2024
Уникалното Maserati 420M Eldorado от 1958 година е направено специално за второто издание на 500-те мили на Монца. То остава в историята на автомобилния спорт като първия едноместен състезателен автомобил в Европа, спонсориран от марка, която няма връзка с автоиндустрията.
Maserati е последният европейски производител, който печели американската надпревара Indianapolis 500 през 1939 и 1940 г., а в края на сезон 1957 във Формула 1 (след като си осигурява световната титла, спечелена с Хуан-Мануел Фанджо), се оттегля от автомобилния спорт. Това решение е продиктувано от сложното финансово състояние на фирмата, макар че там все пак още дълги години продължават да се правят състезателни автомобили за частни клиенти. Така още през 1958 година за второто издание на 500-те мили от Монца е получена поръчка за автомобил, който да се управлява от американски състезател. Тази доходоносна сделка става по инициатива на известната италианска компания за производство на сладолед – Eldorado Sud.
Изработката на болида се изпълнява под ръководството на главния инженер на Maserati Джулио Алфиери, а за целта са използвани части от вече съществуващи състезателни модели, като шасито е от Maserati 250F, а двигателят – от 450S. Каросерията е ръчно изкована от алуминий от Медардо Фантуци в неговата едноименна работилница в Модена. Добавена е и характерна вертикална перка точно зад главата на пилота за осигуряване на по-добра стабилност, тъй като максималната скорост може да достигне 350 км/ч.
Въведените в края на 50-те години промени в законодателството, свързани със спонсорирането на състезателни автомобили, се оказват идеална възможност за собственика на Eldorado Sud Джино Занети, който вижда добра възможност да популяризира бизнеса си, а от друга страна, това е много изгодна сделка и за Maserati. Така Занети става първият голям спонсор на европейски отбор, който по никакъв начин не е свързан с автомобилната индустрия. Състезателната кола е не само брандирана с логото на спонсора, но е изцяло боядисана в посочените от него цветове, като отстрани и отпред е поставена фирмената емблема, изобразяваща каубой от детските комикси.
Това е първият случай, в който спонсорските цветове заменят традиционния национален цвят, определен от Международната автомобилна федерация. Решението е безпрецедентно в историята на моторните спортове и не след дълго, именно благодарение на него, вратите за всички финансови поддръжници извън тези среди, са широко отворени.
Понастоящем уникалното Maserati Eldorado е част от колекцията Maserati на Умберто Панини в Модена.