2024
Това е Marcos 1600 GT от 1968 г. – кола, която е забележителна по няколко причини, но най-известната от тях е, че шасито й е направено от шперплат. От сегашна гледна точка това звучи безумно, но в началото на 60-те години нещата изглеждат по съвсем друг начин.
Предисторията на тази самобитна конструкция води началото си от времето на Втората световна война, и има пряка връзка с многоцелевия боен самолет De Havilland Mosquito. Той е проектиран от британския конструктор Франк Костин и се отличава с това, че корпусът му не е метален, а е направен от шперплат. През 1959 г. Костин създава собствена компания заедно със своя колега инженер Джем Марш, като фирменото название – Marcos произлиза от първите три букви на фамилните им имена.

По онова време Костин има славата на един от най-влиятелните инженери и чрез автомобилната марка Marcos, прилага целия опит, който е натрупал, докато работи върху шперплатовия Mosquito. Той разработва шаси от шперплат от 386 части, които образуват сложна, но много здрава и лека триизмерна форма. Автомобилът е оборудван със стъклопластова каросерия, а двигателят е четирицилиндров от Volvo B18 Amazon.
Оригиналният прототип на Marcos е бил наречен The Flying Splinter, същия прякор, използван за Mosquito по време на войната, и въпреки резервите на хората към шперплатовото шаси, той се оказва много конкурентен на спортната сцена.

Шперплатът е несравнимо по-евтин от метала, но изработката на всяко отделно шаси е много по-трудоемка и отнема прекалено много време. Затова в края на 60-те години е взето решение всички нови модели Marcos да се базират на пространствена рама от заварени стоманени профили. В тази връзка са направени и някои промени във вътрешната структура на каросерията.
Производството на Marcos GT започва през 1964 г. и продължава до 1990 г., с прекъсване между 1972 и 1981 г. Предлагат се много версии и разновидности, като основните разлики между тях са свързани с избора на двигател и с материала, от който е направено шасито. Работният обем на двигателите варира от 1,5-литров 4-цилиндров Ford до 3,0-литров 6-цилиндров Volvo B30 или 3,0-литров Ford V6.

Първото поколение на Marcos GT се оборудва само с двигатели от Volvo, но през 1966 г. те са изцяло заменени от Ford. По същото време започва производството на модела 1600 GT с мощност 100 к.с., който се оказва и най-популярният до този момент, като до началото на 1969 г. са произведени 192 екземпляра. Собственото му тегло е 740 кг, а дисковите спирачки на предните колела са част от стандартното оборудване (за разлика от сервосистемата, която е допълнителна екстра).

Показаният на снимките Marcos 1600 GT от 1968 г. е един от последните екземпляри с шаси от шперплат. Неотдавна автомобилът е изцяло реставриран и предложен за продажба, като един от най-интересните фрагменти от неговата история е, че преди това е принадлежал на херцога на Хамилтън.
