Manifesto: няма да карате тази Dacia (ВИДЕО)

2709
2022

Dacia залага на прагматизма и се концентрира изцяло върху сърцевината на автомобила. Това съвсем не означава, че скоро пътуването с Dacia задължително ще бъде обвързано с лишения. Доказва го студия, представена ексклузивно на AUTO BILD България в самолетен хангар, близо до основното летище на френската столица Париж.

По време на презентацията шефът на компанията Денис Ле Во на няколко пъти набляга на отличното съотношение между цена и качества – вероятно не само защото за AUTO BILD то винаги е било един от съществените критерии при оценката на автомобили. Бъдещата стратегия на тотално обновеното след намесата на Renault производство в Румъния се концентрира върху есенцията на съвременната мобилност, но с повече стил, а защо не и сексапил.

Как би могло да изглежда това, видяхме след дръпването на покривалото, под което за огромна изненада се появи вероятно най-емоционалната версия сред новите двуместни коли: студия на бъги, наречена философски Manifesto Concept.  

Ограничен до най-необходимото, двуместният автомобил е обут с гуми с едър грайфер, които не се нуждаят от напомпване или проверка на налягането. Врати, прозорци, стъкла, дори предно, определено няма да откриете. Багажа си прикрепяте с колани зад купето или върху покрива на бъгито. Липсата на класическия багажник и неговия капак освобождават място и съкращават разходи.

Икономията може да бъде дори още по-икономична: вместо два предни фара, Manifesto Concept е оборудван само с един. За сметка на това, той лесно може да бъде свален, за да го ползвате и като фенерче. Най-късно тук би трябвало да ни светне лампата, че в Dacia въобще не мислят за серийно производство! Идеята им е по-скоро да ни покажат, на какво е способна марката. С други думи, очаквайте неочакваното! Но обединяващото винаги ще бъде практичността – автомобили без заигравки и на честни цени. Както споделя ръководителят на Dacia Де Во, марката има амбицията да се противопостави на надигащата се вредна тенденция личният автомобил да се превърне в скъпа луксозна придобивка.

Естествено, Dacia няма да ни предлага коли без врати и без покрив, въпреки бясно увеличаващите се цени на почти всичко около нас. Освен цялостната философия на студията,  някои конкретни елементи на Manifesto Concept определено ще бъдат включени в бъдещите модели на марката. Така например интелигентната система за закрепяне, наречена U-Clip или „Starkle“, нов изкуствен материал, приличащ на гума и с 20-процентно съдържание на рециклирана пластмаса. Забавно, че французите са заимствали името от немската дума “Stark”, която в превод на български означава „силен“.  И двете иновации твърде вероятно ще открием отново още през 2024 година в новия Duster. Или пък в очаквания през 2025-та флагман на марката Bigster, SUV от среден клас, който още през 2021 година имаше вид на готова за серийно производство студия.

Именно този широк кросоувър, който също видяхме тези дни в Париж, издава намеренията на румънската дъщерна компания на Renault, в бъдеще да се включи и в по-високите сегменти. Доста внимателно огледахме изложения Dacia Bigster и просто не може да си представим как французите ще ни го продават за малко пари. Все пак управителят на Dacia Ле Во обещава цени, които ще бъдат доста под тези на конкуренцията. Това важи също и за обновеното портфолио на марката: Dacia Logan, Dacia Sandero, Dacia Jogger и Dacia Duster, които отсега нататък ще виждаме с нова, визуално ъпгрейдната предница с характерни бели акценти по предната решетка.

Едновременно с това, в бъдеще марката ще обръща повече внимание на лайфстайла. Новите модели на Dacia ще се фокусират повече върху аутдоор активностите на клиентите. Свободното време на феновете на Dacia ще стане по-приятно, шарено и комфортно. Този нежен завой в страни от изцяло прагматичната насоченост се проявява също и в новата визия на фирмената идентичност: на мястото на досегашното лого, оприличавано от зевзеци като отварачка за бира, сега идва нов фирмен знак, напомнящ на кръст, образуван от стилизираните букви „D“ и „C“ върху предната решетка. Самият графичен надпис Dacia е по-насечен и много по-модерен.

В дилърствата на марката скоро също ще видим нов дизайн: с геометрично изчистени форми, пастелни тонове и много рециклирани материали. Концентрацията върху основното ще важи и в шоурумите, с което да се спестят високи разходите на търговците при ребрандирането.

Рецептата на Dacia срещу всеобщото повишаване на цените при автомобилите и горивата е фокусирането върху пестеливи задвижвания. При това агрегатите на пропан-бутан ще продължат да играят важна роля, макар в немалко държави като България цените му също значително да се покачали. Модерната напоследък глобално електрификация не беше специално засегната по време на презентацията в Париж, но въпреки това скоро ще я видим. В началото на идната година популярният ван-кросоувър Dacia Jogger ще получи хибридно задвижване, а изцяло електрическият SUV Dacia Spring вероятно ще бъде подложен на нов ъпгрейд.  

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин