2023
Всеизвестен факт е, че комунистическият режим в Чехословакия не обича автомобилните ентусиасти и спортните автомобили. Въпреки това има хора, които не се примиряват със ситуацията и успяват да сбъднат автомобилните си мечти. Това се доказва и от историята на един човек, който проектира и изработва много атрактивна спортна кола според собствените си критерии. Иинтересното в случая е, че тя не е базирана на Škoda, както може да се очаква, а е по-близка като концепция до Porsche.

След Втората световна война е обичайна практика да се изработват автомобили за лична употреба, базирани на армейски превозни средства, оцелели на фронта, най-често германски. Много типични за този период са конверсиите, базирани на командирския автомобил KdF 82 Kübelwagen, който е технически идентичен с добре познатия „бръмбар“ на Volkswagen. Сред ентусиастите, решили да направят собствен автомобил на същата база, е и Вацлав Хана. Резлутатът е толкова впечатляващ, че дори Volkswagen обръща внимание на неговия проект и през 1968 г. го кани във фирмената ценрала във Волфсбург, където му е връчена подобаваща награда.

Колата е кръстена Majka на името на неговата съпруга, а механиката, включително двигателят, както вече стана дума, идва от военния KdF 82. Това означава, че под капака в задната част има плосък четирицилиндров „боксер“ с работен обем от 985 куб.см и мощност 24 к.с. Това е двигателят, използван в по-ранните версии, произвеждани до март 1943 г. Подобреният вариант е с малко по-висока мощност и работен обем от 1131 куб. см. Но дори и по-слабият агрегат се оказва напълно достатъчен, за достигането на максимална скорост от 120 км/ч.

Изработката на автомобила отнема повече от 11 000 часа работа, като първоначалната идея на Хана е да направи каросерията с алуминиева рамка и алуминиеви панели. През 1962 г., когато автомобилът е завъшен, вече може да се използва фибростъкло и затова външната част на каросерията е направена от него. Първо е изработен дървен макет в естествена големина, а след това по него са направени отделните панели.
Факт е, че завършената кола е забележително красива и добре проектирана. Eлегантните линии в предната част на двуместното купе донякъде напомнят на някои британски автомобили, а отзад има интересен, почти кръгъл капак на двигателния отсек. Според повечето източници Majka има тъжен край, тъй като някъде в началото на седемдесетте години претърпява сериозна катастрофа, при която е била напълно унищожена. Скоро след това обаче Вацлав Хана решава да направи друг спортен автомобил, наречен Majka 2, който е запазен до днес. В продължение на дълги години той се пази в семейния гараж, но след смъртта на Хана е продаден на нов собственик, който се надява скоро да го възстанови в първоначалното му състояние.
