2024
Как да се преборим с проблема, свързан с шофирането в нетрезво състояние? Иновативен алкохол детектор от доставчика на автомобилната индустрия Magna трябва да помогне в бъдеще
У нас сякаш не минава и ден без новини за катастрофи, причинени от пияни водачи. Миналата нощ например мъж във видимо нетрезво състояние буквално си е поиграл на „блъскащи колички“ на паркинг в столичния квартал „Стрелбище“, където е помлял девет автомобила. Но дори и в „белите“ държави имат проблем с пияните водачи на МПС.
Изнесените от Федералната статистическа служба в Германия цифри също са тревожни – те показват колко опасно е да караш пил. Там от приблизително 2,4 милиона пътнотранспортни произшествия през 2022 г. 38 771, или около 1,6 процента, се дължат на влиянието на алкохола. Но има сериозна причина за безпокойство, тъй като броят им се увеличава за втора поредна година.
Увеличението на катастрофите с ранени или загинали е изключително притеснително: 16 800 от 290 000 ПТП с фатален край или по-сериозни травми, т.е. 5,8 процента, се дължат на шофиране в нетрезво състояние. Тези цифри по безспорен начин доказват, че шофирането под въздействието на алкохол – макар и не толкова често срещано според статистиката – все още крие сериозен риск, особено при сериозни инциденти.
Голям интерес към алкохол детектора на Magna по време на изложението СES
Ето защо производителите на автомобили и доставчиците на автомобилната индустрия са изправени пред нови предизвикателства: в САЩ до 2027 г. законът за инфраструктурата може да направи задължително прилагането на технологии за предотвратяване на шофирането в нетрезво състояние при нови модели автомобили. В Европейския съюз от юли 2024 г. ще се изисква задължителен интерфейс за алкололни блокировки при новите модели автомобили. В Германия монтажът на устройство за отчитане на алкохол в издишания въздух засега остава доброволно, казват от Германската комисия по електротехника (DKE).
Големият интерес към новия алкохол детектор на Magna на технологичното изложение CES доказва колко актуална е темата по проблема – далеч не само на Балканите. Новата система комбинира камери и инфрачервени сензори и се различава от досегашните устройства, при които се изисква добре познатото „духане“ като при проверка от „Пътна полиция“. Иновацията на Magna работи пасивно и остава почти невидима за водача и пътниците.
Нейният основен компонент, инфрачервен сензор за измерване на съдържанието на алкохол в издишания въздух, е монтиран на кормилната колона. Когато влезете в автомобила и си поставите предпазния колан, малък вентилатор вкарва в системата достатъчно количество издишан въздух, посредством който да определи точно концентрацията на алкохол.
Допълнителна камера в купето на автомобила проверява дали анализираният въздух идва от водача, а не от пътника. Освен това втората камера търси сигнали от зеницата, типични за лице, консумирало алкохол, когато допустимите промили се окажат над допустимите.
Ако концентрацията на алкохол в кръвта на водача се окаже прекалено висока, автомобилът няма да може да бъде стартиран – поне това планират органите за регистрация на МПС. В САЩ обаче подобна регулация има и много противници – защото се разглежда като посегателство върху личната свобода.
Ще намери ли изобретението приложение в САЩ?
Дали в САЩ новите мерки ще бъдат приложени до 2027 г., може да зависи от резултата от президентските избори. Ако Доналд Тръмп бъде преизбран, проектът, иницииран от администрацията на Байдън, вероятно ще бъде спрян. Експертите от DKE, които участваха в предложението на ЕС, изтъкват важността на ясни закони за пътната безопасност. Те подчертават, че подобни системи откриват остатъчен алкохол, който често бива подценяван – а това би означавало повишаване на безопасността за родителите и пътниците в училищни автобуси рано сутрин.
Доколко ефективни са алкохолните блокировки за предотвратяване на катастрофи, може да се види в държави като Швеция, където подобни системи са задължителни в държавните автомобили от 2003 г. Финландия също има закон за блокировките от 2019 г., а в Дания, Франция, Белгия, Полша и Австрия като част от програма за рехабилитация на водачи, шофирали в нетрезво състояние, се използват разпознаващи алкохол имобилайзери – често в комбинация с психологическа помощ.