M3 CSL с ръчна трансмисия: това ли е перфектното BMW M3?


6
апр.
2020

Не е ли това перфектното BMW M3? Много фенове и ентусиасти смятат, че произвежданото в периода 2003-2004 E46 M3 CSL (съкращението идват от Coupé Sport Leichtbau) е най-добрата М3-ка на всички времена. Това се дължи на високооборотния редови „шестак“ с 360 к.с., задното задвижване, перфектния баланс и впечатляващия звук благодарение на карбоновия Airbox. Ако изобщо в този автомобил има нещо, което трябва да търпи критика, то е трансмисията. Заводски произведеното само 1383 пъти M3 CSL беше предлагано само с автоматизирана трансмисия SMG II. Вече обаче има и CSL с ръчна скоростна кутия!

Въпросното CSL е на 228 000 км

Смел британец на име Дейвид (@cslmanual) преработва своето рядко M3 CSL, като му поставя ръчна трансмисия. Докато стандартното M3 E46 неведнъж е получавало ръчна кутия от тунинг ентусиасти, до момента никой не е „жертвал“ за подобни  модификации струващи по 160 000 лева CSL. Дейвид притежава М3-ката от 2015 и действително я използва за всекидневно придвижване. През изминалите пет години мъжът е свикнал с особеностите на SMG II, но въпреки това е търсил по-истинско усещане при шофиране. Така той решава да подложи своето M3 CSL на доработки, като му поставя ръчна трансмисия. Изборът му е улеснен от факта, че автомобилът не е бил някой колекционерски екземпляр на малко километри, а истински Daily Driver, чийто километраж показва над 228 000 км. А това е наистина много за лимитирана специална версия.

РАЗГЛЕДАЙТЕ ОБЯВИ ЗА УПОТРЕБЯВАНИ BMW M3 В НАШАТА ОНЛАЙН БОРСА

След като взима решението, Дейвид се обръща към бившия автомобилен пилот Дараг, който със своята фирма EverythingM3s работи само по BMW-та и то предимно по Е46. И тъй като SMG на практика е ръчна скоростна кутия, която бива автоматизирана с помощта на хидравлика и софтуер (хидравлично управление на съединителя и превключвания с хидравлика), според експерта Дараг тунингът далеч не е бил толкова сложен и трудоемък. В крайния сметка целият хидравличен модул и всички свързани с него контролери са премахнати и са заменени с механично решение.

Така изглежда конзолата със скоростния лост при M3 CSL. С бутона управлявате времето за превключване.

Няма ги „перата“ на волана

Резултатът е впечатляващ – защото тази M3-ка CSL изглежда досущ като слязла от конвейера. Коженият скоростен лост пасва перфектно на позицията на хромирания селектор на SMG, педалът на съединителя изглежда така сякаш е бил винаги в мястото за краката при CSL, а едва при по-внимателно вглеждане познавачите ще забележат липсата на „пера“ за превключване върху облечения в алкантара волан.

Ново предавателно число на задния диференциал

Смяната на кутията обаче не е била единствената модификация, която Дараг прави по CSL-a, тъй като е променено и предавателното число на задния диференциал. Вместо стандартното предавателно отношение от 3,62:1 сега при CSL то е 4,1:1 – т.е. диференциалът е „по-къс“. Така значително се намалява времето при ускорение, увеличава се удоволствието при шофиране и според Дараг това би трябвало да бъде предавателното отношение, с което M3 CSL е трябвало да излиза от завода. Остава отворен единствено въпросът как се държи на пътя това М3. Британският ни колега Хенри Кечпол обобщава: „Сега автомобилът се чувства перфектен в цялостно отношение!“

Според собственика на автомобила Дейвид тунинг проектът бил приет в CSL-общността значително по-позитивно от очакваното и тепърва са се появили още водачи на CSL, които се интересуват от поставянето на ръчна скоростна кутия.

Още по темата