Lucid Air Grand Touring: кошмарът за Tesla Model S и Porsche Taycan


20
окт.
2021

Когато Джейк натиска педала докрай, намиращата се вдясно от мен река Хъдсън се превръща в мъглява синя ивица. Разстоянието от около 200 метра от светофар до светофар на 12-о авеню е достатъчно, за да преживея ново измерение на шофирането. Lucid Air Grand Touring се носи с лекота по асфалта, а аз изпитвам истинска радост. Намирам се на запад от Манхатън. Едва ли обаче радост изпитват хората от Tesla, Mercedes или Porsche. „Е? – пита ме шофьорът Джейк. – Какво мислиш?“ Не казвам нищо, иска ми се да се смея, да крещя, да ликувам – разбира се, с цялата си журналистическа сдържаност. За по-малко от 3 секунди до темпо 100 км/ч. А тук, в Ню Йорк, още не съм станал свидетел на най-впечатляващото темпо на Lucid Air: скоростта му на зареждане. Тъй като то е максимално 1931 км/ч. Благодарение на 924-волтовата си система електрическата луксозна лимузина може да се зарежда с до 300 кВт. Това означава ток за пробег от 480 км само за 20 минути в батерията с капацитет от 113 кВтч. Lucid Air е луксозна лимузина и чудо на техниката. Затова и системата му Onboard Charger се нарича Wоnderbox.

Елегантност плюс високи технологии е равно на лукс, освен това много спокойствие и още по-голямо пространство

„На преден план винаги е ефективността“, казва шефът на Lucid Питър Роулинсън, някогашен „баща“ на Tesla Model S, срещу която сега се изправя. Както и срещу Mercedes EQS, Audi e-tron GT, Porsche. Ефективността за Lucid означава: изминаване на седем километра с един киловатчас. Това не го може дори и Tesla. За отварянето на първия шоурум на марката в Манхатън получих възможност да се повозя в предсериен Air. Предизвиква вниманието още с появата си. Петметрова лимузина, оптимизирана аеродинамично, с дълго междуосие, къс преден капак. Размерите на E-клас с мястото на S-клас. Качвам се отпред: усещане за простор и луксозна атмосфера, познато ми единствено от германските модели от висок клас. На задната седалка мястото за краката е като в бизнес класата. Над мен има внушителен стъклен купол.

Коя е Lucid Motors? Основана е през 2007 г. като фирма за разработка на батерии Atieva. През 2012 г. във фирмата идва Роулинсън от Tesla, Lucid започва да разработва Air. Също и с германско ноу-хау: хардуерният инженер Ерик Бах идва също от Tesla, а шефът на производството Петер Хоххолдингер е работил преди това при Tesla и при Audi. В Аризона е построена фабриката. Начинанието се финансира от саудитски държавен фонд. Наскоро Lucid Motors излезе на борсата.

Дълго междуосие, къс преден капак, стъклен покрив: Air е като безтегловен

Докато ме вози, Джейк ми разяснява оборудването с 32 системи от радари, лидари и камери, които се грижат за асистиращата система Dream Drive, но днес не са включени. Изключителното спокойствие, кожата, дървото и благородният кокпит правят така, че се чудя накъде първо да погледна. След това Джейк натиска таблета над централната конзола просто надолу – така се осигурява още повече място. „Целим се в два вида клиенти – казва шеф-дизайнерът Дерек Дженкинс. – Хора, които вече карат електромобили. Както и такива, които досега са ползвали луксозни лимузини само с двигател с вътрешно горене.“ Още през 2021 г. в Щатите на клиентите ще бъдат доставени първите Air. По-късно ще се появи и базовият модел за 146 000 лева с 620 к.с. и пробег 650 км.

В Амстердам в момента се строи централата на фирмата, а филиали ще има и в други държави, например в Германия. Вторият модел също вече е стартиран. Проектът Gravity ще бъде SUV – следващата луксозна атака на Tesla & Co.

Създателите на Lucid: шеф-дизайнерът Дерек Дженкинс (вляво) и шефът на фирмата Питър Роулинсън с Хауке Шрийбер

МАЛЪК, ЛЕК, МОЩЕН И ИНТЕЛИГЕНТЕН: ТЕХНИЧЕСКИТЕ ТРИКОВЕ НА LUCID AIR

Колкото красив и елегантен да е Lucid Air: истинската работа се крие под каросерията. Преди всичко е задвижването (най-вдясно) с инвертор, двигател, трансмисия и диференциал. То е конструирано толкова компактно, че се побира в пътна чанта и тежи 74 килограма. Мощността му е до 670 к.с. Въртящ момент на колелата: над 6000 Нм. Lucid възнамерява да продава своята Drive Unit и на други производители.
Wоnderbox (горе вляво) нарича Lucid своята система Onboard Charger, която може да зарежда с 20 до 900 волта и дава възможност за двупосочно зареждане. От пакета с батерии (долу вляво) в Air с големия пробег се монтират 22 броя, а в този с малкия – 18.

TEХНИЧЕСКИ ДАННИ

Задвижване два ел. двигателя (по един на ос) Мощност 597 кВт (812 к.с.) Задвижване двойно Акумулатор
113 кВтч Пробег до 827 км Зареждане 6 ч. при 19,2 кВт Бързо зареждане 480 км за 20 мин Д/Ш/В 4974/1939/1410 мм Тегло (празен) 2300 кг Багажник 456 л (отзад), 202 л (отпред) 0–100 км/ч ок. 2,5 сек Макс. скорост 269 км/ч Разход 16,7 кВтч/100 км Цена от 219 000 лева

Извод

Когато през 2016 г. се срещнах за първи път с шефа на Lucid Питър Роулинсън, бях любопитен, но скептично настроен. Година по-късно бях изумен от прототипа. След това возене на предната седалка съм въодушевен. Естествено Lucid няма да направи електрическата мобилност масова. Но луксът и мощността на зареждане са грандиозни. Tesla, Audi, Mercedes и Porsche моментално ще купят автомобила, ще го разглобят
и ще гледат внимателно.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин