Lucid Air: свеж полъх или въздух под налягане?

Поредният стартъп, поредният електромобил. И въпросът: ще излезе ли нещо? Возенето поне ни хареса


25
мар.
2018

ТУК СЪМ СЕ ИЗЛЕГНАЛ – няма как иначе. Просто не ми се седи в тези седалки. С лявата си ръка на тъчскрийна нагласих облегалката толкова ниско, че виждам изцяло небето през стъкления покрив. Синия небосклон между небостъргачите. Чувствам се като шеф. Обстановката е като в бизнес класа. Не се чува и шум от двигателя, който да ме притеснява. Lucid Air е първият автомобил, в чиято задница се качвам напълно автоматично. Макар че бих могъл да седя и отпред. Не ми е позволено да седна зад волана – това тук е струващ милиони единичен екземпляр (по-точно един от общо пет). Чувам шофьора си да казва: „Окачването и шумоизолацията са още на предсерийно ниво.“ Какво изречение. Усмихвам се и съм на път да задремя.

Много място и отпред, кокпит, пълен с монитори. Радиостанцията в пос-тавката за чаша бе необходима само за теста

Lucid Motors. Поредният електрически стартъп от Силициевата долина. Замесени са голям брой бивши служители на Tesla. Има много необичайни идеи, събран е немалък инвеститорски капитал. Все още не е достатъчен. Изречението „Преговаряме с още инвеститори, нещата изглеждат добре, скоро ще дадем повече информация“ е легендарно. Аз лежа в Lucid, стискам палци и се питам: дали този Air ще бъде свеж полъх, или ще се окаже само въздух под налягане? Шефът на фирмата Бърнард Тце е бивш вицепрезидент на Tesla, когато фирмата е прохождала. Шефът на техническия отдел Питър Роулинсън е бил главен инженер в Tesla и е разработил Model S. „Нашето намерение – казва Роулинсън и разперва ръце, колкото може – бе да осигурим възможно най-много място. На пътя и в автомобила.“ Какво всъщност иска да каже Роулинсън: Lucid Air притежава размерите на C-клас, но предлага мястото на S-клас. Затова пък дизайнерът Дерек Дженкинс е скъсил предния капак, удължил е междуосието и е жертвал обема на багажника. За последното предполагаме, че е така, тъй като никой от Lucid не иска да ни го покаже. Затова пък ни показват предния багажник, който побира две пътни чанти. Възможно ли е в днешно време електромобил да не поставя рекорди? 1000 к.с. е мощността на Lucid Air – на всяка ос има по един електромотор.

Ако се возите отзад в Lucid Air, ще се радвате на райски изгледи

Днес се возя в нещо средно между луксозната и базовата версия. Електромотор с 400 к.с. задвижва задната ос. С най-малката от трите възможни батерии моят Air може да измине до 385 километра. Цената му стартира от 60 000 долара. За тези пари ще получа алуминиев вместо стъклен покрив, няма да мога да се насладя на луксозни кресла отзад, а само на най-обикновена седалка. Базовата версия е петместна. Нося се спокойно с 21-цоловите дизайнерски джанти през центъра на Лос Анджелис. Те също се предлагат срещу доплащане при базовата версия. Иначе са част от серийното оборудване на Launch Edition. Тези първи 255 екземпляра с цена над 100 000 долара ще започнат да се произвеждат от есента на 2019 г. в Аризона. Там, в малкото градче в пустинята Каса Гранде, ще бъде построен заводът на Lucid Motors, чийто годишен капацитет ще бъде 10 000 автомобила, а от 2022 г. трябва да нарасне на 60 000 коли годишно. Така поне пише в бизнес плана на фирмата. Дали наистина ще се получи така? Първоначално моделите на Air ще бъдат продавани в районите на Сан Франциско и Лос Анджелис, след това по двете крайбрежия на Щатите. Със система за пласмент, позната ни от Tesla. „Вярваме, че можем да продаваме по 100 000 автомобила на година, половината от тях в Китай“, смята Питър Роулинсън. Знаем, че китайците обичат просторни седани с много място на задната седалка. Аз обаче сядам отпред. Няма изненади: пространството и тук е голямо, има кожа, дърво, светли материали. Тази версия на интериора се нарича Santa Cruz. Кръстена е на цветовете на калифорнийското пристанище недалеч от фирмената централа.

Дизайнерът Дерек Дженкинс (вляво) и техническият шеф Питър Роулинсън (вдясно) обясняват на редактора Шрийбер за модела Air

От Lucid засега още не са взели решение кой да е доставчик на клетките с батерии (70, 100 и 130 кВтч). Ще се избира между Samsung SDI и LG Chem. „Нашите батерии трябва да са десетобойци – казва Питър Роулинсън. – Те трябва да имат голяма енергийна плътност и въпреки това да са стабилни при бързо зареждане.“ При това Lucid стартира своята дейност през 2007 г. – тогава под името Atieva – като производител на батерии за електромобили. През 2014 калифорнийците вземат решение да произвеждат собствени електромобили. Разбира се, с хардуер, който на по-късен етап ще позволява автономно придвижване от пето ниво (Level 5). Днес моят шофьор се доверява единствено на себе си и управлява внимателно Air. Аз пък гледам към големите дигитални уреди – те са впечатляващи. Накрая Дерек Дженкинс ми споделя, че отдавна работи по следващия модел: кросоувър със същата философия. Тоест с много място при възможно най-компактни размери. Дали обаче нещата ще се получат?

Интериор от първа класа отзад: двамата пасажери на задните кресла могат да регулират лукса си чрез тъчскрийн. Тапицерията на вратите също е от благороден дървен материал

 

Още по темата

Card image cap
Два съединителя и 300 „коня“ за новия Megane RS

31
май
2017

Renault показа Megane RS с маскировка по време на Гран При на Монако. Компактният „спортист“ ще дебютира с 300 к.с. и четири завиващи колела

Card image cap
M-концентрат

18
февр.
2016

С M2 BMW ви дава възможност да влезете в света на М. AUTO BILD тества турбо-купето с мощност 370 к.с. по състезателната писта и междуградските пътища!

Card image cap
Митичните 5 цилиндъра на Audi

18
май
2017

Актуалните Audi TT RS, RS 3 и RS Q3 са задвижвани от мощния агрегат с „пет гърла“. AUTO BILD ви разкрива най-интересното и историята на легендарния R5

Card image cap

В последния брой:

Архив >

usedTag: