Lastun: народната Dacia

1907
2024

Инициативата за производство на компактна градска кола с нисък разход на гориво принадлежи на комунистическия лидер Николае Чаушеску, който иска да повиши нивото на моторизация в Румъния. През 2009 г. в румънския сайт autogreen.ro е публикуван пасаж от интересна стенограма от среща, проведена от през май 1978 г. с ръководството на Министерството на машиностроителната промишленост, на която държавният глава казва:

„Не твърдя, че всичко в този автомобил трябва да е уникално, да е стопроцентово ново. Освен това никой друг не го прави! Да видим с какво разполагаме в държавата и ако успеем да го направим по-добре, чудесно, ако можем да го копираме, поне да го направим както трябва. В целия свят така се прави. Всички копират. Не си мислете, че японците са измислили всичко! Или американците или някои други. Когато бях в Япония, ми казаха: „Вижте, взехме тази преса от Франция, а сега имаме 20. Всичките ги направихме тук“. За да не се налага да правят изчисления, взимат готов продукт, изучават го и го копират. Все пак, разбира се, променят нещо в названието и цвета, и това е!“

След тези ценни насоки инженерите от Dacia получават зелена светлина за създаването на компактен румънски автомобил с указаните параметри.

„Ние работим с идеята да създадем моноблоков двигател, който ще бъде поставен отпред, за да се възползваме от въздушното охлаждане. На втория етап ще опитаме вариант с дизелов двигател“, казва Валентин Косороаба от Националния институт по двигатели на среща с Николае Чаушеску през 1979 г.

Времето за изработка, както винаги, е много кратко, и колата трябва да бъде готова за парада по случай националния празник на Румъния на 23 август 1987 година. За да изпълнят задачата в срок, инженерите срязват един двигател от Oltcit наполовина, и го оборудват с карбуратор и електрическа горивна помпа от Dacia.

Автомобилните инженери се стремят да създадат модерен автомобил с иновативни материали – затова бъдещата компактна Dacia 500, наречена Lastun (лястовица), има алуминиево купе и устойчиви на корозия елементи от каросерията, която е изработена от фибростъкло.

Първоначалната концепция предвижда икономичен автомобил за градски условия с максимален капацитет 2 + 2 души (двама възрастни и две деца), нисък разход на гориво до 3 литра на 100 километра и максимална скорост 70 км/ч.

Първият двигател, монтиран на Lastun, е двуцилиндров с работен обем 499 кубика, мощност 22,5 к.с. и разход на гориво 3,3 л на 100 км, благодарение на което максималната скорост достига 106 км/ч. Въздушното охлаждане се осигурява от компресор, а карбураторът Carfil е аналогичен с този, който по същото време се използва при Dacia 1300. Има и някои компоненти, взети от други превозни средства, например, фаровете, които са от трактор U650.

Серийното производство на Dacia 500 започва в машиностроителния завод Tehnometal в Тимишоара, но липсата на опит от страна на работниците се отразява негативно върху качеството на изработката. През 1989 г. колите получават странични светлини, а през 1991 г. Lastun е леко обновен отпред. В процеса на експлоатация карбураторите показват някои дефекти, свързани с повишаване на средния разход на гориво до почти 9 литра на 100 километра, което прави колата „по-разточителна“, дори от Dacia 1300 .

През 1991 г. производството е спряно, като за четири години са направени общо 6532 екземпляра.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин