Land Rover Discovery III: 20 години по-късно

1408
2024

Ретроспекция: какво написа AUTO BILD България преди 20 години?

Август 2004

Ново откритие

Новият Land Rover Discovery впечатлява със смел дизайн и авангардна техника

Discovery III (първото поколение на моде­ла е от 1989, а второто – от 1998 г.) е първи­ят модел на прочутата британска компа­ния, разработен изцяло под крилото на Ford. Land Rover стана собственост на американския гигант през 2000 г., когато нервите на BMW окончателно се изхаби­ха и баварците отказаха да се занимават повече с опърничавите островитяни. Новият всъдеход изглежда така, сякаш британците искат да подразнят бившите си собственици с потенциала, който вече не им принадлежи, а демонстрацията на компетентност е не по-малко впечатлява­ща и в техническо отношение.

От друга страна, масивната „геометрична“ стилистика на Discovery III би могла спокойно да шокира немалко консервативни обитатели на мъгливия Албион – в страната на традициите и пасторалното спо­койствие авангардният „Disco“, както е познат моделът в родината си, изглежда като НЛО пред кулата на „Биг Бен“… Стилистичният контраст в сравнение с пред­шествениците му е драстичен и едва ли ще допадне на всеки.

Ръбестото арматурно табло разочарова с твърдите си материали

Дизайнерите на Land Rover показват учуд­ващ авангардизъм и в оформлението на вътрешното пространство – архитектура­та на Discovery III наподобява много тази при вановете, пътническите места могат да достигнат до седем с добавянето на трети ред седалки (срещу доплащане), а сгъването на местата от втория и третия ред води до абсолютно равно товарно про­странство. Учудващо и незадоволително за съжаление е и качеството на материа­лите в интериора – грубите твърди пласт­маси на централната конзола са толкова набиващи се в очи, че изглеждат като умишлен трик. Дали пък някой от марке­тинговите стратези в Land Rover не се престарава в желанието си да разграничи Discovery III от Range Rover?

В техническо отношение подобни усилия биха били непростими и може би поради тази причина новият всъдеход плътно се е приближил до царствения си роднина от горния клас – самоносеща каросерия с ин­тегрирана в подовата конструкция рама от надлъжни и напречни профили, независи­мо окачване на всички колела (по жела­ние и срещу доплащане се предлага пнев­матична система) и перманентно двойно предаване с понижаващи предавки и възможност за блокаж на централния ди­ференциал.

Британците са особено горди с интегрална­та система за контрол на задвижването и характеристиките на окачването, носеща названието „Terrain-Response“ и изискваща

от водача само едно докосване до един- единствен въртящ се регулатор – след тази операция автомобилът се „самонаглася“ спо­ред избрания в зависимост от терена и климатичните условия режим на работа. Сред подлежащите на регулиране параметри са височината на клиренса, маниерът на реак­ция на двигателя, работата на системата за контрол на сцеплението и настройката на предавателната кутия.

Всичко това звучи впечатляващо и веро­ятно е именно такова на практика, но спо­ред нас с цялата тази върхова технология се дава възможност и на всеки досегашен „левак“ да се перчи по труднопроходими­те трасета…

В Европа Discovery III ще се предлага с два двигателя – 4,4-литров бензинов V8 с мощност 299 к.с. и 2,7-литров турбодизелов V6 със 190 к.с. Цените вероятно ще започнат от около 38 500 при дизеловата версия и от около 52 300 при „осмака“. Не може да се отрече, че в Land Rover не са пропуснали да усвоят нещичко от екстрем­ното ценообразуване на бившите си соб­ственици от Мюнхен…

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин