2024
Ретроспекция: какво написа AUTO BILD България преди 20 години?
Август 2004
Ново откритие
Новият Land Rover Discovery впечатлява със смел дизайн и авангардна техника
Discovery III (първото поколение на модела е от 1989, а второто – от 1998 г.) е първият модел на прочутата британска компания, разработен изцяло под крилото на Ford. Land Rover стана собственост на американския гигант през 2000 г., когато нервите на BMW окончателно се изхабиха и баварците отказаха да се занимават повече с опърничавите островитяни. Новият всъдеход изглежда така, сякаш британците искат да подразнят бившите си собственици с потенциала, който вече не им принадлежи, а демонстрацията на компетентност е не по-малко впечатляваща и в техническо отношение.
От друга страна, масивната „геометрична“ стилистика на Discovery III би могла спокойно да шокира немалко консервативни обитатели на мъгливия Албион – в страната на традициите и пасторалното спокойствие авангардният „Disco“, както е познат моделът в родината си, изглежда като НЛО пред кулата на „Биг Бен“… Стилистичният контраст в сравнение с предшествениците му е драстичен и едва ли ще допадне на всеки.
Ръбестото арматурно табло разочарова с твърдите си материали
Дизайнерите на Land Rover показват учудващ авангардизъм и в оформлението на вътрешното пространство – архитектурата на Discovery III наподобява много тази при вановете, пътническите места могат да достигнат до седем с добавянето на трети ред седалки (срещу доплащане), а сгъването на местата от втория и третия ред води до абсолютно равно товарно пространство. Учудващо и незадоволително за съжаление е и качеството на материалите в интериора – грубите твърди пластмаси на централната конзола са толкова набиващи се в очи, че изглеждат като умишлен трик. Дали пък някой от маркетинговите стратези в Land Rover не се престарава в желанието си да разграничи Discovery III от Range Rover?
В техническо отношение подобни усилия биха били непростими и може би поради тази причина новият всъдеход плътно се е приближил до царствения си роднина от горния клас – самоносеща каросерия с интегрирана в подовата конструкция рама от надлъжни и напречни профили, независимо окачване на всички колела (по желание и срещу доплащане се предлага пневматична система) и перманентно двойно предаване с понижаващи предавки и възможност за блокаж на централния диференциал.
Британците са особено горди с интегралната система за контрол на задвижването и характеристиките на окачването, носеща названието „Terrain-Response“ и изискваща
от водача само едно докосване до един- единствен въртящ се регулатор – след тази операция автомобилът се „самонаглася“ според избрания в зависимост от терена и климатичните условия режим на работа. Сред подлежащите на регулиране параметри са височината на клиренса, маниерът на реакция на двигателя, работата на системата за контрол на сцеплението и настройката на предавателната кутия.
Всичко това звучи впечатляващо и вероятно е именно такова на практика, но според нас с цялата тази върхова технология се дава възможност и на всеки досегашен „левак“ да се перчи по труднопроходимите трасета…
В Европа Discovery III ще се предлага с два двигателя – 4,4-литров бензинов V8 с мощност 299 к.с. и 2,7-литров турбодизелов V6 със 190 к.с. Цените вероятно ще започнат от около 38 500 при дизеловата версия и от около 52 300 при „осмака“. Не може да се отрече, че в Land Rover не са пропуснали да усвоят нещичко от екстремното ценообразуване на бившите си собственици от Мюнхен…