Land Rover Defender срещу Iveco Massif: не се спират пред нищо!

До 2016 можехме да купим Land Rover Defender като чисто нов олдтаймер. За Iveco Massif камбаната удари през 2011 г. Впечатления от теста на двете грубовати високопроходими машини

3107
2017

Като конструкция и двата модела вече отдавна са безнадеждно остарели, но колкото повече пътищата се наводняват от „омекотени“ псевдовисокопроходими автомобили, толкова по-интересни стават грубите офроудъри – особено за „хардлайнерите“ на тема 4х4. Такива като Land Rover Defender и Iveco Massif. Анахронизми на колела? Естествено. Но точно в това се крие и чарът им. От десетилетия „англичанинът“ има верен кръг от заклети фенове. Всяка година само в Германия се продават около 1500 екземпляра от този модел, който може би се нарича Defender (защитник), защото през последните 6 десетилетия със сигурност е защитил поне едно – себе си. От 1948 година насам нито аеродинамичните тунели, нито духът на времето успяват да загладят острите ръбове на каросерията. Въпреки това служебният автомобил на ветеринарните лекари в джунглата губи битката със смъртта. За Massif, който се произвежда в испанския град Линарес от поделението на Fiat за лекотоварни автомобили Iveco, камбаната удари през 2011 година.

Строг кокпит като на военен автомобил с издръжливи пластмасови повърхности. Притиснат от вратата, на водача му остава малко място за раменете и левия крак

Фактът, че съдбата на Defender е подобна, изобщо не е случаен: предшественикът Santana бе лицензно копие на британския оригинал. В техническо отношение обаче близнаците отдавна се движат по различни пътища. Желязното Iveco залага на листови ресори и включващо се двойно задвижване, при движение по асфалт въртящият момент се предава само към задните кoлeлa. Defender, както винаги с алуминиева каросерия, „вози“ на спирални пружини и постоянно подава мощност и към четирите си колела. Последното, въпреки значително по-ниското с близо 250 килограма тегло, води до по-висок с 0,5 литра разход на гориво. При това Massif разполага с по-голям и по-мощен двигател. Неговият 3-литров дизел (от бусовете Daily) развива мощност 176 к.с. и 400 Нм.

Приветлив, но груб кокпит. По-добра видимост от тази в Defender благодарение на по-голямото предно стъкло, но огледалата са твърде малки за маневриране

На този фон 2,4-литровият мотор на Defender (от Ford Transit) е доста немощен със своите 122 к.с. и 360 Нм. Въпреки това до 90 км/ч Defender не прави впечатление на по-немощен. Офроуд-дядото се втурва напред смело и сърцато. Едва при междинно ускорение на по-високите предавки Land Rover не може да се мери с Iveco. Колкото по-нагоре се катери стрелката на оборотомера, толкова по-заглушителна става комбинацията от рева на двигателя и шумовете от вятъра. Наистина, при Defender числото 110 означава междуосието в цолове. В същото време обаче маркира и скоростта, с която може да се движите по-дълго време без опасност от необратима загуба на слуха.

Massif: за катерене извън пътя трябва ръчно да включите хъбовете на предните колела

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин