2017
Като конструкция и двата модела вече отдавна са безнадеждно остарели, но колкото повече пътищата се наводняват от „омекотени“ псевдовисокопроходими автомобили, толкова по-интересни стават грубите офроудъри – особено за „хардлайнерите“ на тема 4х4. Такива като Land Rover Defender и Iveco Massif. Анахронизми на колела? Естествено. Но точно в това се крие и чарът им. От десетилетия „англичанинът“ има верен кръг от заклети фенове. Всяка година само в Германия се продават около 1500 екземпляра от този модел, който може би се нарича Defender (защитник), защото през последните 6 десетилетия със сигурност е защитил поне едно – себе си. От 1948 година насам нито аеродинамичните тунели, нито духът на времето успяват да загладят острите ръбове на каросерията. Въпреки това служебният автомобил на ветеринарните лекари в джунглата губи битката със смъртта. За Massif, който се произвежда в испанския град Линарес от поделението на Fiat за лекотоварни автомобили Iveco, камбаната удари през 2011 година.

Строг кокпит като на военен автомобил с издръжливи пластмасови повърхности. Притиснат от вратата, на водача му остава малко място за раменете и левия крак
Фактът, че съдбата на Defender е подобна, изобщо не е случаен: предшественикът Santana бе лицензно копие на британския оригинал. В техническо отношение обаче близнаците отдавна се движат по различни пътища. Желязното Iveco залага на листови ресори и включващо се двойно задвижване, при движение по асфалт въртящият момент се предава само към задните кoлeлa. Defender, както винаги с алуминиева каросерия, „вози“ на спирални пружини и постоянно подава мощност и към четирите си колела. Последното, въпреки значително по-ниското с близо 250 килограма тегло, води до по-висок с 0,5 литра разход на гориво. При това Massif разполага с по-голям и по-мощен двигател. Неговият 3-литров дизел (от бусовете Daily) развива мощност 176 к.с. и 400 Нм.

Приветлив, но груб кокпит. По-добра видимост от тази в Defender благодарение на по-голямото предно стъкло, но огледалата са твърде малки за маневриране
На този фон 2,4-литровият мотор на Defender (от Ford Transit) е доста немощен със своите 122 к.с. и 360 Нм. Въпреки това до 90 км/ч Defender не прави впечатление на по-немощен. Офроуд-дядото се втурва напред смело и сърцато. Едва при междинно ускорение на по-високите предавки Land Rover не може да се мери с Iveco. Колкото по-нагоре се катери стрелката на оборотомера, толкова по-заглушителна става комбинацията от рева на двигателя и шумовете от вятъра. Наистина, при Defender числото 110 означава междуосието в цолове. В същото време обаче маркира и скоростта, с която може да се движите по-дълго време без опасност от необратима загуба на слуха.