Lancia Stratos: различен, легендарен, недостижим

3108
2021

Прякото съприкосновение с Lancia Stratos е нещо необикновено. То не може да се сравни с ежедневното каране на спортна кола, но определено не може да се опише и като комфортно преживяване. Това е екстремен шок, от който раменете се сковават, пръстите на ръцете изтръпват, тялото е изтощено, а опиянението от неконтролируемата мощ, влудяващият грохот на двигателя и шеметната скорост предизвикват внезапен прилив на адреналин и състояние на неудържимо пристрастяване. Stratos никога не е бил и няма да бъде конвенционален рали автомобил. Той е нещо много повече от това, защото е олицетворение на безмилостна кръстоносна мисия в автомобилния спорт, овенчана с невиждан, но напълно очакван триумф. Stratos е името на феноменалната, взривоопасна смес, която през 70-те години помита от пътя си най-големите имена на автомобилната арена.

Предисторията на този изключителен автомобил започва в края на 60-те години, когато в Торино е постигнат сепаративен мир след продължителна междуфирмена война, за която се знае твърде малко. През октомври 1969 г. империя на Fiat придобива пълната собственост върху независимата до този момент компания Lancia. Договорът. подписан между тях. обаче в никакъв случай не предвещава светло бъдеще на мир и дружба на всяка цена. Гордата Lancia има славна и изпълнена със забележителни успехи история в автомобилния спорт и много хора от ръководството на Fiat се отнасят към това с нескрита завист. Индустриалният гигант от Торино, разбира се, също се радва на добри традиции в тази сфера, но истината е, че в онези години често е принуден да се примирява с ролята на “втора цигулка” на Lancia.

Точно тогава в играта се включва и Bertone, който въпреки своя утвърден престиж сред дизайнерския елит, към края на 60-те години все още няма нито един съвместен проект с Lancia. Фирмата създава дизайна на опитния образец на Lancia Stratos HF (шаси 1240), представена на автосалона в Торино през есента на 1971 г. Тя е боядисана във флуоресцентно червено и се отличава с екстремен клиновиден, почти еднообемен дизайн със силно скосена предна част и извито панорамно стъкло, което осигурява перфектна видимост на 180°, докато видимостта назад е силно ограничена (но това в случая е без особено значение).

 Дизайнерският ген на серийния модел е заложен още в концептуалния образец. Красивата, стегната, нетипична и в същото време балансирана каросерия олицетворява едно изцяло ново направление в стилистичните тенденции. Ефирната полукръгла кабина изглежда като наполовина “заровена” в масивната, клиновидна основа на каросерията. Почти хоризонталните, високо поставени арки на предните калници също са нещо революционно. Цялостното излъчване създава усещането за неосъществена творческа фантазия, а всъщност е високотехнологична проекция на грубата и безпощадна реалност.

Още със своя спортен дебют Lancia Stratos HF (Tipo 829) се налага като един от най-успешните рали автомобили, правени някога. За получаване на хомологация в Група 4 обаче е необходима серия от минимум 500 серийно произведени автомобила – едно твърде скъпо, непрактично и непосилно главоболие за възможностите на Lancia, платено от концерна Fiat. Така през 1974 г., след като Ferrari спира производството на Dino, в завода на Lancia са доставени 500 двигателя V6 от същия модел. Серийният Stratos е хомологиран на 1 октомври 1974 г., а производството му продължава около 12 месеца, до края на 1975 г., като за този период са направени 492 екземпляра. Изработката на каросерията се извършва от Bertone, а окончателния монтаж се прави във фабриката на Lancia в Чивасо.

Стандартният двигател Dino 2.4 L V6 се вгражда в Lancia Stratos с някои съвсем незначителни промени. Мощността на базовата версия с 12 клапана е 275 к.с., а при изпълнението с 24 клапана е повишена до 320 к.с., но през 1978 г. спортните изяви на тази чувствително по-мощна преработка са преустановени, поради новите изискванията въведени от FIA за Група 4 (в тази връзка е интересно да се отбележи, че в Група 5 също участват два автомобила Lancia Stratos, оборудвани с двигатели от 560 к.с. и турбокомпресор ККК).

Независимо от използвания двигател, Stratos е изключителен боец, роден за победител, безапелационен фаворит в световния рали шампионат през 1974, 1975 и 1976 г., когато е управляван от Сандро Мунари и Бьорн Валдегард. Достатъчно е да припомним, че самият Мунари печели четири пъти рали “Монте Карло” – през 1972, 1975, 1976 и 1977 г. Така той става първия в света пилот, реализирал три последователни победи в престижната надпревара, като и в трите случая постига това на волана на Stratos.

Последната победа на Stratos е точно преди четири десетилетия, на голямата френска надпревара Tour de Course, провеждана от средата на 50-те години, известна още и като “ралито с 10-те хиляди виража”.

Симки: Тодор Томов, Росен Колев

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин