Ретро » Lancia Fulvia: няма дим без огън

Lancia Fulvia: няма дим без огън

2909
2021

Търговските названия на леките автомобили Lancia през последния век олицетворяват стремеж към нестандартно мислене, съчетано с традиционализъм, от една страна, а от друга – демонстрация на свобода и независимост с лек аристократичен полъх. На пръв поглед несъвместими качества, които обаче много точно описват характера на легендарната италианска марка.

Ранните автомобили на Lancia от началото на миналия век се обозначават с букви от латинската азбука (Zeta, Eta, Theta), които през 30-те години и първото следвоенно десетилетие са заменени от названия на емблематични области в страната (Ardea, Aprilia, Artena). Латинската номенклатура обаче се оказва сполучлива търговска стратегия и тя отново влиза в употреба в началото на 70-те години с добре известните на всички имена Beta, Gamma, Delta и т.н.

Фирмата от Торино има и сравнително кратък, но много интересен период от

своето минало, който в лексикално отношение е свързан с древната история на Италия. Това е периодът, в който леките коли на Lancia увековечават митични личности и географски названия от зората на Римската Империя, като Flavia, Flaminia и разбира се Fulvia, какъвто модел е и автомобилът, за който разказваме. 

В чисто исторически контекст Фулвия е изискана дама от висшето общество на Древния Рим, има три брака с високопоставени аристократи, третият от които е със самия Марк Антоний. Lancia Fulvia също има три напълно различни един от друг модела – масово произвеждан седан, спортно купе, което се представя еднакво добре, както на пазара, така и в Световния рали шампионат, както и бутиков спортен модел с футуристичен дизайн, предназначен за заможни клиенти с изтънчен вкус.

Fulvia дебютира пред публика на автосалона в Женева през март 1963 г., а производството ѝ продължава до 1976 г., като най-напред се предлага само в изпълнение седан с четири врати, но името придобива световна популярност, две години по-късно, благодарение на спортната версия купе. 

Седанът (с италианско название берлина), замества във фирмената гама модела Appia, като освен с чувствително по-модерния си дизайн се отличава от него и с много по-съвременна концепция с предно предаване и дискови спирачки. Първата версия е оборудвана със скромен 1091-кубиков двигател от 58 к.с., като впоследствие на нейна база е разработено и по-мощно изпълнение от 71 к. с., постигнати с поставянето на два карбуратора Solex и увеличаване степента на сгъстяване до 9.0:1.

През март 1965 г. на автосалона в Торино е представена Lancia Fulvia 1,2 Coupe, която благодарение на своя изчистен и хармоничен дизайн остава в производство повече от 12 години и е определена за най-добрата творба на фирмения дизайнер Пиетро Кастанерос. Fulvia Coupe е базирана на скъсено шаси от стандартната берлина, при което базата е намалена на 223 см. Първата версия, която е оборудвана с двигател от 1216 куб. см и мощност 80 к. с., безпроблемно достига максимална скорост от 160 км/ч.

През пролетта на 1967 г. е представена версията Rallye 1.3 с 1298-кубиков двигател от 92 к.с., при която максималната скорост е увеличена до 166 км/ч.

Именно благодарение на модела Fulvia фирмата, която в следвоенните години на два пъти е на ръба на фалита, успява да се стабилизира и да разработи амбициозна дългосрочна програма за развитие.

Въпреки че Lancia редовно се възползва от услугите на известните италиански

дизайнери, спортното купе на Fulvia е изцяло авторска, вътрешнофирмена разработка, която се отличава със семпла и красива линия, практичен и просторен интериор, безупречна видимост и голям багажник.

Предното окачване се състои от двойни А-образни напречни носачи, напречен листов ресор и стабилизираща щанга, докато задното е зависимо с два полуелиптични листови ресора и хидравлични амортисьори.

При активно спортното каране, купето демонстрира типичната за автомобилите с предно предаване стабилност и устойчивост на силен страничен вятър. Fulvia Coupe съществува в три основни серии – 1,2 л, 1,3 л с петстепенна трансмисия и 1,6 л с мощност 115 к.с. При версията HF (High Fidelity, или „високо ефективен“), която е предназначена предимно за състезателни цели, каросерията е изработена от алуминий, а част от стъклата са плексигласови.

За времето си Lancia Fulvia купе е сравнително скъп автомобил, който обаче днес все още може да се намери в добро състояние на много приемлива цена – мечтата на всеки колекционер. Особено изкушаваща за собствениците с по-творческо мислене е възможността са трансформиране на стандартната версия в рали автомобил.

Автомобилът на снимките, който взе участие в първия Есенен авто-ретро салон на 18 септември 2021 г., организиран от Софийския авто-ретро клуб, е част от колекцията на Свилен Стоянов. Той е произведен през 1971 г. и е оборудван с 1,3-литров двигател.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин