2022
В събота сутринта малко след седем момчетата още спят, а посланието им от миналата нощ е затиснато от чистачката на стъклото. Инструкторът Матце и съседът Еде молят за пробно шофиране. Техният обект на желание е паркиран пред входната врата на къщата, има широки калници и създава впечатление, че е време да накараме турбината да свисти. Lancia Delta Integrale Evo 2, култовата компактна „бегачка“ с 215 к.с. и двойно задвижване, както и с много ръбове и кантове: този уикенд ще бъде изцяло на наше разположение!

Това, че ще прекараме приятно време заедно, се дължи на Лука Наполитано, шефа на Lancia. Той обяви завръщането на италианската марка на европейския пазар, като представи плана си за времето: 2024 г. нов Ypsilon в класа на малките автомобили, от 2026 само модели с електрическо задвижване и кросоувър с дължина от 4,60 метра, а през 2028 нова Delta. А накрая и решаващите му думи: „Нашите дизайнери са насочени към първата Delta, всички ние мечтаем за нов HF.“ HF означава „High Fidelity“, тоест „голяма вярност“; този модел от автопарка на Fiat стартира вярно и след секунда се събужда.

Съботата е пред нас. Както и междуградският път. Времената се завърнаха! И докато загряваме – аз с Lancia, Lancia с пътя, и докато постепенно достигаме 2000 оборота, всички модели на Lancia ми „минават през главата“. 1957 г. Flaminia, 1973 г. Stratos, Rally 037, Fulvia, нейният наследник-студия през 2003 е най-красивият автомобил на IAA, естествено първата Delta 1979. И залезът на една марка, започнал през 90-те години с втората Delta, продължил през 2008 с третото поколение под формата на заоблен ламаринен замък и достигнал до тъжното падение през 2011 г., когато на седемместния ван Chrysler Voyager бе залепено логото на Lancia. Сега има знаци за ново начало, концернът Stellantis (Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Jeep, RAM, Maserati) дава пари. Между скоростомера (до 240!) и оборотомера (до 9000!) Integrale има индикатори за налягането на пълнене, за турбото, за температурата на охладителната течност, през радиото (Blaupunkt Freiburg с Keycard), налягането и температурата на маслото. Всичко е готово, нека се развихрим.

Под 3000 оборота Delta е съвсем нормален автомобил, а от 4000 се превръща в жадна за завои „бегачка“. Завива бързо, взема завоите прецизно, поддържа следата перфектно (1300 кг, 3,90 метра), сякаш гумите му – 205/45, 16 цола, са от лепило, а не на Pirelli. Такава бе радостта от шофирането навремето. По някое време стигаме до гаража на Вернер Блетел (58), а пред него са паркирани една бяла Martini 5 и синята Delta на сина му Лука (26). Семейство Блетел всъщност са семейство Lancia, през 2005 таткото е написал книга за Integrale. Който я е чел, значи знае всичко. А Лука е бил до него през цялото време. През 1995 г. бащата купува своята Мartini 5 с пробег 13 000 километра за около 40 000 лева, а през 1997 г., когато се вози отзад на бебешкото столче с биберон в устата, семейството отива на „Delta Days“ в долината Аоста (Италия). Когато жена от охраната на събитието поглежда в колата, казва: „Un Bambino come un angelo“ – бебе като ангелче.

Това изглежда е впечатлило много Лука. Той е архитект като баща си и майка си, и също като тях иска непременно да кара Delta Integrale. Спестил е 15 000 евро, а специалистът на тема Lancia Ралф Зауер от Голдбах (Бавария), който познава семейството от началото на тяхната страст по Lancia, предлага Evo от 92-ра вместо за 58 000 за само 50 000 лева. „С жена ми се погледнахме – разказва бащата Блетел – и дадохме остатъка.“ Когато Вернер Блетел и жена му Симоне се погледнат днес в очите, не могат да се начудят на покачването на цените на Delta Integrale. Стойността на Martini, която карат рядко и която е с пробег от 45 000 километра, се е вдигнала десет пъти – днес синият модел с дрезгав глас от ауспуха би струвал над 100 000 лева.

А какво мисли „Лексиконът на Lancia“ за завръщането на модела като електромобил? „Ами… – Вернер Блетел се усмихва – ще трябва да се примирим с темата за електромобилите.“ Но възраждането на модела може да се случи само ако дизайнът е ориентиран по първата Delta – тоест новата е ръбеста както навремето. Джорджето Джуджаро създава през 70-те години Delta (1979) и VW Scirocco (1974), и двата модела имат наследници, но и двата модела щяха да се развият по-добре, ако бяха заложили отново на майстора.
Продължете на следващата страница