Lancia Delta HF Integrale – ударна мощ

1304
2022

Сред многото успешни рали автомобили, произведени от Lancia, Delta HF Integrale изпъква с безспорно превъзходство пред всички световни конкуренти. До днес няма друг автомобил, спечелил 6 последователни титли в Световния рали шампионат от 1987 до 1992 г. от общо 46 победи.

Историята на Delta започва през 1979 г., когато дебютира първият фирмен модел, наречен по този начин. Въпреки атрактивния дизайн на Giugiaro и титлата „Автомобил на годината“, това не е нищо повече от конвенционален семеен хечбек. Той следва класическата компановка с напречно разположен двигател, предно предаване и окачване тип МакФерсън без да претендира за някакъв технологичен пробив или да поставя нови стандарти в своя клас. Внезапният обрат в кариерата на Delta настъпва седем години по-късно, а първите признаци за тази радикална промяна се проявяват още през 1984 г., когато 1,6-литровият двигател е оборудван с турбокомпресор и мощността скача на 130 к.с. (а скоро след това – и на 140). Въпреки че в средата на 80-те години това е топмоделът в серийната гама на Lancia, все още му липсва блясъка, който да възроди динамичния фирмен имидж от епохата на Fulvia и Stratos.

Междувременно е представен и претендентът на Lancia в Световния рали шампионат – страховитата Delta S4, специално създадена за участие в Група Б, в чиято конструкция обаче няма много допирни точки със серийната гама. Ситуацията се променя внезапно през 1986 г. След трагичната смърт на Хенри Тойвонен, който катастрофира със своята Delta S4, кампанията на Lancia във WRC стигна до повратна точка. В резултат на този инцидент фирменото ръководство решава да извади Lancia от участия в Група Б в края на същия сезон и през 1987 г. концентрира основния си ресурс към Група А.

Това налага да бъдат произведени поне 5000 серийни автомобила за хомологация и на практика изключва специално създадените рали автомобили. За късмет точно по същото време Lancia започва производството на серийната Delta HF 4WD, чиято система за двойно задвижване е аналогична с тази на Delta S4. Използван е епицикличен централен диференциал на Fergusson за разпределяне на мощността в съотношение 56:44 съответно на предния и задния мост при нормално шофиране.

Предният мост е с отворен диференциал, докато задният използва диференциал с повишено вътрешно триене тип Torsen. Освен задвижването, двигателят на HF 4WD получава двойна камера, турбокомпресор Garrett T2 и два балансиращи вала за намаляване на вибрациите, в резултат на което мощността е увеличена до 165 к.с.  Максималната скорост нараства до 205 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч отнема само 6,4 секунди.

През първата година от участието си във WRC (докато основните съперници са сериозно засегнати от драматичната промяна на регулациите) Lancia Delta HF 4WD се налага като безапелационен фаворит в Група A, където печели 9 от общо 13 кръга. И това е само началото. Следващата година автомобилът е допълнително усъвършенстван и преименуван на HF Integrale. Той се отличава с по-широки калници (като на Audi Quattro), под които се намират по-широки гуми с по-голям диаметър. Двигателят е сериозно преработен, като максималната мощност е повишена до 185 к.с., благодарение новата турбосистема Garrett T3. И тук става дума за автомобил, който струва само половината от цената на Quattro! За две години продажбите му достигат близо 10 000, с което броят необходим за хомологация е удвоен.

През 1989 г. се появява усъвършенстваната версия Integrale 16V, при която основният конструктивен акцент е в новата глава с 16 клапана, а мощността е увеличена до цели 200 коня, като за първи път е добавена и система ABS.

Следващата модификация е направена през 1991 г. с Integrale Evolution, като основният фокус е поставен върху подобряване на управлението. Окачването е частично коригирано с ревизирана геометрия и по-дълъг ход. Кормилното управление и спирачките също са променени, а двигателят получава допълнителен тласък от още 10 конски сили.

През 1992 г. застаряващата Delta реализира своята шеста победа, но все по-трудно устоява на напора от страна на своите по-мощни и аеродинамично ефективни съперници като Celica GT4 и Impreza WRX. С това приключва блестящата спортна кариера на Delta, но пазарният интерес към модела все още е много висок и Lancia решава да започне серийното производство на Integrale Evolution II, единственият представител на Integrale, предназначен само за нормалните пътища. Последният автомобил е продаден в края на 1994 г., като цялата серия Delta Integrale (включително HF 4WD) е произведена в повече от 40 000 екземпляра.

Още по темата


ƒ