2018
На това му се казва завръщане: легендната Lancia Delta е възродена – и то по какъв начин! Илюстрациите на модела изглеждат невероятно, а „съставките” звучат впечатляващо – каросерийни части от карбон, мощност над 300 „коня”, ръчна трансмисия, намалено тегло и какво ли още не… За всичко това обаче са отговорни не хората от Lancia или FCA, а от малката италианска манифактура Automobili Amos. Още преди няколко месеца основателят на фирмата Еугенио Амос доведе на бял свят хаштаг #makelanciagreatagain. Но каква е целта на Амос? Да направи рали иконата Delta Integrale по-лека, по-мощна и по-добра като цяло. Целият проект напомня на начинанието на Singer Vehicle Design, която модифицира класическото Porsche 911 и го адаптира към новото време.
За база на Automobili Amos Delta Futurista се използва оригиналната Lancia Delta HF Integrale 16V. Разбира се, Амос не ползва Evo-модели, тъй като те са прекалено редки и много скъпи. Най-сериозната разлика между новата машина и оригинала е фактът, че Delta Futurista има само три вместо пет врати. Цялата кола е разглобена, построена отново, а шасито е усилено. Всички дейности по каросерията отнемат няколко месеца. Над 1000 нови части се поставят ръчно на каросерията. Бодикитът е направен изцяло от карбон и спестява 30 кг от общото тегло. Предната броня и маската пред радиатора са от въглеродни нишки, магнезиевите джанти са нови и напомнят много на колелата на Evo. Визията на Futurista е напълно типична за Delta с фини модерни детайли като фаровете например.
Delta Futurista с над 300 „коня”
Под ламарините или по-точно – под карбона, също има много промени. Окачването е изцяло преработено, а регулируемите амортисьори Bilstein ще могат да бъдат настройвани чрез приложение за смартфон. В комбинация с ориентираното към задната ос 4х4-задвижване тенденцията за недозавиване ще бъде редуцирана до минимум. Двигателят остава оригиналният 2-литров с турбо, който при Delta 16V генерира до 200 „коня”. Разбира се, те не са достатъчни за Amos! Съвместно с Autotecnica Motori, която има опит с подготовка на автомобили Alfa за BTCC и WTCC, 4-цилиндровият агрегат е „напомпан” до над 300 к.с. За целта се поставя по-голямо турбо, всмукателният тракт е преработен и е направена нова изпускателна система. Частите на мотора (като например маховика) са олекотени. На финала всичките подобрения резултират в максимална мощност 350 к.с. (по предварителни данни). До пускането в серийно производство обаче инженерите ще имат още работа. Естествено, трансмисията на Delta Futurista остава ръчна. АА усилва скоростната кутия и поставя двудисков съединител.
Само 15 екземпляра
При цялостната преработка, естествено, е обърнато внимание и на интериора. Арматурното табло е с ново оформление, но въпреки това запазва класическия си вид. Облицовката на вратите е максимално изтънена, но е с карбонови декоративни лайстни и ремъчни дръжки. Типичен за рали икона е „дълбокият” волан, който вероятно ще има само два лъча. Седалките ще бъдат модифицирани ръчно от италиански специалисти. Очаква се официалното представяне на автомобила да бъде още тази година. Общо от Lancia Delta Futurista ще бъдат направени само 15 бройки, но все още не е ясно каква ще бъде цената на всяка от тях. В добро състояние Lancia Delta HF Integrale Evo се търгува за 100 000 лева и нагоре, а определени специални версии си сменят собственика и за значително повече от 200 000 лева. Ето защо няма да е изненада, ако Delta Futurista се продава за близо 300 000…