2023
Прототипът на Lamborghini Countach е представен пред световната общественост на автомобилното изложение в Женева през март 1971 година. И също като повечето демонстрационни образци е окончателно завършен в последния момент, часове преди официалното откриване, затова не е оборудван с всички необходими системи, компоненти и детайли, включително чистачки на предното стъкло, отопление или вентилация, и дори не е тестван. Той просто материализира визията на Bertone за един изумителен супер автомобил на бъдещето, който зашеметява публиката със своето арогантно излъчване, неописуем технологичен потенциал и брутална динамика. На местния диалект в богатия северозападен район Пиемонт с център Торино, думата „Countach“ (кунташ) изразява удивление и възторг, а моделът на Lamborghini, наречен по този начин остава единственият в историята фирмен представител, който не е кръстен на бик.
Екстериорът на Countach е проектиран в края на 60-те години от младия дизайнер на Bertone Марчело Гандини, който по преценка на по-възрастните си колеги,тогава все още няма необходимия опит в практическите и ергономични аспекти на автомобилния дизайн. Но може би точно защото не е обременен от такива „излишни подробности“, той успява да създаде един поразяващ като въздействие и в същото време успокояващ сетивата, почти медитативен по своята ефирност силует. Каросерията на Countach е широка и ниска, но не много дълга,ъгловатият клиновиден корпус е направен почти изцяло от плоски, трапецовидни панели. Характерните като форма и конструкция врати от „пеперуден“ тип (често приписвани като запазена марка на Lamborghini), са една от забележителните и запомнящи се дизайнерски характеристики на Countach (всъщност първата подобна идея се появява още през 1968 г. в концептуалната Alfa Romeo 33 Carabo, която също както Miura и Countach, е дело на талантливия Гандини).
Главен конструктор на Countach е Паоло Станцани, който е само две години по-голям от Марчело Гандини. Той се дипломира като автомобилен инженер в университета на Болоня през 1963 г. Веднага след това е приет на работа в Lamborghini, като асистент на техническия директор Джанпаоло Далара, точно когато започва разработката на Miura, а пет години по-късно заема неговото място. И докато Miura е един изключителен спортен автомобил, който все пак се съобразява с някои основни етични закони, то Countach представлява неудържим полет на въображението, дело на екзалтирана група млади ентусиасти с безгранична творческа фантазия, свободни да пренебрегнат утвърдените догми.
Интериорът на прототипа е също толкова необичаен, оборудван е с много футуристично за времето си табло с електронна индикация за състоянието на отделните системи (включително и контрол на налягането в гумите!), които започват да навлизат масово в спортните автомобили десетилетия по-късно. Отлявата страна на ексцентричния волан има цветен дисплей, който сигнализира за открита нередност, а промяната в цвета показва сериозността на проблема.
Въпреки че боядисаният в ярко, почти слънчогледово жълто, концептуален автомобил оказва зашеметяващо въздействие върху посетителите на автосалона в Женева през 1971 г., оригиналната дизайнерска концепция на Гандини се нуждае от сериозна преработка, за да бъде годна за масово производство. Най-значимата външна промяна е направена при дискретно оформените, но не достатъчно ефективни амбразури за отвеждане на въздуха към двигателя, позиционирани непосредствено след страничните стъкла, които са заменени от масивни въздухозаборници. За подобряване на охлаждането са „изрязани“ и още два допълнителни канала с неправилна форма между средните колони и отворите на задните калници. Тогава е взето решение стандартните дръжки на вратите, които до този момент се виждат, да бъдат „скрити“ под горния праг на двата канала.Външните панели на каросерията при серийния модел са стоманени, а не алуминиеви, както при прототипа.
Заводският индекс на опитния образец е LP500, като буквената абревиатура се дешифрира като„Longitudinale Posteriore“, тоест„надлъжно разположен, отзад“ и се отнася до позиционирането на двигателя, докато 500 показва 5,0-литровия работния обем. Този изцяло нов агрегат обаче, не е използван при ранните версии на Countach. Първоначално те се оборудват със стандартен 4.0-литров мотор, аналогичен с този на Miura, а първите 5.0-литрови изпълнения се появяват в началото на 80-те години.
Силният и неподвластен на времето визуален ефект на Countach го превръща в една от емблемите на автомобилния дизайн. Въпреки своята непрактичност в чисто ергономичен план и необходимостта от актуализиране, основната генетика, заложена още през 1971 г. остава практически непроменена през цялата дългогодишна кариера на модела, която завършва през 1990 г. с тираж от малко над 2000 изработени екземпляра.



