Lamborghini Countach: клиновидно изкуство

2601
2023

Митя Боркерт отговаря от пет години за дизайна на италианския спортен автомобил от концерна VW, като преди това е автор на Porsche Macan, 718 Boxster, студията на Taycan Mission E. „Когато Валтер де Силва ми предложи работата, за мен бе като Коледа, Великден и рожден ден в един ден – казва той. – Наслаждавам се на всеки ден в Lamborghini, тук е епицентърът на автомобилния дизайн.“ Когато започва през 2016 г., първата му задача е да разгледат в студиото един Countach, за да могат дизайнерите да почувстват сърцето на марката. „Веднага научих италиански“, казва Боркерт, това било въпрос на чест. Естествено той научил езика, за да може да разговаря с Гандини, гениалния откривател на Countach, който на 26 август навърши 83 години. Боркерт обяснява своя автомобил: „Не искахме да направим копие на стария Countach, не искахме да създадем нещо, което е ретро.“ И въпреки това новият модел прилича изцяло на стария, което трябва да бъде прието като похвала. Ще споменем само: шестоъгълните калници. Или дългата, ниско разположена правоъгълна радиаторна решетка. Вентилационните отвори са чудесно интегрирани в широките „рамене“, впечатляващи са ламелите отвори и шестоъгълните прозорчета в задницата, които същевременно играят роля на витрина за чудовищния V12 агрегат.

Ако седите тук, значи сте успели. Два монитора, безброй бутони, два огромни лоста на волана за превключване на предавките. И този червен цвят…

КУН-ТАШ! На това място трябва да признаем: още не сме натиснали стартовия бутон, не сме чули рева на двигателя, не сме изминали нито метър с колата. Но при погледа върху четирите внушителни ауспухови тръби, върху внушителните колела – отпред 255/30 ZR 20 и отзад 355/25 ZR 21. Когато през март 1971 г. италианците показват студията на автомобилния салон в Женева, светът се влюбва в един автомобил с клиновидна форма, дължина 4,14 м и височина 1,07 м. С 4,87 м новият Countach е пораснал почти до размерите на VW Bus. С 1,14 м обаче височината не се различава от тази на оригинала. Има още едно нещо, което е запазено – шоуто, което сега е електрическо. Крилатите врати тип „ножици“ са закрепени с шарнири за предната колона и се отварят скосено нагоре – какво шоу само! Когато вече седнеш вътре, погледът ти е привлечен от дигиталния кокпит а ла PlayStation.

Моделът е висок 1,14 метра. За да се качи човек в него, преди това трябва да изгледа курса „Движения за еластичност“

Боркерт обяснява: „Получаваме най-добрата мултимедийна система от концерна, системата за гласови команди е на Audi. Но програмираме повърхностите така, че водачът да се чувства като пилот.“ Когато на пилота му е прекалено топло, с едно докосване на бутон прозрачният покрив се превръща в плътен, когато се нуждае от свеж въздух, завърта вентилационните дюзи – това са два компонента, които са стигнали до серийно производство чрез 3D принтера. Тук отново се натъкваме на шестоъгълните форми – хората обръщат внимание на детайлите.

Откривателят на наследника на Countach: шеф-дизайнерът Митя Боркерт (47) преди е правил дизайна на модели на Porsche

Да, Countach е пораснал, станал е и по-тежък. По онова време 375 к.с. срещат 1065 кг, като днес 811 коня придвижват напред цели 1595 кг. Спринтът до 100 км/ч се взема за 2,8 секунди, а след 8,6 секунди автомобилът се движи с 200 км/ч. Максималната скорост е 355 км/ч. Шаси с монокок и части на каросерията от карбон правят автомобила не само лек, но и осигуряват небходимата здравина. Леката конструкция си личи по страничните огледала, по вентилационните отвори на предния капак, по праговете. Така Countach се превръщ творение на изкуството.

Lamborghini Countach 2021

Боркерт сравнява дизайна на Lambo с рецептата за паста: „Достатъчни са три съставки – не повече.“ В момента се работи по нов електромобил с 2+2 места, който трябва да се появи на пазара след няколко години, когато техниката на батериите ще бъде допълнително разработена. „Ще стане уникален автомобил, нещо неочаквано и нещо, каквото все още не съществува. Но сега е 2021 г., сега първо ще произведем 112 автомобила Countach, серията е строго лимитирана, което означава гарантирано повишаване на стойността. А на това място трябва да поговорим за пари, продажбите стартираха далеч преди световната премиера. Лично шефът на Lamborghini е съветвал най-добрите клиенти, като е представял цветовите мостри и видовете кожа в огромен куфар. 4,02 милиона лева е цената на Countach, или иначе казано доста. За последната сума можете да си купите ново Mitsubishi Space Star. Или пък употребявана Škoda Favorit от 90-те години. Защо го споменаваме тук ли? И той е дело на Bertone, както и първият Countach.

Eдин от общо 2000 произведени Lamborghini Countach, тук във версията LP400 от 1974 до 1978 г.

ЛЕГЕНДАТА ОТ 1971 Г.

Всички ние имахме такова. Да, всички ние притежавахме вкъщи Lamborghini Countach – повечето във версията на Matchbox. На автосалона в Женева през март 1971 г. е показан за първи път прототипът на Lamborghini Countach, с клиновидна форма, много нисък, със средно разположен V12 двигател. В началото той е автомобилна легенда, която се нуждае от няколко години, докато стигне зрялост за серийно производство. Първият клиентски автомобил е доставен от Lamborghini чак през април 1974 г., с надлъжно монтиран 3,9-литров V12 агрегат, 375 к.с., задно задвижване, 5-степенна скоростна кутия, максимална скорост 309 км/ч. От 1974 г. до края на производството през 1990 г. Lamborghini произвежда около 2000 екземпляра, разпределени в пет различни серии, при което формата на каросерията – първоначално проект на дизайнера на Bertone Марчело Гандини – и моторизациите са постоянно променяни. „25 Anniversary“ е с 5,2-литров мотор и 455 к.с., вдига 295 км/ч, като взема спринта до темпо 100 км/ч за 4,9 секунди.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин