2023
Джорджо Нери и Лучано Боначини са двама сравнително неизвестни майстори на екзотични автомобилни каросерии от Италия, които започват дейността си към края на 50-те години, когато създават фирмата “Neri & Bonacini”. През 1963 г. са наети от Феручо Ламборгини, за да конструират и изработят специалното шаси, на което е базиран първият прототип на Lamborghini, наречен 350 GTV. След това те доставят и някои първите серийни шасита за модела, но когато производството на 350 GT се разраства, тази дейност е поета от компанията Marchesi. Благодарение на ползотворните си контакти с Lamborghini обаче, Нери и Боначини са ангажирани с изработката на двуместен спортен автомобил, базиран на шаси 350 GT (номер 01030) и оборудван с двигател V12 от модела 400 GT V-12. Доколкото е известно, тази уникална каросерия е направена по поръчка на американски клиент, който иска да участва в 24-те часа на Льо Ман. Колата е завършена през август 1966 г. и е наречена 400 GT Monza, макар че първоначалното й название е „400GT Neri and Bonacini”, но името Monza е предпочетено поради своята краткост и директната асоциация с автомобилния спорт.

Алуминиевото купе е ръчно изработено в ателието на “Neri & Bonacini” и преминава през много корекции по време на производствения процес, докато добие своя окончателен вид. Крайният резултат е характерен като дизайн фастбек, с дълъг капак и вертикално отсечена задна част, оформена по патента на Вунибалд Кам. Дизайнерите интегрират ролбар в изключително дебелата средна колона, което вероятно повишава безопасността при преобръщане, но компрометира видимостта назад. Сред останалите характерни особености са много ниското и силно наклонено предно стъкло, изпъкналите, но нефункционални вентилационни решетки зад предните колела и стилизираната емблема „400 Monza“. Като цяло дизайнът има някои визуални сходства с други съвременни италиански спортни автомобили от средата на 60-те, като Bizzarrini 5300 GT и Lamborghini Miura.

Планираните участия в състезания са възпрепятствани поради проблеми с хомологацията и американският клиент, който поръчва автомобила, така и не успява да го получи. Вместо това той е показан на автомобилното изложение в Барселона през 1967 г. на щанда на фирмата Amato, която по същото време е официален представител на Lamborghini за Испания. Там е купен от местен богаташ и остава негова собственост до смъртта му в началото на 90-те години. През 1996 г. експерти на аукционната къща Brooks (сега Bonhams) откриват колата в склад, след като с тях се свързва семейството на вече починалия собственик, което ги кани, за да оценят няколко други коли. След девет години преговори единственото по рода си Lamborghini 400 GT Monza най-накрая е продадено от Bonhams на търг в Лондон през декември 2005 г. за 177 500 британски паунда.
