2017
Путин има проблем. Вместо да се вози на Mercedes, той иска да се качи на руска луксозна лимузина. Само че в момента няма – и май най-луксозното нещо от страната на „братушките” е Lada Vesta. Нейните перспективи за успех обаче са ограничени – и то не само в Кремъл. Дългият 4,11 м модел с четири врати може да се похвали с приятен външен вид, предлага много място и дори екстри като автоматичен климатик и навигационна система. По отношение на техниката на задвижването и окачването обаче е на ниво отпреди десетина години.
Да започнем с мотора: 1,6-литровият атмосферен агрегат не прави впечатление на особено потентен със своите 106 к.с., от които до 3000 об/мин няма да усетите и помен, както и с максималния си въртящ момент от 148 Нм, достъпен едва при 4200 об/мин. За съжаление всичко това минава през автоматизирана 5-степенна скоростна кутия, с каквато е оборудван нашият тестов автомобил. Тази трансмисия ще ви коства не само 1500 лева отгоре, но и значителна част от темперамента на колата, който и без това е доста скромен. Смените на предавките са бавни и карат пасажерите да се поклащат – ето защо ние препоръчваме „ръчката”. Индиректното управление също няма да ви „спечели”.
Жалко – защото кокпитът радва с добрата функционалност въпреки използването на твърде евтина пластмаса, а окачването, проектирано за „суровата” пътна обстановка в бившия СССР, отговаря на базовите ни изисквания. Гаранцията е съвсем прилична – 3 години или 100 000 км. По отношение на цената руснаците го раздават доста самоуверено – Vesta във високо ниво с автоматизирана скоростна кутия излиза 25 500 лева – почти колкото две Dacia Sandero. Ето защо на пазарите в Западна Европа колата няма особени шансове – а у нас биха я купували единствено носталгично настроените.
Данни за автомобила | Lada Vesta |
Двигател | 4-цил., бензинов |
Разположение | отпред напр. |
Клапани/разпр. валове | 4 на цил./2 |
Задвижване на валовете | ремък |
Работен обем | 1596 cм³ |
кВт (к.с.) при об/мин | 78 (106)/5800 |
Нм при об/мин | 148/4200 |
Макс. скорост | 180 км/ч |
Трансмисия | aвтоматизирана |
Задвижване | предно |
Спирачки пр./з. | дискови/барабанни |
Гуми на тестовия автомобил | 195/55 R 16 H |
Тип гуми | Matador Elite 3 MP 44 |
Размер на джантите | 6 x 16″ |
Емисии CO2 | 141 г/км |
Разход* | 8,3/5,0/6,2 л |
Обем на резервоара | 55 л/А95 Н |
Бензинов филтър за твърди частици | – |
Хладилен агент | R1234yf |
Шум при преминаване | 69 дБ (A) |
Прикачен товар със/без спирачки | 900/450 кг |
Обем на багажника | 480 л |
Дължина/широчина/височина | 4410/1764–2040/1497 мм |
* градски.извънградски/смесен на 100 км
Извод
На пръв поглед Vesta изглежда като приятен и модерен седан, но щом седнете зад волана й разбирате, че това е автомобил с техника от отминало време. Вероятно ще успее да се наложи само в Русия заради що-горе приличната си цена.