Lada Caprice: няма такъв тунинг!

0609
2024

В края на 90-те години вече функционират над 10 руски тунинг фирми, специализирани в стилистичната и техническа преработка на Лада. Те предлагат всевъзможни разновидности, базирани на актуалните фирмени модели, като стреч лимузини, кабриолети, комбита с двойно предаване и много други. Преди малко повече от две десетилетия към тази група се присъединява и компанията Lada-Broker от Толиати, която тогава е един от местните дилъри на ВАЗ. За разлика от всички останали, тя има друго, по-алтернативно виждане за това как трябва да изглеждат най-атрактивните тунинг опции за „Самара“, в резултат на което се появява така нареченият модел „Каприз“ – една от най-необичайните и запомнящи се разновидности на ВАЗ.

Първият вариант на „Каприз“, базиран на ВАЗ-21099, се отличава с обилна облицовка  на каросерията от ексцентрично оформени шарнирни панели. В резултат от тези „напластявания“ върху праговете, вратите, задните колони и капака на багажника автомобилът придобива съвсем нов облик, а леките алуминиеви джанти и тонираните прозорци му придават още по-солиден вид. Той обаче се различава от конвенционалните продукти на ВАЗ не само на външен вид, но и по отношение на „пълнежа“, който включва всевъзможни екстри, като електрически стъкла, CD-плейър и др. Срещу допълнително заплащане може да се поръча версия с форсиран 1,6-литров двигател, скоростна кутия с променено предавателно отношение, ново пневматично окачване, електрически люк, климатик, кожена тапицерия на седалките, отопляеми и електрически регулируеми огледала. Най-характерната особеност в дизайна на „каприз“ е овалната радиаторна решетка, която напомня на Mazda Xedos и видимо контрастира с правоъгълния силует на каросерията.

По днешните стандарти, разбира се, този безмилостен бодикит от 90-те години изглежда наивно, но за времето си е въплъщение на мода, стил, опит за творческо разчупване на стандартите и смело бягство от реалността. Външните панели, както може да се предположи, са направени от фибростъкло (с „тонове“ шпакловка) и се предлагат в няколко версии, като основните разлики са в оформлението на багажника и спойлера върху него.

Интересното е, че с течение на времето тези коли явно започват да придобиват и някаква колекционерска стойност. Те са прости, непретенциозни и все още се движат, въпреки че производството им е преустановено преди две десетилетия. Не е чудно, че поради спецификата на местния пазар подобни характеристики продължават да се ценят и днес. Хората са готови да купуват точно такива прости коли без да се налага да взимат заеми за 5-10 години, а и ако нещо се развали, всеки може да си го поправи сам. Днес една употребявана Лада 21099 „Каприз“ може да се купи в интернет за не повече от 550 000 рубли.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин