Lada 4×4 Urban: алтернативният символ на статус


2
дек.
2018

ОТ ИЗВЕСТНО ВРЕМЕ наблюдавам феномен в квартала – също както например лесничей следи екзотичен животински вид, скрит в гората. Ето още един екземпляр! Но тъй като не живея в гората, а в милионен град, не става дума за лама, а за Lada. Модел Niva, или по-точно 4×4 Urban, познат с латинското си наименование vehiculum civitas popular. Променените виждания относно автомобил, който никога не е печелил сравнителен тест и дори никога не е получавал 2 звезди на единичен тест, както и който от четири десетилетия се произвежда без промяна в Русия, са разнообразни. Както и ирационални. На нито един друг модел слабостите не биват прощавани толкова лесно, колкото на този минивсъдеход. Автомобилът е истински парадокс. Карам го през един горещ летен ден в Хамбург, приемайки нечувствителното управление и слабите спирачки, игнорирайки силното тракане, но все пак триумфиращ в посока пристанището. Опитвам се да не счупя тънкия като сламка волан и се усмихвам, докато по челото ми избива пот. Отвън температурата е 30 градуса, отвътре някъде 50. В Niva няма климатик. Не мога дори да извадя лакътя си навън през страничния прозорец, тъй като стъклото не се сваля докрай. А вентилацията, завъртяна на максимум, и лостчето докрай в синята зона освен шум в ушите вкарват топъл въздух в купето. Казвам си, че ако искам да съм готин, трябва да страдам.

Кафе за 13 лв., но без ESP в автомобила: среща на двама с цели мостове

Голяма и огромна: кокетничене със страната на производство на задното стъкло

А защо всъщност? Защо всъщност жители на градове и села дават 20 000 лв. и си купуват Lada 4×4 като втори или трети автомобил в семейството? Защо моделът изведнъж се превърна – мразя тази дума – в култ? Защо изведнъж го срещам непрекъснато в родния си град? Защо в Санкт Паули вместо в Санкт Петербург? На пръв поглед този автомобил е като сглобен от детски конструктор: колко е сладък! С късите си надвеси на каросерията и 90-градусовите ъгли това ръбесто парче руска ламарина изглежда наистина забавно. Нещо като феномена Suzuki Jimny. За хипстърите обаче „японецът“ не е достатъчно екзотичен. А когато руската машина се държи капризно и направо ти къса нервите с проблемите си, това бива приемано просто като „превъзходно обикновена техника“. Function follows form. Ако решите да прекратите личните си икономически санкции срещу Русия, можете да си купите хипстърска брада на четири колела – автомобилния еквивалент на фабрично изтърканите и скъсани дизайнерски джинси. Въпреки че сравнението ми май не е особено подходящо. Такива панталони са адски скъпи, а Lada е евтина: от 20 000 лева. Някогашното „Каква е тази евтина кошница, която караш?“ се е превърнало в одобрителното „Този кара абсолютно култов автомобил“. Нещо такова. Lada не е направила нищо в тази насока. Забелязвам по време на теста ми, че водачите на велосипеди се усмихват, виждайки колата, и ми дават предимство. Няма как да не обичаш подобна магическа кола.

Техника от 70-те до 90-те години: груби бутони, тънки превключватели. Колко прекрасно земно и обикновено

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap
Rimac Concept One или Bugatti Veyron: eлектромобил срещу кола с 16-цилиндров мотор

13
апр.
2017

2 автомобила, 2089 к.с.: Rimac Concept One срещу Bugatti Veyron

Card image cap
Забравеният рали шампион

28
юни
2017

Golf II - една икона на моторните спортове. С такъв автомобил Volkswagen грабна две световни титли през 1986 и 1987 г. Оттогава шампионът тъне в забрава. Днес той отново се връща към живота. И звучи също толкова сърдито както едно време, когато "наказваше" по-мощните и по-бързи автомобили.

Card image cap

В последния брой:

Архив >