La Baleine: игри на въображението

1007
2024

Пол Арценз е роден в Париж през 1903 година. Още в младежките си години, когато е студент в Училището за изящни изкуства, се изявява като талантлив художник, който печели доста добре от картините си. Това му дава достатъчно време и възможност да се отдаде на истинската си страст, свързана с промишления дизайн и инженерните науки. През 1935 г. Арценз насочва вниманието си към автомобилната индустрия. Проектира и изработва шестстепенна автоматична скоростна кутия, която монтира в стар Chrysler, и която за учудване на всички работи перфектно. Робер Пежо изпробва колата и остава много впечатлен. Планираното серийно производство на тази скоростна кутия и вграждането й в Peugeot 402 обаче се провалят, тъй като по същото време фирмата подписва договор с Cotal за използване на тяхната трансмисия с предварителен селектор.

През 1938 г. Арценз завършва един изключително атрактивен прототип на двуместен кабриолет, базиран на старо шаси от Buick, модел 1928 г. с 3,5-литров шестцилиндров двигател с 68 к.с. Колата, която сполучливо е наречена “La Baleine” (тоест „кит“) впечатлява със своите интегрирани фарове, панорамни стъкла, изработени от плексиглас, и прото-понтонен стил, който предусеща формата на спортните автомобили от 40-те и 50-те години. Екстравагантната каросерия е с дължина над седем метра, което е много повече, отколкото при тогавашните серийни автомобили. Най-удивителната черта в нейния дизайн е предната част, която наподобява някаква странна игра на въображението с разделения на две радиатор и центрирания изпъкнал „нос“.

При по-внимателно вглеждане се вижда, че зад тънките метални пръти в двата отвора на радиаторната решетка (наподобяващи устата на кит) има два фара. “La Baleine” е използван от Арценз като лично превозно средство до смъртта му през 1990 г., а понастоящем е експонат в Националния автомобилен музей в Мюлуз. Това обаче не е единственият му автомобил, който изглежда по такъв начин. Скоро след началото на германската инвазия във Франция и последвалата от това забрана за използване на бензин за цивилни цели, Пол Арценз предлага втори вариант на “La Baleine”. Той много наподобява първия на външен вид, но е базиран на много по-късо старо шаси от Fiat (което е и много по-леко от това Buick) и се задвижва от електромотор, захранван от 1100-килограмов акумулаторен блок. Това електрическо превозно средство с атрактивна каросерия от полиран алуминий, развива мощност от 10 к.с. и осигурява пробег от над 200 км с едно зареждане при максимална скорост 70 км/ч.

Следващият автомобил на Arzens се появява през 1942 г. и поради своята специфична форма, е кръстен “L’Œuf électrique” (Електрическо яйце). Каросерията му тежи само 60 кг, но с добавянето на монтирания отзад електродвигател и батериите общото му тегло достига 350 кг. Автомобилът може да измине 100 км с едно зареждане при максимална скорост от 70 км/ч с един човек, или при 60 км/ч с двама души.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин