Krupp Titan: гигант с две сърца

Звучи като шега, но е истина - звъкът от двигателя на този камион наистина звучи като "кроп-кроп-кроп"... В началото на 50-те години Krupp Titan е не само единственото товарно возило, способно да произнася името си, а и своеобразен еквивалент на представителната лимузина Mercedes 300 "Аденауер" в кръговете на транспортните фирми в следвоенна Германия.

1112
2017

Изборът пред служителите на Krupp в Есен, натоварени със задачата да измислят име на най-мощния произвеждан в Германия товарен автомобил през 1950 г. не е бил особено сложен. Камионът с невиждани дотогава размери е своеобразен връх в шосейния транспорт и поради това е трябвало да се нарича… „циклоп“? Не, циклопите са твърде малки. „Гигант“? Това е по-добре. „Титан“? Чудесна идея!

Оцветяването на оборотомера помага за икономия на гориво – зелената зона стига до 1000 об./мин

За разлика от кръщението през 50-те, поставената през 1987 г. пред служителите на фирмата Hoffmann в германския град Оберхаузен задача далеч не е лесна – пред тях е било изправено предизвикателството да реставрират един безценен екземпляр от прочутия великан, чието име кара познавачите да подскачат и да пляскат с ръце като деца. ,,Необходимо беше безкрайно търпение и добри връзки в товарния бранш. Бяха ни нужни повече от 15 години, за да го завършим и да го пуснем в движение“, разказва Хелмут Хофман, собственик на ремонтирания Titan и едновременно с това ръководител на фирмата и непосредствен участник във възстановяването. За израслия между тежките машини Хофман изцапаните ръце са ежедневие, но 57-годишният мъж очевидно е успял да запази детското в себе си… Очевидното личи по наредените покрай всички огради на двора на фирмата близо 200 камиона във всевъзможни „агрегатни състояния “ – Deutz, Faun, Buessing, Henschel, Каеlblе, MAN, Mercedes…

Някогашните господари на пътя днес са забравени от миозина, но не и от хора като Хелмут Хофман, които се радват на своето придобило невероятни измерения хоби.

Buessing е чудовищен, но изглежда като джудже до Krupp Titan

Семейното предприятие Hoffmann е основано през 1946 г. и днес се занимава с търговия с товарни автомобили и резервни части. „През 1961 г. бях на обучение в Buessing, а през 1984 г. реставрирах моя първи камион – един Buessing 7500 S, какъвто навремето имаше и в товарния парк на баща ми. “ Произведената в Брауншвайг тежкотоварна машина с издатина за кормилния механизъм отстрани на торпедото е истинско чудовище, но (като в света на митовете и легендите) е просто джудже в сравнение с титаничния Krupp.

Всеки от двигателите се контролира отделно (малките уреди)

„Властелините на трите пръстена“ (емблемата на фирмата Krupp се състои от три преплетени по между си пръстена) представят новото си поколение товарни автомобили с „пускането на вода“ на флагмана Titan през 1950 г. За времето си това е превъзходно във всяко отношение товарно возило, готово дa изпълни най-тежките и най-бързите задачи не на последно място поради това, че под предния му капак туптят цели две моторни „сърца“. Да, уважаеми читателю, онова, което бучи страховито под торпедото не е някакво си агрегатче с междинен охладител, Common Rail или помпа- дюза, а два свързани помежду си трицилиндрови двутактови дизелови мотора, олицетворяващи във висша степен високите технологии от средата на миналия век.

Мястото на водача с допълнителната малка седалка за „помощник-шофьор“ вляво между вратата и водача

Тъй като след войната Съюзническият контролен съвет забранява на германските производители да произвеждат дизелови двигатели с повече от 150 к.с., в Krupp решават просто да вземат два трицилиндрови мотора с по 105 к. с. и 4,4 л работен обем и да ги монтират под капака на напомнящото муцуна на алигатор торпеда, вдъхновено от стилистиката на тогавашния Opel Kapitaen.

Когато принадлежащият днес на Хелмут Хофман Suedwerke Titan SW L90, слиза от поточната линия в Кулмбах през 1952 г. , той струва колкото десет „костенурки“ VW в експортно изпълнение или колкото две и половина луксозни лимузини Mercedes 300, в каквато се вози канцлерът Аденауер. Огромната му мощност и товароносимост обаче са били гарант за справяне и с най-тежките страни на германското икономическо чудо. Мощността от 210 к.с. се постига при хладнокръвните 1700 об ./мин, работният му обем от 8,7 л е абсолютен рекорд, а името Titan е синоним на истинско величие!

Телефонните кабини се клатят, когато Titan минава покрай тях

Съгласни сме, че названието „Годзила“ щеше да бъде още по-подходящо, но по онова време японските майстори на специалните ефекти тепърва е трябвало да го измислят. Ефектът и без това е същият – при появата на дългия 10 и висок 3 метра Titan хората се вкаменяват в страхопочитание, изригващата от ауспуха ударна вълна клати телефонните кабини, а от покривите на разтрепераните къщи падат керемиди… Шофьорската кабина се накланя ритмично надясно при всеки оборот на двойния двигател, а вездесъщото „кроп-кроп-кроп“ наистина напомня членоразделна реч.

Гордият собственик Хелмут Хофман. По размери фарът изглежда подходящ и за речен кораб

Когато членът на германското „Дружество на притежателите на камиони-ветерани“ (NVG) Хелмут Хофман представил за първи път своя Titan на събора Techno Classica, публиката от възрастни мъже сякаш внезапно се превърнала в тълпа радващи се на нова играчка хлапета с къси панталонки. „Разбира се, в това нямаше нищо чудно – пояснява собственикът. В Германия има само три такива екземпляра, като единствено този е в движение.“ В движение е и още как! Шестте предавки и двата двигателя позволяват впечатляващата максимална скорост 90 км/ч, която Titan достига с диво боботене на двойното си сърце и с най-ниското възможно предавателно отношение на задния мост. Иначе никога нямаше да „пристигна на събора“, отбелязва особеностите на своето съкровище гордият собственик. Тук всичко е по две: два двигателя с два компресора Roots, нагнетяващи принудително в цилиндрите необходимия за горивния процес въздух. Titan има две помпи за впръскване на гориво, два маслени радиатора, две пръчки за проверка на  нивото на маслото и два свързани със съединител колянови вала. Само изпускателните клапани са по три на всеки цилиндър…

В цялото си величие се вижда една десетметрова част от историята на Krupp

На таблото има по два манометъра за налягането на маслото и на сгъстения от компресорите въздух, а в стила на обзавеждането на кабината има нещо от чара на германските сладоледени салони от 50-те… Воланът с цвят на слонова кост е с размера на капак на канализационна шахта, луксозните сферични пепелници са хромирани, а луксозно тигелираната крещящочервена кожа е изкуствена. Седалката се регупира само надлъжно и предлага място за двама. В случая обаче достъп до волана има само един и неговото име е Хелмут Хофман. „По-нататък може би ще дам и на сина ми да покара. Може би … “ Ясно е, че човекът още се колебае и в това няма нищо чудно – зад гърба му са останали хиляди часове на реставрационна работа заедно със си на му Саша, с приятели, помощници и професионалисти-реставратори . През ръцете му е минал всеки детайл от камиона – от дървената каросерия до габаритната щанга, от изработения от ясеново дърво скелет на кабината, през лакирането с червено-сините цветове на фирмата от 50-те години, до декоративните алуминиеви лайстни.

Главините на колелата Trilex са реставрирани с много любов.

Но пък всичко това си е заслужавало усилията, защото, както казва Хофман, макар трудно и скъпо, днес „можеш да купиш компресорен Mercedes, но Krupp Titan не можеш да купиш никъде…“

 

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин