2024
Hyundai Kona съчетава предимствата на хибридното задвижване и практичността за всекидневието – комбинирани с изискан технократски финес
Това трябва да е електромобил! Не, не познахте – въпреки на пръв поглед „затворената“ предница този Hyundai Kona e във версията Hybrid. Разбирайте – 1,6-литров атмосферен бензинов двигател (105 к.с.) в комбинация с електромотор (43,5 к.с.). Тандемът постига системна мощност 141 к.с. – но естествено, не очаквайте върхова динамика, макар че за града компактният Hyundai е достатъчно пъргав, особено в режим Sport. Но надали повечето клиенти именно на тази версия ще се интересуват от „състезателските“ качества на модела. Те вероятно по-често ще следят разхода от висококачествената графика на шикозния огромен „таблет“ (простиращ се пред погледа на водача и над цялата средна конзола) – а при нас средната консумация беше под 5 л/100 км, при все че около 20% от изминатите километри бяха по магистрала – най-неприятното нещо за хибрид. Иначе в града Kona отчиташе малко над 4 л. Аплодисменти! Естествено, при по-сериозно „настъпване“ машината без турбо ставаше твърде шумна – но поне благодарение на 6-степенната трансмисия с два съединителя го нямаше „гумения“ ефект, типичен за CVT-тата на много конкуренти. Освен това DCT-кутията (която на моменти не превключва съвсем плавно) е с добре подбрани предавателни числа, които позволяват дори при 140 км/ч в купето да не става прекалено шумно.

„Бързаците“ пък ще оценят високо функцията, която изкарва изображение на камера на таблото, директно пред погледа на шофьора, когато приближите някое от местата за контрол на скоростта. Малко странно действат т.нар. „комфортни мигачи“ – вместо за три, те се задействат за пет премигвания, преди да се изключат.

Преминаващата по цялата широчина на каросерията LED ивица, както и светлините „на два етажа“ може да не са по вкуса на всекиго, но идеята за издадените небоядисани пластмасови елементи по краищата на каросерията е чудесна – защото благодарение на тях шофиращите в града ще имат по-малко разправии със застрахователите. Но защо в първия момент има опасност да объркате хибрида с „чист“ електромобил? Причината е проста: от самото начало Hyundai започна проекта за новата Kona c електрическата версия, чиято база впоследствие беше адаптирана за вариантите само на двигател с вътрешно горене и на хибридно задвижване.

Зорко следене на концентрацията, богат набор асистиращи системи за безопасност
Серийната система за следене на водача ICC (In Cabin Camera) мигновено „скастри“ опита ми да си отклоня за кратко вниманието на магистралата и да оставя контрола на автомобила: на таблото веднага светна лампичка с око, комбинирана с предупреждение да хвана волана. Освен c ICC Kona Hybrid разполага в серийната линия на обзавеждане Comfort (от 63 900 лв.) и с интелигентен автопилот с поддържане на дистанцията и функция Stop&Go, асистент за избягване на челен удар, системи за поддържане на лентата, предупреждение срещу забравяне на деца отзад и много други. Тестовият автомобил беше във второто ниво на оборудване Exclusive (от 70 900 лв.), при което дори успяхме да изпробваме автоматичното спиране при опасност от удар, докато паркирате. С по-скъпата модификация получавате и асистента за сляпата зона, който в Premium (от 77 400 лв.) дори може да инициира автоматично спиране.


В Kona обаче са заложени и други интелигентни – макар и не толкова високотехнологични решения – например гумената стелка в багажника (с повече от приличния за класа обем от 466 до 1300 л). Благодарение на нея почистването на товарния отсек ще бъде доста по-лесно – и няма да се притеснявате да хвърлите там например калната тротинетка на детето си. А като стана дума за деца: ако и вашето малко отроче често обича да подритва седалката пред себе си, тук ще оцените нейния пластмасов гръб, при който мръсотията пада бързо и безпроблемно.

Иначе по отношение на комфорта дори и в базовата модификация няма да ви липсва нищо съществено – при нея получавате 2-зонов автоматичен климатик, безключов достъп/стартиране, отопляеми предни седалки и отопляем волан. Във второто ниво ни направи впечатление наличието на подгряване за задните места, докато в топверсията вече можете да разчитате на опцията за дистанционно паркиране на автомобила, както и на електрически заден капак! Дори на втория ред както в Kona има много място – oсвен това отворът на задните врати е доста голям, така че моделът е напълно достоен и за по-дълги пътувания с четирима възрастни на борда. Возията е доста приятна – окачването работи уверено, поглъща фино късите неравности, а 16-цоловите джанти са отлично решение за дупките по българските пътища.

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
ДВГ 4-цил. (105 к.с.; 144 Нм) + електромотор (43,5 к.с.; 170 Нм) Работен обем 1580 см3 (ДВГ) Системна мощност 141 к.с. Макс. системен въртящ момент 265 Нм Задвижване предно Д/Ш/В 4350/1825/1575 мм Тегло (празен) 1410 кг Багажник 466-1300 л 0–100 км/ч 10,9 сек Макс. скорост 165 км/ч Разход 4,5 л А95Н/100 км Емисии CO2 103 г/км Цена от 63 900 лв.

Извод
Новата хибридна Kona доказва с какви галопиращи темпове продължава да се развива Hyundai. Комфортно купе, висококачествен интериор, икономично и зряло хибридно задвижване – с всички това изпипаният градски кросоувър има всички предпоставки да се наложи срещу конкуренцията – въпреки високата цена.