Kielstra: aвтомобилният Франкенщайн от Нидерландия

0811
2024

Въпреки че е сред пионерите на световната автомобилна индустрия, още след края на Първата световна война Нидерландия осъзнава, че е безсмислено да се противопоставя на автомобилните гиганти, и доброволно се отказва от собствено производство в продължение на повече от три десетилетия (времето между бутиковия първообраз на Spyker, произвеждан до средата на 20-те години, и добре познатия Daf, който се появява в края на 50-те).

В страната обаче има хора, които по никакъв начин не искат да се примирят с това незавидно положение, и много от тях с по-голям или по-малък успех се опитват да предложат собствена алтернатива, която отново да върне Нидерландия на картата на световното автомобилостроене. Сред тези ентусиасти е и автомобилният механик Килстра от Драхтен, който в края на 40-те години притежава един от големите гаражи в града. Той решава да създаде собствена кола, чиято концепция обаче е повлияна по-скоро от емоционалния порив на творческото вдъхновение, отколкото от инженерните норми и актуалните тенденции.

Килстра събира всякакви налични части и компоненти, които му се намират в наличност, в това число: двигател от Studebaker, табло от Chevrolet, джанти от Renault, оси от Willys Jeep,  спирачна система от Opel, модел 1934 г. (откъдето е и сгъваемата конструкция на платнения покрив), и така през 1953 година сглобява от тях своя първи автомобил, наречен Kielstra 446 Convertible. Типовото обозначение 446 е избрано заради задвижването на четирите колела (4×4) и 6-цилиндровия двигател. Каросерията е изработена изцяло на ръка от стоманена ламарина с дебелина 1 милиметър. Първоначално Kielstra 446 е с кръгли фарове, които по-късно са заменени с правоъгълни.

Килстра използва своя кабриолет, както за лични нужди, така и за бизнес. Автомобилът е изключително мощен и много подходящ за изтегляне на закъсали шофьори. Но най-интересното е, че това самоделно превозно средство, което вече е изминало над триста хиляди километра, все още продължава да се използва, а от време на време взима участие и в различни изложения за класически превозни средства. Друг любопитен факт е, че това не е единственият автомобил с тази марка. Още през 1948 година се появява моделът 446A, който представлява линейка с 3-литров двигател Studebaker и окачване с винтови пружини от неръждаема стомана. Този рядък екземпляр със задвижване на четирите колела за съжаление не е запазен.

Синът на Килстра Хари продължава семейната традиция и през 1992 година изработва собствен спортен автомобил, наречен Kielstra HCB. Използваният двигател е от Ford Granada 2.8, благодарение на което 800-килограмовото купе развива максимална скорост над 200 километра в час. За разлика от модела на баща му, който е със стоманена каросерия, за надстройката на HCB са използвани композитни материали.

Приложение ЕКО

Играй за електрически скутер или ваучер за гориво на стойност 100 лева.

Свали приложението EKO Smile!

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин