2025
KIA иска в бъдеще да разбърка картите в сегмента на електрическите бусове – и началото на атаката ще бъде дадено с буса PV5. Запознайте се с впечатленията от първия ни досег с буса
Kia настъпва здраво педала при електрическите автомобили. Само преди няколко дни компанията показа за първи път новия си електрически компактен модел EV4 без камуфлаж и публикува тийзъри на бъдещия си най-евтин модел EV2, а съвсем скоро ще пусне и още едно предложение – бус.
С PV5 Kia атакува утвърдени (вече и електрически) конкуренти като VW e-Transporter, Mercedes eVito и Ford Transit. Подобно на тях, Kia ще предлага буса в пътнически вариант със стъкла и в товарен, наречен Cargo.
Дизайн, близък до този на прототипа
Сега корейците публикуваха първите снимки на готовата за серийно производство версия. Който е следил работата на Kia, вероятно няма да бъде изненадан, тъй като корейците вече представиха футуристичната визия на лекотоварния модел още през есента на 2024 г. посредством концептуалния PV5.

Дръзкият дизайн всъщност не е променен твърде много, PV5 е запазил необичайния си външен вид. Само формата е класическа – с много ръбове, типично за бус. Останалото следва линията на доста прогресивния дизайн на електромобилите на Kia. В момента силно „назъбеният“ светлинен подпис започва директно под предното стъкло на PV5.
Разделени фарове и големи прозорци
Останалите светлини са изнесени по-надолу в предната маска. В профил правят впечатление предните странични прозорци, които стигат доста надолу. Въпреки че задните стъкла в прототипа бяха с подобен размер, сега при серийната модификация те изглеждат по-малки. За да се гарантира, че ще бъда запазен хармоничният дизайн, панелите са „обрамчени“ с широки черни елементи.

За съжаление Kia предоставя снимки от задната част само за версията Cargo. Въпреки това не очакваме фрапантни разлики спрямо пътническата. Задницата не изглежда толкова футуристично, колкото предницата – защото е проектирана по-консервативно.
Гъвкава конфигурация на интериора
Истинската сила на PV5, естествено, е в интериора, тъй като там бусът предлага широка гама от гъвкави дизайнерски решения. Във вариант Passenger корейският автомобил се предлага с минимум пет и с максимум седем места. 7-местният вариант има триместна цяла седалка отзад, а първият и вторият ред са с индивидуални „кресла“.

Всички те са удобни и с приятна тапицерия. Информационно-развлекателната система на буса е също толкова гъвкава, колкото и възможностите за конфигурация на интериора. Благодарение на технологията AOSP (Android Open Source Project), функциите за навигация, радио и др. могат да бъдат адаптирани в зависимост от индивидуалните изисквания на клиентите.
Над 5 кубически метра обем за товари
Освен това могат да бъдат конфигурирани и други варианти, например версията Crew. Тя разполага с два реда седалки, като задната част е оборудвана с разделителна преграда. Тя може да се мести, за да се увеличи пространството за още пътници или за да се увеличи мястото за товари.
В същото време Kia предлага и така наречения вариант WAV (съкращението идва от Wheelchair Accessible Vehicle). Специално оборудваният PV5 има рампа на страничната врата, която улеснява вкарването на инвалидна количка от тротоара в автомобила.

PV5 Cargo предлага до 5,3 кубически метра товарно пространство. Сериозни аплодисменти заслужава удивително ниската товарна площ, която позволява дори тежки предмети да бъдат товарени относително лесно. PV5 може да се справи с максимален полезен товар над 700 килограма.
Пробег до 400 километра
Батерията е монтирана под ниската товарна площ; Kia предлага три различни батерии за PV5. Най-голямата – с капацитет 71,2 кВтч, трябва да осигури максимален пробег по WLTP 400 километра. Междинният вариант е 51,5 кВтч, а най-малката – 43,3 кВтч. Последната обаче ще бъде само за товарната версия.

Всички модели се задвижват от електрически мотор на предната ос, който генерира до 120 кВт (162 к.с.) и максимален въртящ момент 250 Нм. На станция за бързо зареждане батерията може да се зареди от 10 до 80 процента за около 30 минути.
Базовата цена трябва да бъде около 60 000 лева
Засега единствено цената не е ясна. Засега Kia разкрива само, че базовата версия на Cargo ще струва около 60 000 лева. PV5 Passenger вероятно ще бъде значително по-скъпа.
Извод
Електрическите бусове са изключително подходящи за шофиране в града и ако си падате по по-прогресивен дизайн, Kia е правилният избор. По отношение на пробега и полезния товар, VW ID.Buzz е с едни гърди напред – поне на хартия.