2016
R30, R25, SAFRANE, Vel Satis, Latitude. Не ви говорят кой знае какво? Това са предшествениците на новия Renault Talisman от 1975 г. насам. Това, което обединява всички поколения, е, че се продават добре предимно в родината си Франция. Защо се получаваше така въпреки доказаните им качества? Фаворитизираният хечбек не успя да убеди клиентите на автомобили от среден клас, които предпочитаха комби или седан. Или пък избираха моделите на други марки. Няма значение, всичко е минало. На IAA 2015 новият талисман на Renault – Talisman – бе представен за първи път. При това като седан! Точно сега, когато хечбекът изживява своя ренесанс… Срещу самоуверения топмодел на Renault се изправя новата Kia Optima (от края на 2015). Също сериозен кандидат в средния клас, който досега почти не влизаше в полезрението на германците. В началото на тази година обаче Optima 1.7 CRDi спечели сравнителен тест на AUTO BILD, побеждавайки конкурентите си Mazda 6, Opel Insignia, Ford Mondeo и Peugeot 508.
ТОВА ПРЕДЛАГАТ
Много място. И двата модела са дълги 4,85 метра и достигат размерите на горния среден клас. Усещат го най-вече пасажерите на задната седалка на Kia, които спокойно могат да кръстосат крака. В Renault не е чак толкова просторно, но затова пък задната седалка е по-комфортно тапицирана в сравнение с тази на Optima. Съмняваме се, че повечето клиенти на тези два автомобила ще си наемат шофьор и ще се возят отзад, затова се насочваме към шофьорската седалка. Тук Talisman ни изненадва с качества от високия клас: серийните кожени кресла в топнивото на оборудване Intens ще масажират (посредством тъчскрийна можете да избирате различни режими на масаж), вентилират и отопляват пасажерите в Renault – при това го правят наистина добре. Досега не е имало модел на Renault, в който да седите толкова удобно.
KIA OPTIMA: МЯСТО КАТО В ЛУКСОЗНА ЛИМУЗИНА, ИНТЕРИОР ПО-СКОРО КАТО В КОМПАКТНИЯ КЛАС
- Малко смущаващи са стърчащите шарнири на капака на багажника.
- Хомогенно ускоряващ 1,7-литров турбодизелов агрегат.
- Нямаме забележки към кокпита на Kia. Излъчването му е по-семпло и по-делово в сравнение с това на аRenault
- Щедро: предлаганото място в задницата на Kia. Кожата изглежда като изкуствена
Прибавяме и приятно стилното осветление на кокпита – тук личи частица от изчистената скандинавска благородна атмосфера на Volvo. Доминиращ е 8,7-инчовият тъчскрийн, посредством който освен навигационната система и климатичната инсталация можете да управлявате цяла армада от асистенти за водача, както и да регулирате адаптивното окачване. Ако решите да се ровите дълбоко в структурата на менюто, то по-добре да го правите при спрял автомобил, иначе рискувате да отвлечете вниманието си. Кокпитът на Kia предлага на водача голям брой бутони, които обаче са логично подредени. Kia също участва в теста с топнивото си на оборудване, което се нарича TX. Семплото вътрешно пространство не е много вдъхновяващо, Renault се справя по-добре с микса си от цветове и материали.
ТАКА СЕ УПРАВЛЯВАТ
Renault: изненадващо пъргаво! Kia: обичайно сдържано. Talisman се възползва от опционалните четири завиващи колела 4Control: до скорост от 80 км/ч задните колела завиват под ъгъл 3,5 градуса противоположно на предните, а при по-висока скорост те завиват под ъгъл до 2 градуса в посоката на предните. Резултатът: „французинът“ изпреварва Kia. Renault стои стабилно на пътя и се управлява лесно и пъргаво. Kia леко танцува със задницата си при рязка смяна на посоката, като ESP се намесва малко късно. Renault се справя по-добре с това упражнение, като намесата на ESP не е необходима. Въпреки динамичния му талант можете да си спестите спортния режим на серийното адаптивно окачване, тъй като ще сте принудени да търпите ненужна твърдост. В положение Comfort голямото Renault поглъща меко дългите неравности, като нормалният режим е идеалният компромис. При директното сравнение окачването на Kia реагира значително по-стегнато.
RENAULT TALISMAN: ПРИЯТНА АТМОСФЕРА, МОДЕРЕН ИНТЕРИОР
- Багажник с вместимост 608 литра, по-висок товарен ръб в сравнение с Kia
- По-малко място за главите и коленете в сравнение с Kia, но по-удобна задна седалка
- Първото впечатление: уау! 8,7-инчов тъчскрийн, стилно осветление на вътрешното пространство, приятно семпъл дизайн, свеж микс от материали
- Пъргав 1,6-литров дизелов агрегат, две турбини.
При задвижването разликите са по-малки в сравнение с тези при окачването: 1,7-литровият турбодизелов мотор на Optima звучи на място малко по-меко от 1,6-литровия битурбо двигател на Talisman. И двата агрегата ускоряват мощно и впечатляващо, а трансмисиите с два съединителя (седем предавки при Kia, шест при Renault) си вършат работата прецизно и незабележимо. Впечатление прави единствено малко по-бавното низходящо превключване при Renault. По отношение на разхода на гориво няма съществени разлики: 5,7 литра дизел харчеше Renault по време на теста, 5,8 литра – Kia. Заради значително по-големия си резервоар от 70 литра Kia има доста по-голям пробег: близо 1200 километра спрямо 820 при Renault, чийто резервоар е сравнително малък със своите 47 литра.
ТОЛКОВА СТРУВАТ
В раздела за разходите настъпва часът на Kia: с базовото ниво на оборудване LX разполагащият със 141 к.с. дизелов агрегат се предлага за 49 990 лева, докато Talisman със 160 к.с. се предлага само във върховото изпълнение Intens за 59 490 лв. Kia обаче иска за топнивото на оборудване ТХ 14 000 лева доплащане и така на финала везните почти се изравняват. Kia обаче не предлага четири завиващи колела и седалки с функция масаж. Накрая: с цена от 63 990 лева тестовият „кореец“ все пак струва с 1510 лева повече от Talisman. Renault предлага модела серийно с петгодишна гаранция или до 150 000 км – не е никак зле.

И двата модела залагат на модерен дизайн и дъгообразна линия на покрива а ла Сoupé – затова отзад има по-малко място за главите на пасажерите
Но седем години или до 150 000 км при Kia са по-добрата оферта. Солидните 13 точки преднина на Optima в раздела за разходите (главно заради по-ниската базова цена) не успяват да развалят победата на Talisman. Най-после отново има голямо Renault, което оставя отлични впечатления. При това не в класическите парадни дисциплини на французите като комфорта на возене. Не, тук „французинът“ блести с динамиката си. Talisman е толкова пъргав и динамичен, както нито един френския модел в средния клас досега. Заслугата определено е на топнивото на оборудване Intens и опционалните четири завиващи колела. Те превръщат това Renault в скрит фаворит!
Извод
Talisman е с манталитет на победител
БРАВО, RENAULT! Един самоуверен седан, който превзема пъргаво завоите и предлага отличен комфорт за пътуване на дълги разстояния – Talisman побеждава победителя в сравнителен тест Optima, макар и с малко. При динамиката и комфорта Renault прави скок напред, който Kia не успява да компенсира в раздела за разходи. „Кореецът“ блести преди всичко с предлаганото място и безупречната си гаранция.