2023
Kia представя дизайнерската философия на марката „Единство на противоположностите” („Opposites United“) в рамките на тазгодишното издание на прочутата Седмица на дизайна в Милано. Посетителите и участниците в събитието ще имат възможност да се запознаят с принципите на стилистичната философия, отразяваща съчетанието на контрастни по своята природа качества и намираща основа на синергия между противоположни по същността си концепции. „Единството на противоположностите” ще бъде илюстрирано в поредица от произведения на изкуството, които ще бъдат включени в експозицията на Museo della Permanente в Милано в периода 17 – 23 април.
Темата на изложбата „Единство на противоположностите” отразява есенцията в дизайнерската философия на Kia, която черпи вдъхновение от контрастите, които откриваме в живата природа и човешкото общество. Завладяващите мултимедийни арт инсталации ще бъдат демонстрирани в седем от изложбените зали, предоставяйки на посетителите възможността да се запознаят и почувстват стилистичните виждания на Kia за новата епоха на устойчива мобилност чрез произведенията на изкуството под формата на картини, звук и пластика.
Художествената експозиция, която осъществи световната си премиера на събитието Гуангджу Дизайн Биенале в Южна Корея през 2021г. и веднага получи одобрението на изкуствоведите, ще включва също пространство за провеждане на различни събития със сцена и форум за дискусии. Именно тук, водещите фигури в определянето на насоките в развитието на дизайна на марката в лицето на ръководителя на Kia Global Design Center Карим Хабиб, директорите на Kia Next Design Group и Kia Next Design Interior Group Teкоун Ким и Йохен Песен, както и шефът на Kia Europe Design Center Грегъри Гийом, ще разкрият повече подробности за инсталацията „Единство на противоположностите” („Opposites United“) и ще бъдат на разположение за въпроси относно визията на Kia по отношение на дизайна.
„Надяваме се, че тази изложба ще демонстира насоките в дизайна на Kia и ще отрази по оригинален начин нашите основни стилистични ценности, както и ангажимента към нашите клиенти”, сподели изпълнителният вицепрезидент и ръководител на Kia Global Design Center Карим Хабиб.
Пет основни принципа в дизайна
Философията за „Единство на противоположностите” се гради на пет основни принципа в дизайна, всеки от които ще получи специално пространство за изява като част от изложбата – „Природна смелост“, „Разумна радост“, „Прогресивна мощ“, „Жива технология“ и „Спокойно напрежение“.
Посетителите ще бъдат посрещани в специално обособена зала, в която се демонстрира цялостната концепция на изложбата. Публиката ще получи възможност за интуитивно съпреживяване на идеята за „Единство на противоположностите” в своеобазното архивно пространство, запечатало накратко основните етапи от процеса на подготовка на изложбата. Следващата спирка за посетителите е в т.нар. „Opposites Lobby” – пространство с послание, което дава възможност на незапознатите с дизайнерската философия на Kia, да почувстват по-интуитивно основната концепция на „Единство на противоположностите”.
След като преминат през лобито на експозицията, посетителите могат да се запознаят с петте пространства, всяко от които представя един от петте основни принципа в дизайна на марката. Нещо повече, всеки един от дните на седмицата ще бъде посветен на един от тези пет ключови принципа.
Ден първи – „Bold for Nature”
Природната смелост се основава на взаимодействието с природата, въплътено в детайли, форми и пропорции, които се откриват както в природата, така и в човешкото общество. Този принцип в дизайна създава органични и едновременно с това технологични структури и покрития в интериора на автомобила. Въшният дизайн се характеризира с комбинация от ясни и семпли линии, и внушителни, непрекъснато променящи се повърхности. Пространството, посветено на принципа „Bold for Nature” излъчва обещание за хармония на фона на мащабни природни картини, от които придобива знания и черпи основните си мотиви. Тази творба е своеобразно послание към публиката, което я мотивира да преследва смело красотата, проявявайки уважение към всичко в природата. Сред лекторите ще бъдат критикът в сферата на дизайна Алис Роусторн и философът Тимъти Мортън, а вечерното музикално изпълнение ще бъде дело на създателя на електронна музика „Pantha du Prince”.
Ден втори – „Joy for Reason”
Разумната радост се фокусира върху преживяванията, възпламеняващи искрата на радостта, които влияят върху усещането и атмосферата в бъдещите модели на Kia. Дизайнът на бъдещето под мотото „Joy for Reason” ще обедини емоционалното и рационалното в автомобили, способни да формират настроението на пътниците, осигурявайки им отдих и вдъхновение. Той ще има съществен принос и за възприемането на нови органични материали и по-смели цветове, изразяващи младежки и игриви чувства.
Пространството, отделено на принципа „Joy for Reason” отразява стремежът на Kia Design да превърне и най-обикновените преживявания в неочаквани радостни спомени. Своите мисли по тази тема ще споделят основателят на радио NTS Феми Адейеми и диригентът на оркестъра на Санта Чечилия Даниел Хардинг, а в класическия вечерен спектакъл ще вземат участие артисти от състава на миланската Ла Скала.
Ден трети – „Tension for Serenity”
‘Напрежение’ между противоположности и творчески контрасти. То отдава дължимото на стилистичното равновесие, родено от срещата на две противоположни сили. Приложен в автомобилния дизайн, този принцип създава предпоставки за поразителни стилистични концепции, които използват ярки, високотехнологични детайли за създаване на напрегнати повърхности и е в основата на една хармонична, ориентирана към бъдещето дизайнерска визия.
Пространството „Tension for Serenity” се изпълва със спокойствие чрез съзвучието и хармонията на границите на всички конфликти и срещи на противоположни явления. Сред лекторите са дизайнерът Бетан Лора Ууд и кураторът в сферата на дизайна Марко Саммикели, а за вечерното изпълнение ще се погрижи певецът и текстописец Alewya.
Ден четвърти – „Technology for Life”
‘Технологията за живота’ обхваща сферата на новите технологии и иновативни решения за развитие на положителното взаимодействие между човека и машините. То не се съсредоточава толкова върху самите устройства, колкото върху начина, по който хората ги използват, повдигайки завесата над бъдещите модели на марката, които ще бъдат в състояние да предложат следващо поколение потребителско преживяване UX (User Experience). То ще бъде постигнато посредством нововъведения в дизайна и технологично усъвършенстване на светлините, усещането за пространство и свързаността в автомобила, спомагайки за чувството на още по-тясна връзка между клиентите на марката и техните автомобили.
Пространството „Technology for Life” е изпълнено с високотехнологично съдържание, знания и опит, натрупани в процеса на работа в Kia Design. Всички те отразяват ангажимента на Kia да се превърне в доверен партньор, който спомага за формиране на важни житейски спомени. Сред лекторите тук ще бъдат писателят Пр. Хелън Хестър и продуцентът, актьор и редактор Карло Антонели. Вечерните изпълнения ще включват електронна музика на Talpha и видео пърформънс на Nic Panorama.
Ден пети – „Power to Progress”
И не на последно място, прогресивната мощ отразява енергията за движение напред, устремно и нагоре. По отношение на дизайна това означава надграждане на основата на утвърдените силни страни на марката. С използването и развитието на уменията и експертния опит, усвоени през актуалния, воден от дизайна етап от трансформацията на Kia, стилистиката и компановката на бъдещите продукти на марката ще продължат да се развиват. Дизайнът на следващите модели ще се основава на опита и творческата енергия за създаването и усъвършенстването на нови дизайнерски решения.
Зоната „Power to Progress” ще илюстрира как да търсим и намираме щастие за всяко човешко същество чрез постигане на хармония между нашите цели, природата и личните преживявания. Сред лекторите са кураторът Андреа Лисони и философът Емануеле Кочиа. Вечерните изпълнения ще включват изяви на музиканта, звуков дизайнер и барабанист Missing Ear, продуцентът на попмузика Mohwake и диджеят на електронна музика Afro Deutsche.
Разрешаване на предизвикателствата на днешния ден с визия за утрешния
Философията „Единство на противоположностите” („Opposites United“) е нещо много повече от съвременен подход към автомобилния дизайн. Той представя отношението на Kia към промяната – справяне с днешните предизвикателства по отношение на мобилността с ясна визия за утрешния ден. За Kia това означава пазарна премиера на 15 нови BEV (Вattery Еlectric Vehicles – електромобили, захранвани изцяло от акумулаторни батерии) в периода до 2027г., усъвършенстване и надграждане на инфоразвлекателните технологии за по-добро потребителско усещане и постигане на неутрален въглероден отпечатък до 2045г.
По пътя към електрификацията на автомобила, тези смели и революционни нововъведения ще бъдат въплътени в дизайна на модели на Kia като първия специално създаден електрически модел на марката EV6 и наскоро представения EV9.
Стратегия за екологично устойчив дизайн – полагане на основите на един непорочен кръговрат
Освен водещия философски принцип „Единство на противоположностите” („Opposites United“), бъдещият дизайн на Kia ще включва и новата стратегия на компанията за екологично устойчив дизайн. Тази инициатива съдържа три етапа и очертава начините за подобряване на екологичната устойчивост на материалите, използвани в автомобилното производство на компанията:
- Първата мярка отразява мотото „Без кожа“. На практика това означава, че Kia ще прекрати напълно употребата на кожа от животински произход във всичките си бъдещи продукти. Замяната на естествената и PVC кожа с рециклирани материали ще намали значително употребата на отровни химикали, както и количествата на въглеродните емисии в производствения процес.
- Втората мярка отразява стремежа към употреба на „10 задължителни екологично устойчиви елемента“. Тази стъпка определя базов набор от десет екологично устойчиви и природосъобразни материали (рециклирани, органични или биоразградими), които ще се превърнат в неразделна част от всички бъдещи модели на Kia.
- Третата мярка означава „Био производство“ и включва амбициозната цел за разработка на нови материали на биологична основа за използване в автомобилното производство. Вече се провеждат успешни изпитания с мицел, който формира кореновата структура на гъбите, като в тази насока Kia ще си сътрудничи с различни стартъп компании и изобретатели, и ще инвестира в научноизследователска и развойна дейност за отглеждане на нови суровини и материали за използване в своите автомобили.
Kia вече разполага с богати традиции във внедряването на екологично устойчиви материали в своите продукти. Началото в тази насока бе положено с използването на биопластмаса и биовлакна от захарна тръстика при второто поколение на Soul EV през 2014г., а в момента екологичните материали в гамата на Kia варират от природосъобразно обработената естествена кожа и нейни „веган” алтернативи до рециклирани пластмасови отпадъци и включват дори вторични суровини, получени от рециклирането на извлечени от океана остатъци от рибарски мрежи.
„В Kia отлично знаем, че не е достатъчно да създаваме автомобили без локални емисии – нашата цел е да повишим екологичната устойчивост във всяка фаза от производството и експлоатационния живот на нашите продукти“, подчерта отговорният за интериорния дизайн вицепрезидент Йохен Песен. „Това включва използването на нетоксични и биоразградими материали в нашите автомобили.“
Технологии – откриване на прости решения за сложните задачи
Технологичният прогрес разкрива нови възможности по отношение на дизайна и това води до качествено по-добро потребителско усещане. Обединената мощ на иновациите, технологиите и дизайна може да се впрегне в намирането на прости решения за сложните проблеми. Така например, специално разработената за BEV моделите на марката технологична платформа E-GMP (Electric Global Modular Platform) позволява конструирането и производството на превозни средства с плосък под и компактни задвижващи модули, прекроявайки изцяло традиционната конструктивна архитектура на автомобила и преобразявайки по неповторим начин неговия интериор – от кабина, предназначена за шофиране, до свободен обем, проектиран като пространство за отдих и забавления. Друг пример в тази насока е GEONIC – триизмерен хибриден материал, отличен с престижната награда за дизайн iF Award 2022, който се използва в EV6. GEONIC е проста, но технологично комплексна нова техника за внедряване в производството на новаторски подходи в интериорния дизайн на автомобила, които да позволят формиране на различна като настроение атмосфера при различни нива на оборудване.
„Kia създава интериорно пространство за водача и неговите спътници, отговаряйки на нуждите и изискванията на съвременната мобилност, но едновременно с това гледа напред към бъдещето и автономното движение“, посочи Карим Хабиб. „Нашата цел е да създадем пространство с позитивно излъчване, в което хората да се чувстват удобно, спокойно и като у дома си. Ние не продаваме автомобили – ние предлагаме изживяване.“