Karmann-Ghia Dacon: бразилското Porsche на Фитипалди

2703
2024

Когато бразилската версия на VW Karmann Ghia купе (Тип 14) е представена на автомобилното изложение в Сао Пауло през 1962 г., публиката е впечатлена от атрактивната обвивка, проектирана от италианското дизайнерско студио Ghia. В началото това звучи много обещаващо, но много скоро идва и голямото разочарование. Със своята рехава мощност от почти символичните 30 к.с. и собствено тегло от над 800 килограма, елегантно проектираното купе се нуждае от повече от половин минута, за да ускори от 0 до 100 км/ч, а максималната му скорост с мъка достига смешните 118 км/ч. По този начин, успешният на теория модел бързо се превръща в провал, защото (за разлика от САЩ), Karmann Ghia е един от най-скъпите модели в Южна Америка по онова време.

И тук на помощ идва официалният представител на Porsche за Бразилия Пауло Гулар, който внася автомобилите си директно от Германия и не признава нищо, което е с мощност под 100 к.с. През 1964 г. той решава да създаде собствен тим, наречен Dacon, който да се състезава с автомобили VW Karmann Ghia, оборудвани с 1,6-литрови двигатели Porsche. Така преди 60 години се ражда легендарното бразилско купе Karmann-Ghia Dacon, от което са изработени 18 екземпляра. Те се представят с огромен успех в почти всички местни надпревари, управлявани от такива легендарни пилоти, като Хосе Карлос Пейс (на когото е кръстена пистата за Формула 1 в Интерлагос) или бившия световен шампион от Формула 1 Емерсон Фитипалди.

Най-интересният период от историята на този рядък автомобил е между 1966 и 1967 г., когато конструкцията е основно модифицирана, а предишният двигател е заменен от по-мощен 2,0-литров агрегат от Porsche 904, откъдето са и скоростната кутия, спирачките и колелата. Изработени са само 4 екземпляра, които са оборудвани със стъклопластова каросерия, която тежи само 650 кг (вместо стандартните 810). Спортната кариера на тези четири униката е съвсем кратка и приключва с края на 1967 г. Първата и основна причина за това е, че шасито не може да устои на силните вибрации и в носещата платформа започват да се образуват пукнатини, които могат да бъдат коригирани само с многобройни заварки. От друга страна Гулар не може да поддържа отбора сам, а политиката на бразилския филиал на Volkswagen по онова време не предвижда никакви инвестиции в автомобилния спорт.

След разформироването на спортния тим една от колите е бракувана от самия Пауло Гулар, а останалите, доколкото е известно, се озовават в ръцете на братята Фитипалди и Карлос Пейс. Някои от тези автомобили имат инцидентни участия и през 1968 г., но вече от името на други частни отбори, като до днес са запазени и реставрирани две от тях.

Екземплярът на снимките понастоящем е оборудван с 2,0-литров двигател от Porsche 911 с мощност 130 к.с. (повече от 400 процента в сравнение с базовия модел на Karmann Ghia, представен в Бразилия през 1962 г.). Днес той се оценява на около 40 000 евро, но може да спечели още много допълнителни точки със своята богата състезателна история, особено когато с нея е свързано и името на легендарния Фитипалди.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин