2024
С Grand Wagoneer Jeep иска да атакува Mercedes и компания. AUTO BILD изпробва големия SUV в западните щати!
Леле, няма да бъде лесно! Защото това, което са ни подготвили хората от Jeep в паркинга на летището за кратко пътуване през западните щати, достига размерите на камион: Grand Wagoneer е с дължина 5,45 метра и отвътре прави впечатление на толкова огромен, че производителят е предвидил дори камера, с която да не изпускате от поглед пасажерите на задните седалки.
По нашите географски ширини подобни автомобили надхвърлят всички очаквания – защото до тях дори колосални модели като Mercedes GLS, Audi Q8, BMW X7 или Range Rover изглеждат незначително малки.
Но по американските стандарти това е просто SUV от висок клас – и тъй като вече не се предлагат представителни лимузини от Детройт, патриотите с високи доходи предпочитат да вкарат в мегагаража си Cadillac Escalade, Lincoln Navigator или Grand Wagoneer, който се предлага от скоро. По-късно Jeep дава името Grand Wagoneer на една от версиите на Grand Cherokee, а впоследствие моделът се завръща като отделно предложение в гамата на марката заедно със своя „малък“ събрат през 2021 г. Подобно на Maybach при Mercedes, флагманът на бранда (част от концерна Stellantis) не носи името на Jeep.
Grand Wagoneer е главата на семейството на Jeep
Това се отразява и на цените: стандартният Wagoneer се предлага в родината си най-малко за $62.300 (oк. 112.000 лева), докато Grand Wagoneer като нашият тестови автомобил излиза минимум $92 540 (ок. 167.000 лева), а американците искат още $3000 отгоре за версията L. Това са внушителни суми дори за американските стандарти. Но поглед към ценовите листи на Mercedes и компания бързо ни „отваря очите“: в САЩ GLS струва най-малко $87.000, Maybach – $174.000, а Range Rover – поне $107.400.
Като глава на семейството, хората от Jeep са „напомпали“ сериозно Grand Wagoneer. Под капака обаче ни очаква известно разочарование. Защото там, където преди ни посрещаше потентен 8-цилиндров Hemi-агрегат, сега работи редови „шестак“ от семейството Hurricane. Естествено, звукът му е доста по-скромен – а и каквото и да си говорим, 3 литра не са 6,4. Но всички тези задни мисли изчезват, когато турбокомпресорите се развъртят.
Защото с 510 к.с. и почти 680 Нм, агрегатът е значително по-мощен от стария V8, характеризира се с по-спонтанни реакции и задвижва Grand Wagoneer с невероятна лекота: спринтът от 0 до 100 отнема под пет секунди, а поради огромните размери на машината ускорението сякаш е още по-бързо. И въпреки че електрониката автоматично спира устрема на автомобила при 185 км/ч, Grand Wagoneer може да бъде доста по-бърз, отколкото американските закони позволяват.
Лукс и отпред, и отзад
Разбира се, гости като нас няма как да не останат изумени от американските пейзажи. Но дори Дивият запад не е живописен навсякъде, на моменти е просто необятен и много монотонен. Разбира се, в Детройт знаят добре това и го компенсират с много технологии. Водачът обаче няма да ги усети особено, тъй като асистентите за почти автономно шофиране са доста по-лоши от тези на Ford, Cadillac и на германските конкуренти. От другите шест места обаче надали ще чуете някакви оплаквания.
Неслучайно американците са поставили екрани, при които сборът от размерите на диагоналите е общо 75 инча, сумарно с 12 милиона пиксела – а седалките дори отзад са климатизирани. На първия ред можете да си избирате сред цяла дузина програми за масаж, отгоре слънцето ни поздравява през огромния панорамен покрив, а с огромно количество кожа и висококачествени лакови покрития дизайнерите са постигнали атмосфера като в ранчо, преоборудвано в 5-звезден хотел.
Но най-големият лукс се крие в разточителното пространство. Например джобовете на вратите могат да поберат раница, а багажникът предлага достатъчно място дори за 1-годишен отпуск. Зад третия ред седалки се отваря обем от 800 литра, а когато (само с натискането на бутон) сгънете „креслата“, огромната пещера зад капака на багажника се увеличава до 2700 литра. Мога само да си мечтая за ваканция, дълга толкова, че да ми се наложи да напълня този багажник!
Технически данни и цена: Jeep Grand Wagoneer
Двигател: редови 6-цилиндров, битурбо
Мощност: 510 к.с
Максимален въртящ момент: 680 Нм
Цена: от 167.000 лева (изчислено по данни за САЩ)
Извод
По отношение на XXL SUV-овете американците нямат равни. Разбира се, модели като Mercedes GLS и Range Rover са по-изтънчени и разполагат с по-усъвършенствани технологии. Но тъй като сериозните размери вдъхват спокойствие на пасажерите, а оборудването е изключително щедро, малко автомобили са толкова добри за дълъг път, колкото Grand Wagoneer.