Jeep 75th Salute среща своя първообраз

Първият Jeep е разработен през 1940 г., за да вземе участие във Втората световна война. Сега моделът е възроден. При това остава с мирни намерения


13
апр.
2017

КАРЛ ПРОБСТ не е на себе си през лятото на 1940 г. Инженерът не може да повярва на това, което току-що е чул: американската армия се нуждае спешно от лек военен автомобил с четири места и двойно задвижване. Време за разработката: 49 дни! На запитването на военните реагират само трима производители: Ford, Willys и American Bantam. Последният, малка автомобилна фирма от Пенсилвания, е пред фалит. И тъй като сред останалите 15 служители няма нито един инженер, те се обръщат към Карл Пробст. Той е професионалист, но не и магьосник, и заявява на хората от Bantam: „Вие сте напълно побъркани!“
Инженерът обаче е заинтригуван да постигне невъзможното с малката фирма. И така първият прототип е готов след точно 49 дни.

Действително на американците им хрумва твърде късно, че не могат да стигнат с кавалерията до Берлин, и тъй като се появяват съмнения относно капацитетите на малката фабрика на Bantam, военните предават плановете и скиците на BRC (Bantam Reconnaissance Car) на конкуренцията.

По време на война лоялността и честността не са от значение. Останалото е история: най-известният автомобил на армията става Willys MB – а във фабриката на Bantam ще се произвежда само ремаркето към него.
След края на войната Дуайт Д. Айзенхауер, главнокомандващ на съюзническите сили и по-късно президент на САЩ, ще каже: „Jeep, самолетът Dakota и десантният кораб са инструментите, с които спечелихме войната.“

Ние обичаме изненадите. Изключено е да се твърди, че Jeep 75th Salute е от същото значение за световната история както и първият Jeep. С него през миналото лято Jeep отпразнува своя 75-годишен рожден ден: поръчката към Willys-Overland за производството на MB датира от 15 юли 1941 г. Въпрос на чест бе моделът не само да изглежда добре: „Както всичките ни концептуални автомобили и 75th Salute е напълно готов за движение“, подчертава шеф-дизайнерът Марк Алън. Автомобилът е базиран на Wrangler с късото междуосие. Средните и задните колони обаче липсват – също както и врати и клетка срещу преобръщане. 16-цолови стоманени джанти с военни радиални гуми, внушителни брони от стомана с кука и лебедка, както и брезент като тапицерия за седалките без подглавници допълват ретро визията на модела.

С оглед на впечатляващата си визия моделът се управлява съвсем обикновено: 3,6-литровият V6 агрегат с 284 к.с. и механичната трансмисия не се затрудняват с късия автомобил и го придвижват уверено напред – не само по нормални пътища, а и извън тях – през локви и хълмове.
Докато вятърът се оттича около маслиненозелената каросерия и разрошва косите ни, виждаме в огледалото за обратно виждане как водачът на старото Willys MB ни се усмихва. По дяволите, огледалото за обратно виждане! Дори то е заимствано от първия модел.

Още по темата

Card image cap
ДЯВОЛЪТ КАРА PRAGA

11
мар.
2017

В сравнение с Audi R8 с 550 к.с. малкият словашки производител доказва, че мощността не е всичко за един спортен автомобил

Card image cap
MGB е истински “англичанин”

6
май
2017

Главният редактор на BILD Кай Дикман за добрите и лошите времена на расовия роудстър

Card image cap
Това Ferrari е електрическо!

16
ян.
2018

Да караш Ferrari с електрическа тяга! Купувач си търси уникално Ferrari 308 GTS с електрическо задвижване. Този модел има дива история.

Card image cap
С Dodge Challenger на запад през Америка: внезапно изчезване

11
авг.
2017

Във филма от 1971 г. „Внезапно изчезване Сан Франциско“ главният герой Ковалски иска за 15 часа да измине 2000 километра от Денвър до Тихоокеанското крайбрежие. Не успява. Ние решихме да караме с актуалния Challenger през местата на заснемане на филма и да свършим работата на Ковалски докрай

Card image cap

В последния брой:

Архив >