Jeep 75th Salute среща своя първообраз

Първият Jeep е разработен през 1940 г., за да вземе участие във Втората световна война. Сега моделът е възроден. При това остава с мирни намерения


13
апр.
2017

КАРЛ ПРОБСТ не е на себе си през лятото на 1940 г. Инженерът не може да повярва на това, което току-що е чул: американската армия се нуждае спешно от лек военен автомобил с четири места и двойно задвижване. Време за разработката: 49 дни! На запитването на военните реагират само трима производители: Ford, Willys и American Bantam. Последният, малка автомобилна фирма от Пенсилвания, е пред фалит. И тъй като сред останалите 15 служители няма нито един инженер, те се обръщат към Карл Пробст. Той е професионалист, но не и магьосник, и заявява на хората от Bantam: „Вие сте напълно побъркани!“
Инженерът обаче е заинтригуван да постигне невъзможното с малката фирма. И така първият прототип е готов след точно 49 дни.

Действително на американците им хрумва твърде късно, че не могат да стигнат с кавалерията до Берлин, и тъй като се появяват съмнения относно капацитетите на малката фабрика на Bantam, военните предават плановете и скиците на BRC (Bantam Reconnaissance Car) на конкуренцията.

По време на война лоялността и честността не са от значение. Останалото е история: най-известният автомобил на армията става Willys MB – а във фабриката на Bantam ще се произвежда само ремаркето към него.
След края на войната Дуайт Д. Айзенхауер, главнокомандващ на съюзническите сили и по-късно президент на САЩ, ще каже: „Jeep, самолетът Dakota и десантният кораб са инструментите, с които спечелихме войната.“

Ние обичаме изненадите. Изключено е да се твърди, че Jeep 75th Salute е от същото значение за световната история както и първият Jeep. С него през миналото лято Jeep отпразнува своя 75-годишен рожден ден: поръчката към Willys-Overland за производството на MB датира от 15 юли 1941 г. Въпрос на чест бе моделът не само да изглежда добре: „Както всичките ни концептуални автомобили и 75th Salute е напълно готов за движение“, подчертава шеф-дизайнерът Марк Алън. Автомобилът е базиран на Wrangler с късото междуосие. Средните и задните колони обаче липсват – също както и врати и клетка срещу преобръщане. 16-цолови стоманени джанти с военни радиални гуми, внушителни брони от стомана с кука и лебедка, както и брезент като тапицерия за седалките без подглавници допълват ретро визията на модела.

С оглед на впечатляващата си визия моделът се управлява съвсем обикновено: 3,6-литровият V6 агрегат с 284 к.с. и механичната трансмисия не се затрудняват с късия автомобил и го придвижват уверено напред – не само по нормални пътища, а и извън тях – през локви и хълмове.
Докато вятърът се оттича около маслиненозелената каросерия и разрошва косите ни, виждаме в огледалото за обратно виждане как водачът на старото Willys MB ни се усмихва. По дяволите, огледалото за обратно виждане! Дори то е заимствано от първия модел.

Още по темата

Card image cap
По-бързо от Валтер Рьорл?

20
май
2016

Целта: по-бърза обиколка на Заксенринг в сравнение с Валтер Рьорл с Porsche 918 Spyder. Претендентът: Edo Competition 911 Turbo S Blackburn с 669 к.с.

Card image cap
360 км за 4 дни с Kettcar

14
ян.
2016

Kettcar става само за придвижване в кварталите? Според Клаудиус Майнц това не е вярно – ето защо той тръгва с малката количка от Зауерланд към Хамбург. И изминава 360 км за 4 дни

Card image cap

В последния брой:

Архив >