Jawa Babetta: a защо не „Балкан“?

0212
2024

Скоро след интегрирането на завод „Балкан“ към Държавното стопанско обединение „Автопром“, са оповестени плановете за предстоящото серийно производство на леки мопеди от типа моторно колело. Този тип двуколесни МПС се радва на особен интерес сред потенциалните клиенти поради своята проста конструкция, лесно техническо обслужване и ниска цена, както i възможността за управление само с педали, без двигател. През 1969 г. в НИПКИДА са изработени два такива прототипа с работен обем 50 куб. см. и мощност 1,4 конски сили при 3800 об/мин, като един от тях е показан на Пловдивския панаир през септември същата година. Не след дълго обаче е взето решение за частично ограничаване на мотоциклетното производство у нас, за сметка на бурно разрастващия се сектор на каростроенето, и затова в началото на 70-те години всички разработки на нови двуколесни МПС са преустановени, а през 1975 г. официално е сложен край на родната мотоиндустрия. Така нашият пазар започва да разчита единствено на внос, който обаче рядко отговаря на очакванията и предварително заложените търговски параметри.

След известна пауза българските клиенти все пак получават възможността да притежават удобен и модерен градски мопед. Това става през 1979 година, когато у нас е доставена първата и единствена голяма серия от 3000 броя моторни колела Jawa Babetta 207/300.

Двигателят на Babetta е доста сходен като параметри с този на българските мопеди – двутактов, едноцилиндров с работен обем 49 куб. см, въздушно охлаждане и развива мощност от 1,8 к.с. при 4500/мин. Максималната му скорост е 40 км/ч, като при движение с 27 км/ч разходът на гориво не надвишава 1,8 л на 100 км. Вредните отработени газове са чувствително редуцирани, а шумът на двигателя е сведен до приемливите 73 децибела (нещо трудно постижимо за „Балкан“, което винаги е било сред основните му недостатъци).

Интересно нововъведение в конструкцията на Babetta е безконтактното тиристорно запалване, което не се нуждае от специална подръжка. Първоначалното пускане на двигателя се извършва както при всички останали мопеди, със завъртане на педалите.

Предавателната кутия е едностепенна с автоматичен центробежен съединител. Спирачките са челюстни и на двете колела. Рамата е изработена от тръбни елементи. Окачването на предното колело е на телескопична вилка с ход 60 мм, а на задното 0 с два пружинни амортисьора, като част от вибрациите се омекотяват и от седалката. Тя и кормилната рамка могат да се регулират по височина, така че управлението да бъде максимално удобно за хора с различен ръст.

Стилистичното сходство на Babetta с опитните образци на „Балкан“ от 1969 г. е очевидно, макар че тук не може да става дума за „промишлен шпионаж“. Въпреки че този модел на Jawa започва да се произвежда през 1971 г., неговата разработка е предшествана от създаването на голяма серия прототипи, направени много преди „Балкан“. Въпросът е, че нашият вариант по нищо не отстъпва, както в дизайнерско, така и в техническо отношение не само на Babetta, но и на най-актуалните по онова време западни образци. Това е поредният пример за пълната липса на ефективност на централизираната икономика, в резултат на което страната ни се лишава от конкурентен продукт, който може да произвежда в десетки хиляди екземпляри и да продава не само у нас, но и в много други страни. 

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин