2024
Конструктивните идеи и дизайнът на Jawa се превръщат в неизчерпаем източник на вдъхновение за много от известните и не толкова извести мотоциклетни фирми в света. Някои от тях само заимстват конкретни идеи, а други директно възпроизвеждат цели детайли и стилистични решения, например оформлението на фара, интегриран в един общ компонент с предната вилка. Копие на характерния двутактов двигател на Jawa с колянов вал в цилиндъра (чиято компановка не е защитена с патент) започва да се произвежда от западногерманската фирма Adler, като впоследствие същото правят и фирми в Испания и Франция.
През есента на 1953 г. Jawa започва производството на два нови модела мотоциклети с работен обем от 250 и 350 куб.см. При първия от тях, обозначен като Jawa 250-353, са въведени редица конструктивни изменения, включително и люлееща се задна вилка, която осигурява по-дълъг ход на задното колело в сравнение с предишния модел „Perak“. Старите амортисьори са заменени с хидравлични, което освен че подобрява комфорта на возене придава и по-атрактивен вид на мотоциклета. Двигателят остава същият, както и при „Perak“ и с незначителни изменения запазва компановката си до края на производството на модела. Той е едноцилиндров, двутактов с въздушно охлаждане, чугунен цилиндър и глава от леки алуминиеви сплави. Четиристепенната полуавтоматична предавателна кутия е в общ блок с двигателя, като педалът за превключване на скоростите е от лявата страна на мотоциклета.

Изцяло видоизменена е електроинсталацията, която е адаптирана към изискванията на западните пазари. В първите години от производството си мотоциклетът е оборудван с карбуратор Jikov 2924Н и ауспуховото гърне, което наподобява „рибена опашка“, но по-късно придобива формата на „пура“. Това е и първият мотоциклет на марката със сдвоена седалка, под която е обособен отсек за съхраняване на дребни предмети.
При новата Jawa 250-353 са чувствително подобрени ходовите качества. Заради въведената при този модел люлееща се задна вилка той получава прякора „Kývačka“ („люлка“).

През 1954 г. започва производството на специалното експортно изпълнение 353/02, при което е видоизменено крачното превключване. Характерното в случая е, че педалът за пусковия механизъм изпълнява едновременно и функцията на педал за смяна на скоростите.
В стремежа си за утвърждаване на най-важните за фирмата западни пазари, през 1955 г. Jawa започва производството на по-мощна версия на модела (353/03), при която максималната мощност е увеличена от 9 на 12 к.с. (8,8 кВт), при запазване на същия работен обем.
Производството на Jawa 250/353 продължава от 1953 до 1962 г. Освен с характерния си дизайн (който до известна степен вдъхновява оформлението на нашия „Балкан“ С2 250), мотоциклетът се отличава и с неизменния си виненочервен цвят със златисти кантове и хромирани страни на резервоара. Единствено при част от експортните версии за германския пазар червената боя е заменена с черна.

Представеният на снимките екземпляр на Jawa 250/353 е част от колекцията на Виктор Стоянов от Провадия, който го купува през октомври 2015 г. и завършва реставрацията му през март 2017 г. Той притежава още няколко интересни мотоциклета, повечето от които също са чешко производство.