2024
Jaguar XJS е сред най-луксозните спортни автомобили, произвеждани във Великобритания през 70-те и 80-те години на миналия век. Той заменя легендарния Е-Type през септември 1975 г. и остава на монтажната линия повече от две десетилетия. За този период са изработени общо 115.413 броя, последният от които напуска фабриката на 4 април 1996 г.
Още от началото на своето производство моделът се предлага с 5,3-литров двигател V12 и избор от механична и автоматична трансмисия. Не след дълго в производство остава само автоматичната версия, което е разбираемо, имайки предвид, че именно тя се предпочита на американския пазар – най-важната експортна дестинация за Jaguar.
12-цилиндровите V-образни двигатели са изключителна рядкост сред серийните автомобили през втората половина на 70-те години, когато поредицата от световни петролни кризи предизвиква коренно преосмисляне на автомобилните критерии. Затова и премиерата на модела става в най-неподходящия възможен момент, когато пазарът за подобен род „разточителни“ спортни автомобили е свит до минимум. Тогавашните експерти дори подлагат на критика несъмнено стилния и динамичен дизайн, което от сегашна гледна точка изглежда неразбираемо. В Германия например автомобилът е анатемосан заради лошата видимост назад и по тази причина отговорните фактори в страната отказват да издадат съответните сертификати за надеждност и собствениците са принудени да карат с временни номера.
Първата серия XJS се оказва равностоен съперник на италианските конкуренти и показва доста прилична динамика – ускорението от 0 до 100 км/ч става за 7,9 сек, а максималната скорост достига 229 км/ч. Ранните версии разполагат с трансмисия Borg-Warner Model 12, но от 1979 г. е въведен американски автоматик GM Turbo-Hydromatic 400.
Пазарната премиера на модела е подсилена с редица промоционални изяви, включително и участието в два екшън-сериала на британската телевизия – „Новите отмъстители“ (продължение на поредицата The Avengers, излъчвана и у нас) и „Завръщането на светеца“ с участието на Йън Огилви.
От юли 1981 г. XJS започва да се предлага с така наречения „високоефекткивен двигател“, който е по-икономичен от предишния, въпреки че мощността е увеличена на 295 к.с. (за американския пазар е редуцирана до 263 к.с.). По същото време е предприето и стилистично обновление на модела – появяват се нови петлъчеви лети джанти, двете брони се отличават с хромиран акцент, а арматурното табло и тапицерията на вратите са декорирани с дърво.
През 1983 г. автомобилът започва да се предлага и с 6-цилиндров двигател с работен обем от 3,6 литра. Пак тогава се появява и първата кабрио версия на модела XJ-SC, при която задните седалки са напълно премахнати, поради нефункционалност. Този ранен вариант всъщност не е точно кабриолет, имайки предвид централния неподвижен ролбар, тип тарга и фиксираните кантове над страничните стъкла.
До 1987 г. 6-цилиндровите варианти се предлагат само с 5-степенна механична трансмисия Getrag 265, а след 1987 г. се появява и модел с 4-степенен автоматик ZF 4НР22. Между 1986 и 1988 г. англичаните поверяват производството на откритата версия без странични колони на бутиковата каросерийна компания Hess & Eisenhardt от щата Охайо, която изработва само 893 екземпляра.
През 1988 г. дебютира серията от чистокръвни фирмени кабриолети XJSC V12. През тази и през следващата година фирмата TWR изработва и специална серия от 100 броя на 5,3-литровия XJSC V12, предназначени само за европейския пазар, с която е отбелязана победата на Jaguar на Льо Ман. Тя се отличава със специален тунинг, спортни джанти и някои промени в окачването и управлението. В периода 1988 – 1989 г. са изработени общо 350 броя XJSC V12 с 5,3-литров двигател.
Паралелно със серийния модел на кабриолета XJSC, британската фирма Lynx предлага функционална четириместна версия, както и комби вариант, изработен в 67 екземпляра под името Lynx Eventer. През септември 1989 г. на пазара излиза още по-мощната 6-литрова версия XJRS, при която мощността е увеличена до 329 к.с. До 1993 г. от този модел са направени общо 1130 броя.
През последните пет години от производствената история на модела, той е подложен на още един лек фейслифт и обновяване на трансмисията и спирачките в комплект с нова 4-литрова версия на 6-цилиндровия мотор. Двете брони стават по-аеродинамични, откъдето идва и тогавашното прозвище на автомобила – Big Bumper („Голямата броня“).