2021
Jaguar XJ е един от най-красивите автомобили, правени някога. Отвътре и отвън той излъчва меко британско очарование, в което няма нищо неуместно или натрапчиво. Дори и днес, повече от половин век след своята премиера, той все още предизвиква възхищение – свидетелство за безупречен стил, който може да издържи на всички предизвикателства на времето. Това е един от тези редки автомобили, които не правят компромис с нищо – елегантен, стремителен, нисък (между другото, не много по-висок от Porsche 911) и изключително мощен (достатъчно е да споменем, че при старт от място Jaguar XJ, произведен в началото на 70-те буквално, “издухва” 15 години по-нов Mercedes 500 SEC). Той налага серия от нови, много по-прецизни критерии по отношение на управлението, комфорта и шумоизолацията, без да губи нищо от несравнимото си качество и динамични характеристики.
Луксозният и същевременно екстремен представител на високия клас, който дебютира през септември 1968 г. на автосалона в Париж, е последният модел, създаден от основателя на Jaguar сър Уилям Лайънс. Главен дизайнер на проекта е Майкъл Сойър, но (както в случая с C-Type, D-Type или E-Type, които също са негово дело), основните насоки всъщност са зададени от автократичния Лайънс, въпреки че той никога не е бил професионален стилист.

Страхотното поведение на XJ (абревиатура от “eXperimental Jaguar”), изключителната му динамика, високият потенциал на двигателя и ефективната спирачна система са обсипани със суперлативи от редица специализирани издания. Освен всичко това, XJ е и един от най-тихите седани в света, а най-вероятно и един от най-стабилните. Създателите му са толкова добри в редуцирането на шума, че без угризения използват специално проектираните за модела широки радиални гуми Dunlop, въпреки че те са структурно по-шумни от конвенционалните.
През юли 1972 г. дебютира 5,3-литровият вариант с V-образен 12-цилиндров двигател (в комбинация с автоматична трансмисия Borg-Warner Model 12), който външно се отличава и с леко променена, и по-изчистена като форма радиаторна решетка. Автомобилът е рекламиран, като “най-масово произвеждания седан V12”, както и като “най-бързия в света четириместен автомобил”.
За постигането на ефективно охлаждане е монтиран нов по-широк радиатор от типа “cross-flow” с две перки. Сложната циркулационна система с кръстосан поток е разделена на две отделни хоризонтални секции и се поддържа с резервоари за подаване на охлаждаща течност в двата края на радиатора. Скоростта на въртене на вентилаторите е 1,25 пъти по-висока от оборотите на двигателя и затова те са оборудвани с ограничител, който не позволява надхвърлянето на 1700 об/мин.

Горивната система включва предпазен клапан, който връща гориво в резервоара, когато налягането към карбураторите надвишава 1,5 атмосфери, за да се намали рискът от блокиране, което възниква при високата работна температура на двигателя.
Акумулаторът разполага със собствен термостатичен вентилатор за охлаждане, което също е едно от уникалните технически решения в конструкцията на автомобила.
Най-мощното изпълнение V12 достига 233 км/ч и ускорява от 0 до 100 км/ч за 7,4 секунди. Единственият недостатък е високата консумация на гориво – около 23 литра на 100 км. Независимо от това автомобилът се радва на огромен успех, а търсенето на XJ12 е много голямо, дори в държави, където облагането се изчислява според работния обем на двигателя.
XJ12 се предлага само с автоматична трансмисия, тъй като в онези години просто не съществува ръчна, която да може да понесе огромния въртящ момент на двигателя, но пък мощността му е толкова голяма, че липсата на механична скоростна кутия не е от съществено значение.
Автомобилът на снимките, който е част от колекцията на Стоян Петрунов, е един от най-редките екземпляри на Series II, тъй като от версията с двигател V12 са направени само 1855 броя. Това всъщност е и единственият серийно произвеждан Jaguar без средна колона, както и най-лимитирания като количество фирмен модел. Версията на Петрунов с ляв волан е направена само в 111 екземпляра, което го превръща в истинска екзотика.
Няма друг подобен автомобил, който да предлага хармония от толкова дързък, агресивен и в същото време балансиран, леко консервативен дизайн, в комбинация с изключителна мощност, прецизна и високоефективна механика, както и ефирна лекота на управлението. Jaguar XJ-C е последният проект на Уилям Лайънс преди оттеглянето му от активния професионален живот през 1972 г., както и негов личен автомобил.