Jaguar Land Rover представя технологии за автономно офроуд шофиране

1507
2016

Jaguar Land Rover демонстрира редица иновативни проучващи технологии, които ще позволят на бъдещия автономен автомобил да се управлява сам върху всякаква повърхност или терен.

Проучването на Jaguar Land Rover за автономно управление върху всякакъв терен на стойност няколко милиона британски лири цели да направи автономния автомобил надежден във възможно най-широкия спектър от реални условия на шофиране по пътя или офроуд, както и различни метеорологични условия.

surfaceid01

Тони Харпър, Директор Проучвания в Jaguar Land Rover, казва: „Нашето проучване за автономното управление върху всякакъв терен не е само за автомобила, който се управлява сам на магистралата или в екстремни офроуд ситуации. То цели да помогне и на управлявания, и на самоуправляващия се автомобил да се придвижва безопасно през всеки терен или във всяка ситуация.

Ние не искаме да ограничаваме бъдещите високо-автоматизирани и напълно автономни технологии само до асфалт. Когато водачът се отклони от асфалтирания път, искаме тази поддръжка и помощ да продължи. В бъдеще, ако се възползваш от автономното придържане в лентата на магистралата в началото на пътуването си, искаме да сме сигурни, че можеш да използваш това до края на пътуването, дори ако то е по неутъпкана пътека или чакълест път.

Така че независимо дали става дума за път в процес на ремонтиране с конуси и лента за обратно движение, за планински път, покрит със сняг, или за кална горска пътека, тази усъвършенствана функция ще бъде достъпна и за водача, и за автономния автомобил, като водачът ще може да оставя автомобила да поеме контрол, ако не е сигурен как най-добре да се справи с препятствие или опасност на пътя. Ние вече сме световни лидери в технологиите за движение върху всякакъв терен: тези проучвания ще отведат тази водеща позиция още по-далеч.“

За да осигурят такова ниво на автономно движение върху всякакъв терен, изследователите на Jaguar Land Rover разработват следващо поколение сензорни технологии, които ще бъдат очите на бъдещия автономен автомобил. Тъй като сензорите винаги са активни и виждат по-добре от водача, тази усъвършенствана сензорна технология осигурява на автомобила високо ниво на изкуствен интелект, необходимо за да може автомобилът да мисли за себе си и да планира маршрута, който следва да поеме, по всякаква повърхност.

jlrdemonstratesallterrainselfdrivingechnologytechsinfographicstbsa

Проучването в сферата на идентифицирането на повърхността и триизмерното засичане на пътя комбинира камера, ултразвукови, радарни и лидарни сензори, които осигуряват на автомобила 360-градусов изглед около него, като сензорите са толкова усъвършенствани, че автомобилът може да определи характеристиките на повърхността с точност до широчината на една гума, дори в дъжд и сняг, за да планира маршрута си.

Тони Харпър казва: „Това, което прави възможно автономното управление върху всякакъв терен, е да се предостави на автомобила способността да засича и предвижда триизмерния път, по който ще се движи. Това означава да може да сканира и анализира както повърхността, по която ще се движи, така и всякакви опасности над и встрани от пътя. Това може да включва бариери на паркинги, корени на дървета и големи камъни или надвиснали клони, както и материала и топографията на района, през който ще се минава.“

Ултразвуковите сензори могат да идентифицират повърхностните условия, като сканират до 5 метра пред автомобила, така че настройките на Terrain Response да бъдат автоматично променени преди автомобилът да премине от асфалт на сняг или от трева на пясък. Това ще оптимизира динамиката върху всякаква повърхност без загуба на мощност или контрол.

jlrdemonstratesallterrainselfdrivingechnologyconnectedconvoy01

За да е пълно триизмерното сканиране на пътя, надвисналите клони или високата бариера на паркинг също трябва да се идентифицират, за да се определи дали пътят напред е безопасен. Функцията Overhead clearance assist използва технология със стерео камера, за да сканира напред за надвиснали препятствия. Водачът програмира системата с височината на автомобила, която може да включва покривни кутии за багаж или велосипеди, и автомобилът ще предупреди водача с най-обикновено съобщение на сензорния екран на информационно-развлекателната система, ако няма достатъчно разстояние.

Сензорите могат да се използват и за сканиране на неравностите на пътя или пътеката напред и адаптиране на скоростта на автомобила. Системата Terrain-based speed adaptation (TBSA) използва камери, за да засече неравен и хълмист терен, включително вълнообразни пътища, дупки и дори локви. Освен това тя е достатъчно интелигентна да предскаже потенциалното влияние на тези повърхности върху возията на автомобила и автоматично да регулира скоростта, за да им е комфортно на пътниците.

 

Друг ключов елемент на успешното автономно управление върху всякакъв терен е способността на автомобилите да комуникират един с друг, особено ако не са в полезрението си зад завой или от другата страна на офроуд препятствие.

В първата в света офроуд демонстрация от този тип Jaguar Land Rover свърза два автомобила Range Rover Sport, използвайки иновативна DSRC технология (Специализирани съобщителни системи с малък обсег на действие), за да създаде свързан офроуд конвой. Тази система за безжична комуникация между автомобили (V2V) незабавно споделя информация, включваща местоположение на автомобила, приплъзване на гумите, промени във височината на окачването и изместване на колелата, както и настройки на системите All-Terrain Progress Control (ATPC) и Terrain Response между двата автомобила.

Тони Харпър казва: „Тази система за комуникация V2V може безпроблемно да свърже конвой от автомобили във всякаква офроуд среда. Ако даден автомобил спре, другите автомобили от конвоя ще бъдат предупредени – ако гумите му са пропаднали в дупка или се е подхлъзнал на голям камък, тази информация ще бъде предадена на всички други автомобили. В бъдеще конвой от автономни коли ще използва тази информация да регулира настройките си автоматично или дори да промени маршрута си, за да се справи с препятствието.

Или за върхово сафари преживяване автомобилите, участващи в конвой, ще получават насоки от водача къде да се движат по-бавно и къде да спират, за да могат пътниците им да направят най-добрите снимки.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин