Jagdwagen: първото 4х4 Porsche

Почти 50 години преди Cayenne да превземе асфалтираните пътища, Porsche построили високопроходим автомобил, предназначен за военните. Но заради сложната си система за двойно задвижване Typ 597 се оказал твърде скъп за Бундесвера. Ние се разходихме по пътя и извън него с един от малкото оцелели екземпляри


3
юли
2017

Когато в края на 2001 година Porsche пускат на пазара техния високопроходим Cayenne, германският производител на спортни автомобили озадачил много журналисти и дори оскърбил някои от ентусиастите. Защото това било последното нещо, което можело да се очаква от знаменитата марка, и все пак било факт: тежък SUV с двусмислен дизайн. Какво правели те всъщност? Отговорът бил прост ставало въпрос за оцеляване. От края на 90-те години продажбите на Porsche отбелязвали драматичен спад и по онова време разкошният високопроходим автомобил бил единственият начин за преодоляване на проблемите. Cayenne бил представен като абсолютно нов нишов модел за този производител, известен със спортните си автомобили, но това не било истина. В славната си история Porsche вече били произвеждали суров офроудмодел, но това съвсем целенасочено било премълчано: това бил Porsche 597, по-известен като Jagdwagen, или „автомобил за лов“. На какво се дължала тази „къса памет“? Може би защото този спартански оборудван предшественик бил твърде различен от разкошния Cayenne? Или може би неизбежната връзка на 597 с Втората световна война – маркетингов инструмент, който германците избягватм да използват. Но, както и да е – този автомобил съществува и пред нас е един от малкото екземпляри на Porsche 597, оцелели до наши дни.

Kübelwagen 

Както и построеният на платформата на VW Touareg Cayenne, така и 597 бил тясно свързан с Volkswagen. За да научим повече за неговата история, трябва да се върнем към корените на Porsche, които са много близки с тези на Volkswagen. Преди Втората световна война Фердинанд Порше конструирал известния Volkswagen Kübelwagen като основно военно превозно средство. Той бил базиран на платформата на ранните VW „костенурки“, но представлявал триместен автомобил, защото четвъртата седалка била жертвана, за да може там да се монтира картечница. И въпреки че били произведени повече от 55 000 Kübelwagen-и, които интензивно били използвани по време на Втората световна война, техните офроуд-възможности често били критикувани. Не на последно място и заради обикновеното задно задвижване.

По-късно Kübelwagen бил модернизиран и доразвит до Schwimmwagen (плаващ автомобил), който не само разполагал с така необходимото двойно задвижване, но бил и амфибия. От този модел до 1944 г. били произведени още 15 000 екземпляра. Кагата Втората световна война приключила и Германия започнала бавно да се възстановява от разрушителния режим на Хитлер, нацията била напълно демилитаризирана и всякакви планове за германска армия били забранени от съюзниците. Но след 1954 г. Германия вече била готова да изпьшш своите ангажименти към НАТО при защитата на Западна Европа. Наскоро създаденият Бундесвер (федералните военни сили на Германия) се нуждаел от съвременно оборудване, и правителството поискало да бъде конструиран универсален военен автомобил с двойно задвижване и товароподемност 250 кг. Автомобилът трябвало да бъде прост, здрав и надежден, като трима производители били помолени да представят своите предложения: Borgward, Auto Union и Porsche.

Копитата на камилите 

Две години по-рано, през 1952г., Фердинанд Порше починал и управлението на компанията било поето от неговия син Фери. Спортното Porsche 356 се очертавало като голям пазарен успех и през 1954 г. вече се предлагало с поне 10 двигателя – от 1100 с мощност 40 к.с. до 1500А със 70 к.с. „Въоръжен“ с военния опит на своя баща, за проекта 597 Фери Порше съчетал компоненти от Kübelwagen и Schwimmwagen. Каросерията била проектирана от Ервин Коменда, който навремето помагал на Порше-баща при разработката на ранните военни модели. Прототипът бил сглобен при Reutter в Щутгарт, и то без профилираните странични панели, които били добавени при покъсните модели с цел увеличаване на здравината на каросерията. Както и военните Volkswagen-и, Porsche 597 бил хитроумен автомобил. Каросерията представлявала стоманен монокок с високи бордове и без никакви врати, което означавало, че пътниците трябвало да ги прескачат, за да влязат в автомобила. Но тази, подобна на корито конструкция имала предимството, че може да се ползва и за плаване по вода.

Спартански, военен кокпит с минимален брой уреди, ауспуховата тръба е изведена високо над калника.

На практика първите четири Porsche 597 били пълни амфибии, оборудвани със сгъваем гребен винт също като Schwimmwagen. Като допълнително оборудване се предлагали и гребла. Скоро обаче било решено, че не е необходимо автомобилът да бъде амфибия, достатъчно било да може уверено да преодолява дълбоки водни препятствия и да се катери по стръмни наклони. След лека корекция на предната част и благодарение на междуосието от 2060 милиметра това Porsche било способно да изкачи наклон до 65%. Porsche 597 се представял много добре и при движение по пясък. В изключително рядкото упътване за употреба относителното налягане на гумите върху настилката е сравнено с това на копитата на камилите, като се уточнява, че водачът на Porsche е дори в по-добра позиция, дoри и когато автомобилът е натоварен с четирима мъже и техния багаж! Светлините, радиостанцията и останалото военно оборудване се захранвали от два 12-волтови акумулатора, които били снабдени със стандартните клеми за стартиране на двигателя от външен източни: всичко това било направено, за да може автомобилът да отговаря на стандартите на НАТО. Забавен факт за тези 597 – всички те били произведени в специализиран „състезателен“ цех заедно с най-бързите Porsche-тa през 50-те години като 356 GT и 550 Spyder.

Спортно родословие 

Автомобилът, който имаме възможност да шофираме днес, е един от 15-те оцелели от общо 22 екземпляра Porsche 597, произведени за изпитанията на Бундесвера. Има някои допълнителни табели, които предупреждават неопитните войници как да работят със скоростната кутия, но като изкточим това, автомобилът е в напълно оригинално състояние. Преди около 5 години на собственика Оливер Шмид били предложени две Porsche 597, които да попълнят неговата колекция в Хамбург. Единият от тях бил обект на реставрация, а другият е нашият, оцелял през годините напълно оригинален екземпляр. Малко след като купил и втория, получил много запитвания дали може да намери и други Porsche 597, но по това време обектът на реставрация бил вече продаден. До наши дни са оцелели не повече от 15 броя Porsche 597, и това го превръща в още по-голяма рядкост от много популярните на времето 550 Spyder!

Porsche 597 се задвижва от леко дефорсиран боксерен двигател с въздушно охлаждане 1500 Normal с ниска степен на сгъстяване, единичен карбуратор Solex и максималната мощност 50 к.с.

Шмит ми обясни, че 597 е много лек за управление автомобил, в което се убеждавам лично, след като се настанявам в грубата седалка и отпускам съединителя. На практика усещането е сходно с това в „костенурката“. Въпреки спортния си произход 597 не предлага динамиката, която бихте очаквали от едно Porsche. Това определено не е състезателна „бегачка“! Както и при Porsche 356, мощността идва от леко дефорсиран боксерен двигател с въздушно охлаждане, който бил известен като 1500 Normal при Porsche, но феновете го наричали Damen (дамски). Двигателят е с обикновени лагери, бутала за ниска степен на сгъстяване и единичен карбуратор Solex, а максималната мощност достигала 50 к.с. Естествено, моторът бил разположен в задната част на колата, както при всички други Porsche-тa по онова време. Усещането е същото -когато рязко „настъпите“ газта, имате чувството, че задната ос се премества напред, а когато отпуснете газта, всичко си идва на мястото.

Още по темата

Card image cap
Mercedes 190 E 2.5-16: съкровището на Борис Бекер

16
авг.
2017

Най-големият спортист на Германия за 80-те години е обичал скоростта и на пътя

Card image cap
Hanomag 2/10 PS Kommisbrot: Smart-ът на 20-те години

23
ян.
2017

Народът гладува, народът танцува. Демокрацията бавно си пробива път в Германия – тя е нещо напълно напълно непознато. Поне толкова необичаен е и Hanomag Kommisbrot, който реално е първият (народен) автомобил.

Card image cap
Borgward Hansa 1500: първият понтонен седан на Германия

15
дек.
2016

Първият понтонен автомобил на Германия не се ражда нито в Щутгарт, нито в Рюселсхайм – а идва от Бремен. През 50-те години Borgward 1500 поставя нови мащаби в сектора

Card image cap

В последния брой:

Архив >