2023
Компанията Iso S.p.A., основана в Милано от Ренцо Риволта, започва своята дейност скоро след края на Втората световна война с производството на мотоциклети и моторолери. През 1953 г. тя представя и необичайния като конструкция еднообемен микролитражен автомобил Isetta, чиято единствена врата е поставена в предната част на купето. Чупещата се кормилна колона е закрепена от вътрешната й страна така, че се отваря заедно с нея. Фактически този автомобил предствлява разновидност на моторолер със закрита каросерия, увеличени габарити и относително слаб мотоциклетен двигател, задвижващ почти прилепналите едно към друго задни колела. По време на петролната криза от средата на 50-те години подобен род микроавтомобили се ползват с особена популярност в Европа. Въпреки че производството на Isetta в Италия продължава само три години, нейният истински успех идва благодарение на лицензните версии в Германия (BMW), Франция (VELAM), Великобритания (Trojan) и Белгия (Pilette).
В началото на 60-те години ISO сменя своята производствена политика на 180 градуса и атакува пазара с мощни суперскоростни автомобили, проектирани от бившия технически експерт на Ferrari Джото Бизарини. Първият спортен модел в гамата става представеният през 1962 г. ISO Rivolta, при който изцяло металната каросерия е проектирана от Джорджето Джуджаро. По същото време той работи за каросерийната фирма Bertone, която е и производител на каросериите за ISO. Първоначално моделът се предлага с два вида двигатели Chevrolet, развиващи съответно 300 и 340 к.с., а неговата максимална скорост достига 220 км/ч.
През 1963 г. дебютира и ефектният модел Grifo с двуместна каросерия и четири фара, които при по-късните варианти се прибират под капак. Изключително здравата стоманена платформа с независимо предно окачване, А-образни напречни носачи и задно окачване тип De Dion обезпечава перфектна устойчивост на автомобила при по-високи скорости. Работният обем на двигателя е 5359 куб.см., а максималната скорост достига 260 км/ч при мощност 365 к.с. Използваните в случая скоростни кутии са или тристепенен автоматик от Chevrolet, или 4-степенна скоростна кутия на германската фирма ZF. Спирачките на всички колела са дискови.
Относително ниското търсене на автомобилите ISO, което не надхвърля 100 автомобила годишно, принуждава Пиеро Риволта (който поема ръководството на компанията след смъртта на баща си) да разшири гамата от предлагани модели. Така през 1967 г. започва производството на спортния седан ISO Fidia, базиран на старата платформа, чийто дизайн е дело на Ghia. Fidia се отличава с удължената с 15 см база, елегантната си външност, по-богатото и луксозно оборудване и просторния салон, оборудван с климатик. Въпреки своите достойнства обаче, автомобилът също не се радва на особен пазарен успех, а продажбите му не надвишават 30 броя годишно.
Последният модел на ISO, проектиран от Бизарини на базата на същото шаси е Lele, който заменя Rivolta през 1969 г. Неговият дизайн, проектиран от Bertone се отличава с някои авангардни решения, като например полупокритите под капаци фарове. Автомобилът се оказва особено удачна компилация на италианската и американската техническа школа и предлага особено плавен ход на движение и перфектно управление. При последните серии на Lele старите двигатели на Chevrolet са заменени от двигател V8 на Ford.
Причината за преустановяване на производството през 1975 г. се обяснява с поредица от грешки в управлението и сериозните разходи по неуспешния концептуален модел Varedo с централно разположен двигател, разработен от Джото Бизарини. Като основен недостатък във фирмената политика обаче се посочва финансирането на прототипа ISO-Marlboro, предназначен за участия във Формула 1. Опразването на фирмената каса при реализирането на този проект съвпада с петролните кризи от 1973-1974 г., което пък от своя страна довежда търсенето на разточителните серийни модели до критичен предел и принуждава фирмата да преустанови своята дейност.
През 1988 г. Пиеро Риволта се опитва да възроди ISO и като резултат от това две години по-късно е представен прототипът Grifo-90 – спортно купе с разположен отпред 5,7-литров двигател V8 от Chevrolet, чиято максимална скорост достига 300 км/ч при мощност от 440 к.с. Опитът за организиране на неговото серийно производство обаче също завършва с неуспех.