Isdera Commendatore 112i: спортната сензация на 1993 година

0409
2024

Германското конструкторско и дизайнерско бюро Isdera е създадено преди 42 години в Леонберг, близо до Щутгарт. Скоро след началото на своята дейност фирмата успява да се превърне в равностоен конкурент на някои от най-великите спортни марки на всички времена като Ferrari и Lamborghini.

Всеизвестен факт е, че в продължение на близо четири десетилетия след края на войната италианските каросерийни майстори са основен и трудно достижим по своята емоционалност и творческо свободомислие световен монополист в производството на суперавтомобили. В един момент обаче това започва да провокира все повече ентусиасти от други европейски страни, които са решени веднъж завинаги да разбият този монопол, създавайки съизмерим конкурент на италианската „тежка артилерия“. Сред тези хора е и професионалният автомобилен дизайнер Еберхард Шулц, който добива световна известност с един от най-амбициозните опити за навлизане на територията на суперавтомобилите.

След като завършва университетското си образование, той практикува известно време в конструкторското бюро на Porsche във Вайсах. Въпреки необятните възможности за изява, които предлагат автомобилните компании в Германия обаче, Шулц не успява да намери нужното удовлетворение и затова през 1982 г. се завръща в Щутгарт, където основава собствена фирма, наречена ISDERA (съкратено от Ingeniergeselschaft fur Styling, Design und Racing, тоест „Инженерно дружество за стайлинг, дизайн и автомобилен спорт“).

Истинската история на фирмата датира от 1987 г., когато амбициозният германски инженер решава да проектира един наистина невиждан суперавтомобил с потресаващи характеристики във всеки аспект. Моделът е разработен за около две години при най-строга секретност, като идеята е той да бъде завършен за десетия юбилей на Isdera.

Сензацията не закъснява – на автосалона във Франкфурт през 1993 година Еберхард Шулц лично представя върховото постижение на компанията наречено Isdera Commendatore 112i. Чисто италианското прозвище на модела е дадено в памет на Енцо Ферари, популярен сред своите подчинени, като “commendatore”, тоест „командир“. С това Шулц иска да покаже, че неговата супермашина не е създадена, като антагонистично предизвикателство към Ferrari, а само следва законите на италианската автомобилна философия.

Проектът Commendatore 112i коства на своя създател 2 милиона и 200 хиляди германски марки. Двуместната стъклопластова каросерия е поставена върху пространствена рама от заварени тръби. 12-цилиндровият, надлъжно разположен двигател Mercedes-Benz V12 от 408 к.с. е позициониран в задната част и е отделен от салона с термоизолационна преграда, а зад него е монтирана 6-степенната скоростна кутия от Porsche 911 Turbo. От двете страни на каросерията стоят два внушителни като размер радиатора, гарантиращи ефективното охлаждане на двигателя. Болидът ускорява от 0 до 100 км/ч за 4,6 секунди, а формите му поразяват не само със своята агресивност, но и изключително добрата си аеродинамика, която фактически не се нуждае от никакви допълнителни спойлери! Високата ефективност в борбата с въздушния щит се дължи и на променливото ниво на окачването, което при скорост над 50 км/ч може да се сниши с 6 сантиметра.

Въпреки планираното производство в малка серия е завършен само един функциониращ опитен образец, който е и последният автомобил с марката Isdera.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин