2021
Не, това не е електромобил като всички останали. И му личи отдалеч. В градския трафик новият електрически SUV от концерна Hyundai изглежда като гост от друга планета – а някои минувачи сякаш искат да го пипнат, за да се уверят, че е истински. Но Ioniq 5 притежава нещо повече от хиператрактивна и революционна визия – защото комбинира толкова много таланти в един автомобил. Интериорът без централна конзола е удобен като хол, предлага цели 5 (!) USB порта, а междуосието от цели 3 метра е на нивото на луксозния клас! С бутон отстрани на предната пасажерска седалка можете да я местите напред-назад и дори да я сгъвате до напълно хоризонтална позиция (в зависимост от линията на обзавеждане). А тестовият автомобил в топнивото Premium разполага и с надлъжно регулируеми, при това отделно една от друга, задни седалки – изключително удобно, ако имате детско столче отзад и един от родителите пътува до водача.

Въпреки природата на разкошен семеен „транспортьор“ Ioniq 5 притежава ускорение на спортен автомобил: 5,2 секунди за спринта от 0 до 100 км/ч (според нашите измервания) са впечатляващ показател. Той се дължи на впечатляващия въртящ момент от 605 Нм, както и на двойното задвижване (серийно за ниво Premium). 4×4 системата е реализирана посредством втори електродвигател на предната ос, а освен нея за адекватно предаване на 306 конски сили към пътя се грижат и 20-цолови гуми с дебелина 255 мм. Посредством „пера“ на волана шофьорът ще може да управлява силата на рекуперация при спиране. При аварийно спиране от 100 до 0 км/ч футуристичният корейски модел „заковава“ след 34 м. Возията е по-комфортна, отколкото бихте очаквали с оглед на типа гуми, а кормилното управление можеше да бъде по-директно. Четирите точки върху волана разкриват основния дизайнерски мотив – пикселите.

По традиционния тестови маршрут на AUTO BILD, включващ както градско шофиране, така и бързо каране по магистрала, Ioniq 5 постигна разход на електроенергия 23,8 кВтч – или с 24% повече спрямо обявената от производителя стойност. Но дори тогава автомобилът може да „покрие“ цели 305 км (430 по официални данни). Благодарение на 800-волтовата система при наличие на бърза зарядна станция (300 кВт) акумулаторът с капацитет 72,6 кВтч ще бъде зареден от 10 на 80 процента за 17 минути. Важната за постигане на оптимален пробег термопомпа е серийна – също както и системата за подгряване на купето и батерията.

Високо напрежение ще премине през вас и след поглед към ценовата листа: базовият Ioniq 5 в Exclusive, по-ниското от двете нива, струва 99 900 лева! Ако искате 4х4, ще трябва да подготвите още 8000 лева. В серийното оборудване влизат иновативни екстри като система за наличие на пътници отзад, система за предотвратяване на удар при отваряне на задна врата, адаптивен круиз контрол с функция Stop & Go и др. Но ако търсите наистина максималния лукс от бъдещето, ще трябва да поръчате топнивото Premium – при него получавате Augmented Reality навигация, предна дясна седалка, на която можете да полегнете, система за следене на мъртвата зона с видеоизображение на таблото, функция за дистанционно паркиране (без шофьор в автомобила) и др.




Извод
Ioniq 5 впечатлява не само с екстериора си, но и с качествата си като електромобил. Един от основните плюсове на новия Hyundai е възможността за бързо зареждане благодарение на 800-волтовата система. А корейците заслужават похвала – защото нито един „iPhone на колела“ не е бил толкова чаровен! Модели като този ще пречупят много закърнели застъпници на ДВГ да направят прехода към електрическа мобилност.