2025
На пръв поглед този камион изглежда добре познат. Много хора, дори и тези, които не са толкова запознати с автомобилната история, могат лесно да разпознаят ЗИС-150 – един от най-емблематичните камиони на съветския автопром от първите следвоенни десетилетия. ЗИС-150 обаче не е точно това, което изглежда. Всъщност той до голяма степен изобщо не е съветски, защото (както в много други случаи, така и тук) неговата концепция, двигател и най-вече дизайн, в действителност са американски.
Далечната предистория на московския автомобилен завод, известен най-напред като АМО, а в началото на 30-те години преименуван на ЗИС, води началото си още от царска Русия. Първоначално там се сглобяват камиони Fiat, а след Октомврийската революция е усвоено и цялостното им производство под името АМО. През 1933 година те са заменени от сравнително модерния за времето си ЗИС-5, произвеждан напълно легално по лиценз на американския Autocar Dispatch SD truck. Само пет години по-късно предприятието разработва негов много по-съвременен наследник, наречен ЗИС-15, но след началото на войната плановете за серийното му производство са отложени.
Междувременно СССР започва да получава големи количества модерни американски камиони по военната програма Lend-Lease („Заем-наем“), като не след дълго се превръщат в почти неизчерпаем източник за творческо вдъхновение при изграждането на следвоенната автоиндустрия на СССР. Сред тези камиони е и International серия K, представен през декември 1940 г. като актуализирана версия на предходната серия D от 1937 г. През 1947 г. моделът е частично подобрен и преименуван на KB, а през 1950 г. е заменен от изцяло новата серия L.

Сериите К и КВ на International се предлагат в голямо многообразие от 42 изпълнения и модификации с различна база и товароносимост, които добиват широка популярност, благодарение на своята издръжливост, характерен дизайн и сравнително достъпна цена. Първоначално се оборудват с двигатели Blue Diamond, които през 1941 г. са заменени от новите шестцилиндрови двигатели FAC-241 с горни клапани. Само година по-късно те са заменени от Blue Diamond BLD-250, чийто работен обем е увеличен от 242 на 251 кубически инча (съответно 3970 и 4116 куб. см), а конските сили нарастват от 84 на 100.
Първият следвоенен модел KB, който е лансиран в средата на 1947 г., е почти идентичен с представителите на серия K, с изключение на това, че фирмената емблема е преместена от предната част на капака в горната част на решетката, а обозначението на съответния модел (К-6, К-7 и т.н.) е добавено към хромираните решетки отстрани на капака. Серията KB продължава да се оборудва със същия 6-цилиндров двигател Blue Diamond 250 с работен обем 251 куб. инча и мощност 100 к.с.

През 1944 г. московският завод ЗИС произвежда първата опитна серия на своя нов товарен модел 150, чиято предна част е точно копие на International K-7. Цифровият индекс е определен след въвеждането на приетата през 1943 г. универсална номерация на съветските превозни средства, в резултат на което ЗИС получава номерата от 100 до 199, МАЗ от 200 до 299, МЗМА от 400 до 499 и т. н.
На 30 октомври 1947 г. е произведена първата серийна партида ЗИС-150, като междувременно мощността е увеличена до 95 к.с. при 2800 об/мин. Камионът се задвижва от 6-цилиндров двигател с работен обем 5555 куб. см, който представлява усъвършенствана версия на двигателя на ЗИС-5, а той на свой ред е копие на американския двигател Hercules WXB, използван в камионите Autocar.
При проектирането на ЗИС-150 за първи път в историята на съветското автомобилостроене са използвани петстепенна скоростна кутия с постоянно зацепване на зъбните колела и пневматично спирачно задвижване. През 1950 г. са подменени карбураторът, всмукателният колектор и бронята.
Производството на ЗИС-150 продължава до 1958 г., като до тогава са направени общо 771 883 екземпляра. Между 1954 и 1958 г. камионът се прави и в Румъния под името SR-101, а от 1956 до 1986 г. и в Китай, под името Jiefang CA-10.