ИСТОРИЯТА НА TIGUAN сме разказвали многократно и с удоволствие. Закъсняла пазарна поява след SUV тенденцията, години след конкурентите. И след това право на върха. Към момента SUV-ът е един от най-успешните модели на концерна с годишни продажби от 800 000 бройки. В никакъв случай не можем да твърдим, че ID.4 се появява късно. Премиерата му ще бъде през лятото, а пазарният старт – още през 2020 г.
А конкуренцията? Не предлага подобно нещо в гамата си. Което всъщност е жалко. Тъй като ID.4 е модел, който може да се хареса – най-вече защото е практичен. При външна дължина от 4,60 метра (с което се позиционира точно между Tiguan и Tiguan Allspace) моделът предлага дори повече място от Touareg. Как е възможно това? Тъй като ID.4 се предлага само с електрическо задвижване. Батериите с три размера са разположени в пода на автомобила (заради ниския център на тежестта се отразява добре на пътното поведение), а при базовия вариант отзад работи малък електромотор. И ето че има много място за пасажерите и за 600 литра багаж.

На по-късен етап Volkswagen ще пусне версии с двойно задвижване (с електромотор и на предната ос) – например в спортната версия GTX с 306 к.с. ID.4 ще е с пробег между 340 километра (с базовата батерия с капацитет 55 кВтч) и над 500 км. С бързо зареждане ID.4 ще разполага с 80 процента от батерията за 40 минути. А с цената на дизелов Tiguan от порядъка на 70 000 лв. дори не е скъп. От Volkswagen са избрали този общ пакет за евентуалния най-продаван модел на платформата MEB, която (нещо ново) вече е продадена и на конкурент: Ford ще разработи SUV за Европа на тази база.

И разбира се, както е подобаващо за голям концерн като Volkswagen, има няколко версии на дъщерните фирми. Директно след ID.4 на пазара ще се появи Škoda Enyaq, като нейната премиера също ще е в края на лятото, а пазарният старт – още през настоящата година. Особеност: докато ID.4 първоначално ще се произвежда в германския Цвикау, Škoda получава правото да прави електрическия SUV в собствения си завод в Млада Болеслав. С почти година закъснение ще се присъедини и третият вариант: Audi ще представи Q4 e-tron през есента, а пазарният му старт ще бъде в началото на 2021. А след това ще се появят и Coupé версиите на трите SUV-а, като те ще бъдат показани през следващата година. Още една година след това реалност ще стане и студията Cupra Tavascan. Звучи ви твърде късно? Така е. Cupra опитва с тактиката на Tiguan: късно, но силно.