i30N Performance: Hyundai показва зъби

i30 N е първият истински спортен модел на азиатската марка. Разработен с много европейски опит, този Hyundai може да спре дъха ви


29
дек.
2017

Корейците доказаха, че могат да бъдат бързи – Hyundai записа победи в Световния рали шампионат, както и успехи на Зеления ад. Почитателите на марката обаче трябваше да почакат, докато тя лансира своите продукти с техника от моторспорта за нормалните пътища. За първия си спортен проект компанията се доверява на нов ръководител за Performance отдела в лицето на Алберт Бирман, бивш шеф по развойната дейност в BMW M GmbH. Този човек няма право да се излага с първия си модел – който е сериозна заплаха за доказаната конкуренция в Европа в лицето на VW Golf GTI, Peugeot 308 GTi и др. AUTO BILD България имаше възможност да тества „корейското острие“ на пистата „Валелунга“ в Италия – където по същото време тестове с TCR версията на модела правеше и Габриеле Таркини, шампион от WTCC и бивш пилот от F1.

Двете дебели ауспухови тръби отличават спортната модификация

Но откъде идва означението N? Както от „Нюрбургринг“, така и от „Намянг“ – т.е. корейския център за развойна дейност на марката – защото спортният i30 е разработван и на двете места. Всъщност първата среща с модела малко ни разочарова – няма сериозни „раздувки“ на каросерията, няма огромно антикрило, по което спокойно да движите ютия – само затъмнени фарове, големи джанти, допълнителни въздухозаборници, две ауспухови тръби и червени ивици. А бледият син цвят всъщност трябва да напомня на „бегачката“ за WRC – но в действителност не е достатъчно агресивен. По-интересно става под капака – където работи 2-литров турбомотор с 275 к.с. (във версията Performance, при стандартната – 250). По отношение на техниката обаче интересното не свършва дотук: колата разполага с адаптивно окачване, блокаж на диференциала, както и Launch Control. Да не забравяме да проверим и обещаното – 250 км/ч максимална скорост и 6,1 секунди за ускорението от 0 до 100! i30 N разполага дори с функция за подаване на междинна газ (Rev Matching) при връщане на предавките. Тя може да бъде активирана чрез синия бутон на волана с надпис N.

Спортни седалки с добра странична опора,
волан с два сини бутона за спортните настройки

При i30 N корейците са постигнали нещо, което не им се удаваше досега – създали са модел, които възбужда емоциите. В режим N машината звучи почти брутално – а за нормално шофиране можете да я настроите така, че двигателят изобщо да не ви се натрапва със звука си. Лостът на ръчната трансмисия (не търсете автоматик – не се предлага) превключва много точно по кратките пътища. Блокажът на диференциала, директното кормилно управление и Pirelli-тата (с пакета Performance) придържат машината към идеалната линия, а окачването гарантира максимално удоволствие. Всъщност… този модел не беше ли с предно задвижване? Да, точно така – само дето типичното за подобен тип машини недозавиване е почти на 100% елиминирано. Аплодисменти, Hyundai – на пистата тази машина гарантира повече удоволствие от всички модели на марката накуп. А припукването на ауспуха при връщане на предавки определено радва ухото! Интересното при N-ката е, че тя се представя еднакво добре както на пистата, така и във всекидневието. Естествено, от нископрофилните гуми не можете да очаквате возията на лимузина с въздушно окачване – но в „спокоен“ режим окачването не е брутално твърдо, четирите врати осигуряват спокойно качване и на децата, а ако случайно ви се наложи да превозите новата си пералня, няма проблем – сгъвате задната седалка, но преди това развивате няколко болта и отстранявате от багажника „стрътбара“, чиято функция е да прави каросерията по-устойчива на усукване. Да, i30 N определено предлага повече, отколкото сравнително „спокойният“ му външен вид предполага.

Цветът Performance Blue напомня на „бегачката” от WRС –
но сякаш е малко блед за огнения характер на N

Извод

Респект, Hyundai! Корейците са постигнали невероятен резултат още в първия си проект за конкурент на Golf GTI и компания. i30 N е малко като вълк в овча кожа – особено в „невинния“ си син цвят. Освен с мощния си двигател моделът е върхът и по отношение на звука, окачването и оборудването.

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ

Двигател 4 цилиндъра, турбо, отпред напречно Работен обем 1998 см3 Мощност 202 кВт (275 к.с.) при 6000 об/мин Макс. въртящ момент 378 Нм (Overboost) при 1750-4700 об/мин Задвижване предно/6-степ. трансмисия Д/Ш/В 4335/1795/1447 мм Тегло (празен) 1504 кг Багажник 395–1301 л Макс. скорост 250 км/ч 0–100 км/ч 6,1 сек Разход 7,1 л/100 км Емисии CO2 163 г/км Цена ок. 60 000 лв.

Това ни харесва

Функцията за междинна газ и припукването на ауспуха

Това не ни допада

Външният вид на колата можеше да бъде по-агресивен

Това ни изненадва

От реакциите на газта до блокажа на диференциала – всичко може да се настройва

Още по темата

Card image cap
Civic отново с дизелов мотор – тествахме го!

7
февр.
2018

Десетата генерация на Honda Civic беше разработена като изцяло нов модел. Дизайнът й поляризира мненията. AUTO BILD тества дизеловата модификация на „японеца“

Card image cap
Seat Leon Cupra R

28
ное.
2017

Card image cap
Употребявани автомобили: Porsche Cayman

19
окт.
2017

Базовият модел на Porsche с право носи името на крокодил - дори на възраст, той "захапва" здраво

Card image cap
Директно от ада: Aston Martin DB11 срещу AMG GT R и Bentley Continental

11
юли
2017

Страхотно бързи, много скъпи и благородни: чисто новият Aston Martin DB11 среща AMG GT R и Bentley Continental. Братя по дух, но все пак съвсем различни

Card image cap

В последния брой:

Архив >