Hyundai Nexo: на водород през пустинята


28
окт.
2019

СЪЩЕСТВУВАТ МЕСТА, на които в тишината можеш да чуеш как сърцето ти бие. Пустинята е едно такова място. А също така има и автомобили, които са толкова тихи, че също можеш отчетливо да чуеш ударите на сърцето си. Особено когато пътуваш през пустинята. Почти всеки електромобил е такъв автомобил. Но с електромобил през пустинята? Сериозно ли? На място, където най-близката станция за зареждане дори не е мираж на хоризонта. Където не ти се иска да включиш климатика, за да не разхищаваш енергията. И разбира се, нямаш резервна „туба с ток“ в багажника. От Слънцето пристига екологична и безплатна енергия, но тя се стича покрай автомобила без никаква полза. Да, с електромобил. При това такъв, който сам си произвежда електроенергията на борда. Който има пробег до 600 километра. С резервоари за водород и горивна клетка на борда. Или по-точно казано, с Hyundai Nexo Fuel Cell.

Само инсценировка: за да закъсаш с Nexo в пустинята, трябва доста да се постараеш – при пробег от 600 км

Между номер 5700 на булевард „Холивуд“ и пустинята Васкес Рокс северно от Лос Анджелис няма и 100 километра, но въпреки това разликата е като между два свята. От едната страна бензиностанция Mobil с магазини за сувенири, клаксони и претъпкан ресторант Taco. От другата – пясък, скали и тишина, която се нарушава само от скърцането на гумите. След като си потеглил в нормален режим по магистралата в посока север и си настроил степента на рекуперация чрез лостчетата на волана на 2 (от общо 3), се отбиваш към пустинята в режим Eco. С цел икономия на водород само се рееш между скалите и кактусите. Въздухът е горещ и сух, ясно е. За Nexo това няма значение. Никакви вредни емисии, само вода, която капе от ауспуха и се изпарява за секунди в пустинята.

Мобилност благодарение на бензиностанция Mobil: поглед от благородния кокпит. Hyundai залага на голям брой бутони

Тежащият 1,8 тона SUV не е офроуд автомобил, но е напълно достатъчен за Васкес Рокс, стига да не се насочиш през скалите. На дисплея пред теб пише пробег 220 мили, тоест над 350 километра. Усмихваш се. Усещане за страх? Глупости! Въпреки това включваш климатика – защото можеш. Слизаш, наслаждаваш се на тишината, на великолепната природа. Поглеждаш твоята бяла кола от Дивия запад. Калифорния е сред местата на света, на които не правиш впечатление, ако притежаваш автомобил с горивна клетка. Дали обаче модел със собствена електроцентрала на борда е по-доброто решение? Мненията са различни. „Fool Cell“, казва шефът на Tesla Илън Мъск. Но в Азия, при Hyundai и Toyota, залагат на решението с горивна клетка.

Хидроген в Холивуд: бензиностанцията за водород на известния булевард е „само за зареждане с нулеви емисии“

Сериозните предимства за водача: големият пробег и краткото време за зареждане. Значимите недостатъци: високата цена, тъй като Nexo стартира от 138 000 лв., както и малкият брой възможности за зареждане. В Германия броят на станциите за зареждане с водород е 70; тук, в района на Лос Анджелис са 20. Преди това по време на зареждането на булевард „Холивуд“ срещаш Райън Ливайн (35) с неговата Toyota Mirai. В Германия нейната цена започва от 177 000 лв. В Лос Анджелис Ливайн плаща месечна лизингова вноска от 380 долара – горе-долу колкото за едно BMW Серия 3. Toyota му плаща зареждането в продължение на три години. Все пак не е малко. Нашият Nexo харчи приблизително 1,2 кг водород на 100 километра. Един килограм струва на бензиностанцията на булевард „Холивуд“ 16,70 долара, или 35 лв. разход за гориво на 100 километра. Ако трябва да го плащате сами, то е хубаво да сте холивудска звезда. Райън иска да види Nexo. Веднага е впечатлен от кокпита на Hyundai. „Пробегът е почти 600 километра? Моят Mirai не може толкова.“ Накрая ме пита накъде съм се запътил. „Към пустинята? По-добре си купи няколко бутилки с вода от бензиностанцията.“ Райън се смее. „А ако ти свърши, може да пиеш директно от ауспуха…“

За пет минути: ако зареждате водород в САЩ, то трябва да проявите малко търпение. Затова пък…
…можете да се запознаете с други шофьори на електромобили като Райън Ливайн, който зарежда тук своята Toyota Mirai два пъти месечно

Двигател полимер-електролит горивна клетка със синхронен електромотор, отпред литиево-полимерни батерии с капацитет 1,56 кВтч Мощност 120 кВт (163 к.с.) Макс. въртящ момент
395 Нм Задвижване предно/ едностепенна трансмисия Д/Ш/В
4670/1860/1640 мм Тегло (празен)* 1818 кг Багажник 461–1466 л
0–100 км/ч* 9,1 сек Макс. скорост 179 км/ч Резервоар 6 кг водород
Разход* 1,2 кг/100 км Цена от 138 000 лв.

* Измервания

Where the Streets Have No Name (Където улиците нямат имена): Hyundai Nexo се движи безшумно през пустинята

Още по темата

Card image cap
50 години Italdesign: Subaru SVX

3
апр.
2018

Преглед на най-известните модели на Giugiaro

Card image cap
Бесните „костенурки“ вчера и днес

16
авг.
2017

Beetle има история - дори и когато става дума за бързи екземпляри. Както се вижда от този тунингован 1302 от 1970 г. Ние ги предизвикахме да премерят сили

Card image cap
Това Ferrari е електрическо!

16
ян.
2018

Да караш Ferrari с електрическа тяга! Купувач си търси уникално Ferrari 308 GTS с електрическо задвижване. Този модел има дива история.

Card image cap
Клубът на супербързите: SRT Viper

5
авг.
2017

Ако искате да влезете в клуба на най-бързите автомобили, то моделът трябва да вдига поне 480 км/ч! Преглед на 73-те най-бързи и ексклузивни автомобили на света.

Card image cap

В последния брой:

Архив >