2020
СВЕТОВНИЯТ ДЕН НА пестенето – празник за децата. Те изпразват касичките, събират парите, получени от косене на тревата и подаръците от баба, и накрая получават футболна топка (ние, момчетата) или плюшена играчка (момичетата). С този автомобил тук всеки ден е ден за пестене. Наистина всеки ден, а не само един в края на октомври. Представяме ви: Hyundai Kona Hybrid, най-готината корейска „касичка“. Плащаш малко и правиш големи скокове, наистина големи…

Hyundai Kona. Позната ни е от 2017 г. Дълъг 4,17 метра мини-SUV, висока позиция на седене, по-добра видимост и лесно качване/слизане, от 361 до 1143 литра обем на багажника, което е прилично, макар и да не е много. Под ламарините Kona е ЧЕТИРИ автомобила в едно: бензинов, дизелов, електрически, а сега и хибрид. Тоест бензинов двигател и електромотор, миниатюрен резервоар от 35 литра и малка батерия с капацитет от 1,56 кВтч; батерията се зарежда по време на движение, а не от контакта, тоест Hybrid, а не Plug-in хибрид.

Първо нека седнем – с височина на седене от 62 сантиметра Kona е близо до идеала ни – щадяща кръста, без да е много висока. Ако пътуват четирима с ръст до 1,80, мястото отзад е наред, а ако сте по-високи, на задната седалка ще е тясно. Иначе Kona е направена чудесно от хората от Hyundai. Не се чува тракане и скърцане при движение по паваж, а кокпитът е прегледен, самообясняващ се, с голям 10,25-инчов тъчскрийн на навигационната система с бутони за бърз избор под него, а най-отдолу – блок за управление на климатика.

Не е нужно да си завършил електротехника, за да разбираш всичко. Дори не и за комбинирания уред вляво. Вече сме на междуградския път – първите метри хибридът изминава тихо и електрически, а след това се включва и 1,6-литровият бензинов двигател – не забелязваш кога. Ние, разбира се, се движим съвсем спокойно. Виновникът е синият индикатор вляво в кокпита – той показва зареждането на батерията и инстинктивно вдигаш крак от педала на газта. Когато индикаторът е зелен, тогава двигателят с вътрешно горене работи на ниски обороти. Едва когато индикаторът стане червен – например при изпреварване или със 130 км/ч на магистралата – хибридът започва да харчи повече. Според Hyundai максималната скорост е само 160 км/ч, а ние вдигнахме 182 км/ч. Окачването обаче изобщо не подхожда на тази концепция: прекалено е твърдо! Kona вози толкова стегнато, че направо подскача при дълги неравности, което е нетипично за кола, която трябва да успокоява. Понеже като цяло Kona не е автомобил за удоволствие, а за икономия. 4,7 л на 100 км в града и по междуградски пътища. Ако ви се наложи обаче да карате хибрида с пълна газ по магистралата, ще харчите по 9 л/100 км. Тогава няма да е денят на пестенето…

ИЗВОД
Браво, Hyundai! Корейците са направили четири задвижвания на своя мини-SUV: бензиново, дизелово, електрическо и хибридно. Последното е препоръчително за хора, обичащи спокойствието. Икономичен в града, лаком на магистралата. И винаги твърдо возещ.