2025
Hyundai подхожда нетрадиционно дори към сухи теми като електрическата мобилност
Защо традиционалистите с гориво в кръвта да не заобичат електричките? Вероятно ще си помислите: Кой ли не се е опитвал досега да го направи, но винаги е било някак нелепо. А пък ние ще отговорим: Сега е друго! Защото от Hyundai са подходили към идеята толкова последователно, че дори акустични фетишисти свалят шапка пред добре подправения им звук. С модула N Active Sound този Ioniq 5 N не само звучи като i30 N, но и се движи също като такъв.
Как става това ли? Отговорът е N e-Shift. Подобно на предишни модели с автоматична предавателна кутия с двоен съединител, този спортен Ioniq разполага с перца зад волана за смяна на предавките, които могат да симулират осемстепенна скоростна кутия. В комплект с добре познатите придърпвания на предавките, въртящ момент на празен ход и дори моделиран DSG заряд от несъществуващия ауспух.

Цялата конструкция е толкова хармонично настроена, че по време на първото тестово шофиране на пистата Навак, близо до Белград, трябваше на няколко пъти да си припомним, че всъщност седим в електрически автомобил, в който няма нито скоростна кутия, нито изпускателна система.
В допълнение към класическия ревящ звук Hyundai предлага в Ioniq 5 N също и два по-футуристични звука, единият от които напомня на космическата сага „Междузвездни войни“, а другият на ускоряваща мотриса по Линия 4 към метростанция „Летище София“. Оставаме на композицията, наречена Ignition или „Запалване“.
И след като вече говорихме толкова много за акустичния акцент в Ioniq 5 N, замалко да забравим за останалата част от технологията, която е не по-малко впечатляваща: два електромотора задвижват корейския автомобил – единият на предния, а другият на задния мост.
В комбинация така се получава задвижване на всички колела с 609 к.с. мощност и 740 Нм въртящ момент. С помощта на наречения N Grin Boost превключвател на волана могат да се отключат временно за десет секунди допълнителни 41 коня до обща мощност от 650 к.с. Това е достатъчно за ускорение от 0 до 100 за само 3,4 сек, като максималната скорост е електронно ограничена до 260 км/ч.


Пакетът от акумулаторни батерии в подподовото пространство има капацитет от 84 кВтч и с 800-волтовата си технология позволява зареждане от 10 до 80% заряд за само 18 минути. Това би трябвало да е достатъчно за пробег от 448 км. Ако винаги се движите в този диапазон на бързо зареждане, чисто аритметично ще разполагате с пробег от малко над 300 км.
Визуално Hyundai ясно разграничава N от конвенционалния си Ioniq 5. Спортната версия е с осем сантиметра по-дълга, с пет сантиметра по-широка и с два сантиметра по-близо до асфалта. В предната част моделът запазва диагоналния си дизайнерски почерк, но е доста по-агресивно оформен. Големият вентилационен отвор с настройващи се всмукателни клапи пропуска само толкова въздух, колкото е необходимо в зависимост от ситуацията. При кротко шофиране клапите просто се затварят в полза на аеродинамиката.
Останалата част от ефектния бодикит също изпълнява своите функции. Въздушните завеси пред арките на колелата, спойлерът на покрива – нищо не е само за шоу, а се жертва в името на намаляване на теглото и увеличаване на ефикасността в борбата с въздушното съпротивление. Контрастните елементи в оранжево веднага привличат погледа. При моделите с двигатели с вътрешно горене те все още са червени. Между другото, този цвят, наречен Soultronic Orange, е и единственият екстериорен цвят, който се предлага без доплащане.

В купето веднага се забелязват четирите бутона върху волана, отговарящи за забавлението на борда. Двата кръгли контролера от долната страна на кормилото могат да се използват за запаметяване на две свободно конфигуриращи се N-настройки и дават възможност за директното им активиране при необходимост. Бутонът в горния ляв ъгъл е за избор на режимите на шофиране, докато в горния десен ъгъл се намира NGB спусъкът, с който викате на помощ споменатите вече 41 допълнителни конски сили.
Към тях се присъединяват ефектни спортни седалки със солидна странична опора, чийто фиксиран подглавник обаче може неудобно да притиска между лопатките на по-високи шофьори. Благодарение на щедрото междуосие от точно три метра, в салона има огромно пространство, включително на втория ред. Обемът на багажника е 480 л и може да се увеличи до 1540 л чрез сгъване на задните седалки. Необичаен е относително високият товарен ръб, причинен от наличната електроника в подподовото пространство.

На състезателната писта нашият герой със сигурност би се справил с доста от суперавтомобилите, оборудвани с ДВГ, при това въпреки теглото си от 2,2 т. Особено в завоите Ioniq 5 N демонстрира неподозирани таланти, като прецизно се телепортира към върха и едва малко преди средата на кривата започва да се изтласква една идея повече навън, отколкото сме свикнали с по-леките му съперници. В същото време обаче задницата винаги услужливо се включва активно в управлението, така че автомобилът никога да не изпада в ситуация на безпомощно недозавиване.
Hyundai Ioniq 5 N вече може да се поръча на цена 149 800 лв. На пръв поглед звучи много, но всъщност за тази сума получавате почти напълно оборудван кросоувър с динамични характеристики на нивото на Porsche Macan Turbo.
HYUNDAI IONIQ 5 N – ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
Електромотор преден мост 166 кВт (226 к.с.), заден мост 282 кВт (383 к.с.), общо 448 кВт (609 к.с.), Boost 478 кВт (650 к.с.) Капацитет на батерията 84 кВтч Мощност на зареждане 350 кВт Зареждане – 10% до 80% – 18 мин 0–100 км/ч 3,4 сек Макс. скорост 260 км/ч Д/Ш/В 4715/1940/1585 мм Междуосие 3000 мм Цена 149 800 лв.
ИЗВОД
Ако някои се опитва да интегрира ДВГ емоцията в електромобил, то трябва да го направи именно по този начин. От Hyundai наистина са обмислили всичко докрай и са го претворили в Ioniq 5 N. Убийственият звук и симулацията от превключване на предавките работят толкова перфектно, че понякога просто забравяте, че не седите в автомобил с двигател с вътрешно горене.