2018
ТОЗИ ПРОДЪЛЖИТЕЛЕН ТЕСТ е изцяло личен, но имаше и участие на AUTO BILD. Ето какво се случи: нашият приятел Монти, съпруг на дизайнерката ни Аника Монтанус, започна нова работа и се нуждаеше от автомобил. 100 километра отиване, 100 километра връщане, 200 пъти годишно, без да се броят командировките. Монти го формулира така: „Независимо какъв, важното е да е изгоден и издръжлив.“ А ние му отговорихме: „Hyundai i30.“ Отправяме се към дилъра, купуваме демонстрационен автомобил. 1.6 CRDi с 90 к.с. за по-малко от 24 000 лева. „Сега ще имаш спокойствие над 4 години.“ Една от причините за покупка е гаранцията на Hyundai. 5 безгрижни години без ограничение на пробега, просто събирате редовно печатите за обслужване при дилъра – и плащате скъпо за това. 1000 лева (в Германия) за смяна на маслото, проверка на климатичната инсталация, всички филтри, както и спирачната течност. Първо извънредно посещение в сервиза след една година: удар в задната част, след това проникване на вода поради лошо монтирано уплътнение на задните светлини. Случва се. В случая обаче проблемът беше по-сериозен, защото отказа един управляващ блок.
В един момент обаче автомобилът на Монти не желае да стартира – имобилайзерът. Но нали има гаранция. И това е добре, защото в сервиза ремонтират безплатно спирачките и климатичната инсталация – както казахме: безгрижно. След три години Монти се запозна и с типичния за Kia и Hyundai проблем: СВЕТЛИНИТЕ! Първи преглед пред TÜV, i30 се проваля, габаритните светлини отдясно не работят, също както и регулирането на обсега на фаровете. В сервиза откриват проблема: разхлабен щекер. В доклада на TÜV неправилните настройки на късите светлини са класически проблем, също както течовете на масло от двигателя и трансмисията. Но при i30 на Монти течове няма.
За сметка на това има съвсем различен проблем: ръжда! При продължителния тест на AUTO BILD на един Hyundai i30 1.6 Kombi преди 6 години установихме ръжда по предния ръб на покрива, дясната предна врата и задния капак: лакът бе нанесен прекалено пестеливо. От Hyundai казват, че подобни щети се разглеждат като гаранционен случай и се отстраняват безплатно. Hyundai на Монти обаче не ръждясва отгоре, а отдолу. Честно: кафявата чума е по подрамите, по всички ламаринени детайли по дъното на автомобила – това е прекалено при автомобил от 2010 година. В един момент след 6,5 години Монти се ядоса, че си е купил Hyundai с 5 години гаранция, а не Kia със 7 години. Липсва мощност – турбокомпресорът е повреден. Сметката в независим сервиз в Германия възлиза на 2400 лева включително нов турбокомпресор, демонтаж и монтаж, масло. И след това приятелят ни все пак се успокои, когато му обяснихме казуса с километрите: гаранцията при Kia приключва при 150 000 километра, след това клиентът плаща сам. При дефекта на турбокомпресора i30 на Монти беше навъртяла точно 153 276 километра, а днес са вече близо 200 000. И ще стават повече. Защото този корейски Golf продължава да се движи.
Продължете на следващата страница, за да се запознаете с проблемните зони