2024
Основателят на гиганта Hyundai (чието название би могло да се преведе като „съвременност“ или „в крак с времето“) Чон Чжу Ен умира през 2001 г. През последните няколко десетилетия той напълно заслужено успява да си извоюва името на перфектен ръководител, благодарение на който компанията се налага като една от най-големите и влиятелни олигархии в Южна Корея, а през 1992 г. той дори се кандидатира за президент на страната. Още през 1947 г. създава многопрофилна семейна фирма, която първоначално се занимава с производство на стомана, всякакви видове машини, локомотиви и електроника, а също със строителство, нефтохимия и разбира се – автомобилостроене. Всичките няколко десетки компании, членуващи в холдинга, и досега се управляват от членове на семейството.

Фирмата Hyundai се ориентира към производството на автомобили през 1967 г., а опитът на Чон Чжу Ен като автомобилен работник в младежките му години особено допринася за бързия разцвет на това ново начинание. Всичко започва с ограничен във всяко едно отношение лицензен монтаж на европейски и японски коли. В началото на 70-те години обаче, компанията започва активно строителство на автомобилни заводи, а през 1973 г. открива и свой собствен конструкторски отдел. По това време тя вече „бълва“ повече от 1/3 от произвежданите в страната превозни средства. Преминаването от монтаж към цялостно производство става с помощта на солидни инвестиции от страна на няколко финансови организации от Лондон, най-голямата от които е британската банка Barclays.

Първият наистина масов автомобил на корейския гигант е Hyundai Pony, който е създаден през 1975 г. в сътрудничество с Mitsubishi Motors, като дизайнът е дело на Giugiaro. Истинската работа по неговата развойна дейност обаче е извършена от Джордж Търнбъл, който преди да бъде нает от корейците, работи за Standard Motor Co., а по-късно оглавява дивизията Austin Morris в British Leyland Motor Corporation. Началната скорост, придадена на проекта от страна на Великобритания, предопределя и факта, че официалната световна премиера на модела става на автосалона в Лондон през ноември 1974 г. Серийното производство започва в края на 1975 г. и не след дълго именно чрез този модел започва и успешната експортна инвазия.
В края на 1976 г. компанията реализира продукция от 56 000 леки автомобила, а една година по-късно към тях се прибавят още 103 000 чисто нови хечбека (разновидностите седан, купе и т.н. идват през 80-те години). Десет години след това годишното производство достига почти 400 000 броя.

През 1982 г. е представена обновената версия на Pony, която все още е със стандартна скоростна кутия и двигател от Mitsubishi, но вече се предлага и версия с по-мощен двигател, развиващ 92 к.с. с работен обем 1439 куб. см. Една година след това са представени още няколко нови модела, като цялостната гама на компанията се оформя напълно в началото на 90-те години, когато дебютират Exel, Elantra, Sonata и луксозният Grandeur.

Hyundai посреща азиатската икономическа криза от втората половина на 90-те с огромен арсенал от модели, разработена дилърска мрежа и гъвкава пазарна политика. Фирмата преминава през финансовите трудности сравнително благополучно, но така или иначе преструктурирането се оказва неизбежно. През септември 2000 г. автомобилното подразделение Hyundai Motor е извадено от холдинга Hyundai. По-късно същата година е предприето сливане между Hyundai Motor и Kia Motor, макар че обективно погледнато, термини като „сливане“ или „обединение“ се използват единствено от представителите на Kia, тъй като в действителност Hyundai просто става неин пълноправен собственик.
Днес това могъщо обединение е не само лидер в корейската автомобилна промишленост, но и много влиятелен играч на международната сцена.
