Hyundai препуска към бъдещето: Pony и Concept 45

0912
2021

декември 2019

МОКРО-СТУДЕНА ВЕЧЕР през късната есен на 1995 г. Няколко хиляди заблудени фенове на стадиона Фолкспаркщадион в Хамбург, аз съм един от тях. На почивката се успокояваме с леко стоплена бира, но изведнъж настроението се покачва. Викове, смях: на пистата в бавно темпо обиколки върти Hyundai S-Coupé.
Hyundai е спонсорът върху фланелките на играчите на „Хамбургер Шпортферайн“ – корейската автомобилна марка иска да стане известна в Германия, където футболните фенове идват на стадиона с Opel Vectra или Ford Mondeo. Презентацията на червеното спортно Coupé тази вечер не се оказва добра идея. Водачът на автомобила трябва да даде пълна газ, за да избяга от дъжда от бирени кутии и други предмети, хвърлени от публиката. По мнението на феновете червеното нещо изглежда така, сякаш го е дъвкал Кинг Конг и след това го е изплюл. Футболните запалянковци смятат, че автомобилът с голям заден спойлер на марката със странното име не е достатъчно добър за голямата сцена.

Четвърт век по-късно светът изглежда съвсем различно. Отборът „Хамбургер Шпортферайн“ е във втора лига, а Hyundai отдавна е във висшата лига на автомобилните производители – включително и в Германия. Пазарният дял постоянно расте (за последно 4,8 процента), а моделите са познати на всички – без да пропускаме легендарното изречение на бившия шеф на VW Мартин Винтеркорн „Тук нищо не скърца“ през 2011 г., по адрес на Hyundai i30.

1974: Pony Coupé Concept Дълги надвеси на каросерията, нисък, дълъг преден капак – и само две врати. Ще кажете, че няма как това да е образецът за днешния 45

AUTO BILD събра в едно хале два модела на Hyundai, които ни демонстрират развитието на марката: първото Pony, с което започва всичко в Германия през 90-те години, и дизайнерската студия 45 (предвестник на вече серийния модел Ioniq 5), показана на автомобилно изложение във Франкфурт IAA през 2019. Името има две значения. 45-градусовият ъгъл, който е отличителен белег на дизайна на електрическата студия.

Също така шоуавтомобилът се появява 45 години след първата дизайнерска студия на Hyundai – Pony Coupé Concept, която е дело на Italdesign на Giugiaro. „Не използвахме всички линии от серийното Pony, тъй като не искахме да създаваме ретро автомобил. Но искахме дизайнът да бъде вдъхновен от Pony Coupé Concept“, обяснява шеф-дизайнерът Люк Донкерволке (вижте интервюто). Pony, което според Донкерволке „е в стила на модели като Golf I или Lancia Delta“, е сред първото поколение модели на Hyundai като S-Coupé или Lantra.

С тези три модела започва Петер Шуман (59) от Саарбрюкен през 1991 – един от първите дилъри на Hyundai в Германия. „В началото бе трудно заради предразсъдъците спрямо корейците. След 2 години нещата тръгнаха.“ Най-добрият аргумент за продажба на Шуман? „Новото Pony бе по-евтино от тригодишен Golf с пробег 150 000 километра.“ 150 автомобила Hyundai продава той през първата си година.

ELECTRO CONCEPT 45: Къса, широка, със скосена задница. Вратите на студията 45 се плъзгат електрически напред и назад

От Pony в периода от 1991 до 1995 в Германия са продадени около 44 000 бройки. Това е началото. През студията 45 показва как от Hyundai виждат своето бъдеще: автономно и естествено в един момент електрическо. И при другите е така. Корейците обаче имат предимство – неотдавна Hyundai получи наградата за най-иновативен производител на големи серии от Center of Automotive Management; благодарение на модели като Ioniq или автомобила с горивна клетка Nexo.

Кокпитът на Pony с волан от допълнителните аксесоари: прегледност а ла 90-те години
Много светлина, много екологични материали – и въртящи се кресла (долу)

По отношение на дизайна концернът Hyundai също е неузнаваем от момента на наемането на бившия дизайнер на VW Петер Шрайер – предшественик на Донкерволке и междувременно член на Управителния съвет. При това по пътя на развитието има и препятствия. Например Matrix, създаден през 2001, още преди ерата на Шрайер, не става хит нито на Hyundai, нито на дизайнерското студио Pininfarina. Днес всичко изглежда по друг начин. Благодарение на „подобния на диамант силует“ бъдещите електрически модели на Hyundai ще трябва да се разпознават отдалеч. „Модернизиран Fastback профил“ наричат корейците задницата, по която светят 475 LED светлини (отпред те са точно 520).

Нови джанти с височината на стария преден капак: малкото Pony пред жребеца 45

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин